Nascholing transport voor professionele bestuurders van de groep C+D
- Opleidingsverstrekker
Transport academy
- Registratienummer
ODB-1001504
- Geregistreerd
op: 1 september 2020
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
- Vlaams opleidingskrediet
Aantal uren: 630 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Nascholing voor beroepschauffeurs C&D
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Opleidingskrediet: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan je volgen met Vlaams opleidingskrediet. Hou er wel rekening mee dat als u hooggeschoold bent (graduaats-, bachelor- of masterdiploma), u deze opleiding enkel mag volgen als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Verhoogde tegemoetkoming 1
Als u geen diploma secundair onderwijs hebt, kan u voor deze opleiding een opleidingscheque aanvragen waarvan de subsidie gelijk is aan het factuurbedrag, met een maximum van 250 euro per schooljaar.
Modules
Het optimaal gebruik van de tachograaf en het doordacht leren omgaan met de arbeidstijd zijn belangrijke sleutels om de rentabiliteit van een onderneming te verhogen. De kunst om maximaal rendement per dag te halen en toch alle wettelijke verplichtingen en beperkingen te respecteren, komt in deze opleiding uitgebreid aan bod.
Un chauffeur fait plus que transporter des marchandises ou des personnes d’un point A vers un point B. Il est en contact avec les clients, les services administratifs, les autres usagers de la route, etc… Avec son camion, publicité « vivante » pour l’entreprise, il véhicule le nom de la société tout autour de lui. Il est également souvent la première personne à qui les clients feront leurs remarques.
Lors de cette formation, les chauffeurs sont enseignés les compétences de base afin d’offrir un service personnalisé à votre clientèle.Vele beroepschauffeurs hebben vroeg of laat te maken met agressie, gaande van verkeersagressie van andere chauffeurs tot agressie op stopplaatsen.
Door inzicht in het gedrag en een adequate reactie kan erger vaak voorkomen worden, en dit in het belang van alle betrokken partijen.Een gezonde leefstijl bepaalt mee de rijvaardigheid en het rijgedrag van elke beroepschauffeur. Gezonde voeding, regelmatig bewegen, positief omgaan met stress, verantwoord omgaan met alcohol en medicijnen zijn cruciaal voor de veiligheid en het welbevinden van de chauffeur en de andere chauffeurs op de weg.
De nombreux chauffeurs professionnels sont tôt ou tard confrontés à des actes d’agression, allant de l’agressivité au volant de la part d’autres conducteurs à des actes d’agression à des points d’arrêt.
Une compréhension du comportement et une réaction adéquate permettent d’éviter qu’une situation ne s’aggrave, et ce dans l’intérêt de toutes les parties concernées.Tôt ou tard, de nombreux chauffeurs professionnels ont à faire face à l’agression: agression dans
le trafi c par d’autres chauffeurs, agression lors des arrêts ou comportements agressifs par des
passagers,...
Par un comportement adapté et une réaction adéquate, on peut souvent éviter une détérioration
sérieuse de la situation. C’est l’intérêt de toutes les parties concernées.Wie heeft er nog nooit in een file gestaan door een ongeval dat veroorzaakt werd door ladingverlies?
Het toepassen van een correcte ladingzekering is meer dan ooit een belangrijk streefdoel. Dankzij de juiste theorie en praktijktechnieken leert deze opleiding hoe product-, milieu- en niet in het minst imagoschade voorkomen kunnen worden. Simulaties met een demo-kit illustreren de theorie meteen aan de praktijk, en laten toe om op maat technieken te tonen en leren.Le code de la route n’est pas une matière inerte. De nouvelles injonctions et interdictions viennent s’ajouter chaque année. Que peut-on faire et que ne peut-on pas faire sur la voie publique ? Cette formation interactive propose non seulement une mise à jour des dernières modifications du code de la route, mais aussi un rafraîchissement approfondi des connaissances acquises. Cette démarche permet d’éviter les infractions et d’accroître la sécurité routière.
Qui ne s'est jamais retrouvé dans un embouteillage suite à un accident causé par une perte de chargement?
La mise en œuvre d'un arrimage correct du chargement est plus que jamais un objectif important. Cette formation, qui regroupe théorie et techniques appliquées, enseigne comment éviter une dégradation du produit, de l'environnement et, tout aussi important, de l'image de marque.Un mode de vie sain détermine également l’aptitude à la conduite et le comportement au volant de chaque chauffeur routier. Une alimentation saine, bouger régulièrement, une gestion positive du stress, la responsabilité face à l’alcool et les médicaments sont cruciaux pour la sécurité et le bien-être du chauffeur et des autres chauffeurs sur la route.
Het risico op brand is niet exclusief voorbehouden voor ADR-chauffeurs. Elke chauffeur kan geconfronteerd worden met brand. In elke voertuig kan immers brand uitbreken door kortsluiting of oververhitting van de remmen.
