Gedaan met laden. U bevindt zich op: Naar coachend leiderschap voor meer team-performance

Naar coachend leiderschap voor meer team-performance

Opleidingsverstrekker

TRACK ABILITIES

Registratienummer

ODB-1002950

Geregistreerd

op: 10 oktober 2023

Deze opleiding komt in aanmerking voor

  • Opleidingscheques
  • Vlaams opleidingsverlof

Aantal uren: 32 uur

Eindbeoordeling voorzien: nee

Blended leren: nee

Mentoropleiding: nee

Doelgroep

Deze opleiding is bedoeld voor managers, teamverantwoordelijken, lijnverantwoordelijken,... kortom iedereen die direct leidinggevend is voor andere medewerkers.

Voorwaarden

  • Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive

    Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers

  • Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau

    Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).

Inhoud van de opleiding

DOELSTELLINGEN VAN DE OPLEIDING

Je kan inspirerende doelen stellen en je hanteert een meer onderzoekende, coachende en progressiegerichte aanpak.
Je leert met je medewerkers af te stemmen hoe hij/zij kan groeien (talentontwikkeling) en voor zichzelf en de organisatie meer kan bereiken (performance vergroten).
Je kan medewerkers coachen naar herkenning, erkenning en het nemen van eigen verantwoordelijkheid.
Je zet als manager meer in op empowerment en je durft vaker delegeren en loslaten. Je biedt medewerkers bewust ontwikkelervaringen (Persoonlijke ontwikkeling).
Je bent je bewust van potentieel in je team en van elk individu en je bent gericht op het behouden van talent in de organisatie.
Je stuurt bewust op resultaat, motivatie, bevlogenheid en betrokkenheid.
Je biedt perspectief aan anciens en experten in je team.
Je vindt je eigen authentieke stijl als manager en je bewaakt je eigen balans.
Je bewaakt het evenwicht tussen individuele performance en teamperformance.
Je bewaakt ook de balans tussen ontwikkelgericht coachen en coachen op performance (Eisenhower).
Je kan als leidinggevende medewerkers coachen op het beter worden in de huidige functie, in het beste halen uit hun talenten en daaruit zelfvertrouwen putten, in het beter om te gaan met werkdruk, in het behouden of hervinden van hun motivatie en energie en in aansluiting te vinden bij hun drijfveren en energiebronnen.

PROGRAMMA

Domein 1: Competenties als coachend leider

  • Wat is coaching?
  • Een coachhouding: neutrale, open, waarderende, onderzoekende houding (appreciative inquiry - warm zakelijkheid)
  • Hoe bouw ik een open, gelijkwaardige en respectvolle relatie op: technieken van rapport opbouwen, een veilig én stimulerend coachklimaat scheppen en bewaken
    coachcompetenties: analyseren, werken vanuit kracht - niet zwakte, luisteren, spreken, feedforward geven, spiegelen, samenvatten, reflecteren, vertrouwelijkheid, vertrouwen, open en niet oordelend, aandachtig aanwezig zijn, eerlijk en authentiek, respectvol, open minded, gedeelde verantwoordelijkheid: keuzes liggen bij de medewerker, resultaatgericht (doel en kader bewaken)
  • Hoe analyseer je ontwikkel- en groeinoden bij je medewerker? : luisteren, verhelderen, doorvragen, toetsen, acceptatie verwerven, vastleggen van de vraag, ontwikkelplan, wanneer doorverwijzen, aspecten van de relatie met alle betrokkenen
  • Hoe bewaak ik een optimale opbouw van het coachtraject/gesprek?: takenmodel en schaalvraag voor doelgericht en efficiënt coachen, beheerder en gerant van het proces
    rollen van de coachende leider: oa: faciliteren, counselen, coachen, trainen
  • Welke coachtechnieken zijn er? : toepassen GROW-model voor gestructureerd coachen, krachtgericht coachen voor blijvend resultaat, feedback geven, herformuleren, spiegelen, confronteren, uitdagen, provocatief coachen, enz
  • Welke communicatiestijlen zijn er? Wat zijn de effecten? Hoe kan ik ze gebruiken?: principes van geweldloze communicatie, communicatieniveaus, sturen, volgen, begrenzen
    ethiek en integriteit van coachend leidinggeven; laisser-faire - pamperen - directief - warm-zakelijk

Domein 2: Zelfkennis van de coachende leider

  • Leer jezelf kennen als leidinggevende: de coachende leider zelf is het belangrijkste instrument - inzicht in jouw sterktes, zwaktes en groeikansen
  • Krijg inzicht in eigen waarden en normen, vooronderstellingen, sterkte en ontwikkelpunten en de invloed op je effectiviteit
  • Krijg inzicht in de eigen communicatie- en coachstijl en deze leren toepassen en verbreden
  • Leer omgaan met eigen emoties: leren distantiëren, kritiek incasseren, behouden van de eigen energie, time management voor de coachende leider

Domein 3: Tools en technieken processen

Een coachend leidinggevende helpt de competenties van medewerkers verbeteren waardoor betere resultaten geboekt worden. In dit domein worden heel wat tools en technieken aangeleerd die je als manager hiervoor kan gebruiken.