Bovendien kunnen ongevaarlijke producten bij brand ineens wel gevaarlijk worden.Wie heeft er nog nooit in een file gestaan door een ongeval dat veroorzaakt werd door ladingverlies?
Het toepassen van een correcte ladingzekering is meer dan ooit een belangrijk streefdoel. Dankzij de juiste theorie en praktijktechnieken leert deze opleiding hoe product-, milieu- en niet in het minst imagoschade voorkomen kunnen worden.Illegale migratie is vandaag de dag een brandend actueel onderwerp.
Welke preventieve maatregelen kan een vrachtwagenchauffeur nemen om te voorkomen dat migranten illegaal meerijden? Waar en bij wie ligt de verantwoordelijkheid?
Vrachtwagenchauffeurs kunnen ook geconfronteerd worden met verschillende vormen van verbale en fysieke agressie. Hoe wordt hier het best op gereageerd?In deze module worden nieuwe veiligheidsuitrustingen en technologieën in vrachtwagens op eenvoudige wijze toegelicht, met specifieke aandacht voor de dagdagelijkse praktijk. Zo leren chauffeurs hoe ze efficiënter hun voertuig kunnen gebruiken, met ook aandacht voor kleine controles en herstellingen, en het belang van een goede ladingzekering.
Het wegtransport is onderworpen is aan heel wat regelgeving, die ook nog eens voortdurend wijzigt. Zien uw chauffeurs door de bomen het bos niet meer? Dan brengt deze module duidelijkheid! Hoofd- en bijzaken worden van elkaar gescheiden, zodat de deelnemers een helder beeld krijgen van de geldende regelgeving voor wegtransport.
Er komen heel wat onderwerpen aan bod, zoals de vakbekwaamheid, de verschillende vervoersvormen, de kenmerken van uitzonderlijk vervoer, en de regelgeving van de rij- en rusttijden.Ondanks de vele inspanningen op het vlak van veiligheid gebeuren er in de transportsector nog elke dag arbeidsongevallen.
In deze module worden chauffeurs op een niet-belerende manier alert gemaakt op de specifieke risico’s van hun job. Niet alleen de theorie over de veiligheidsuitrusting en persoonlijke bescherming komt aan bod. Deelnemers leren ook hoe ze in de dagdagelijkse praktijk correct kunnen handelen bij het laden, lossen en manipuleren van lasten, om zo heel wat ongevallen te voorkomen.
De module gaat verder dieper in op de voorwaarden om te blijven voldoen aan de code 95 en de medische schifting, en biedt ook een herhaling van de belangrijkste regels en procedures in de rij- en rusttijdenwetgeving.Een professionele bestuurder legt 3 tot 5 keer meer kilometers af dan de gemiddelde bestuurder.
De maatschappelijke verantwoordelijkheid is dus groot. Vooral ten opzichte van de andere weggebruikers, maar ook ten opzichte van zichzelf of de werkgever. Door de juiste inzichten te verwerven omtrent het voertuig en kijk- en rijtechnieken kan deze bestuurder bijdragen aan veilig verkeer.Eco-driving is de meest moderne manier van (vracht)auto of autobus/autocar rijden, met als uitgangspunt: op de meest effectieve manier brandstof besparen. Dit heeft meer dan alleen een aanzienlijke reductie van CO2-uitstoot en andere schadelijke emissies tot gevolg. Ook de verkeersveiligheid zal worden verhoogd, want anticiperen en defensief rijden zijn belangrijke onderdelen van eco-driving.
Veel chauffeurs worden zonder het te weten geconfronteerd met transporten van gevaarlijke goederen. Vaak betreft het beperkte hoeveelheden. Maar welke hoeveelheden en welke stoffen vereisen dan wel een ADR certificaat? In deze opleiding leren chauffeurs het onderscheid te maken tussen een ADR transport of een vrijgesteld transport.
La conduite responsable avec un véhicule lourd nécessite une grande maîtrise de la direction irréprochable. Au cours de cette formation de recyclage, non seulement les connaissances professionnelles acquises sont actualisées, mais aussi de nombreuses techniques efficaces sont enseignées de manière concrète et mises en pratique.
Vrachtwagenchauffeurs en bedrijven kunnen geconfronteerd worden met overmaatse ladingen die uitsteken aan de zijkanten, achteraan en/of boven het voertuig. Ook het gewicht speelt hierbij mogelijk een rol. Valt deze lading nu wel of niet onder de noemer “Uitzonderlijk Vervoer” en welke stappen zijn er dan noodzakelijk? Wij lichten in deze opleiding alle aspecten toe die hierop betrekking kunnen hebben.
Le risque d’incendie n’est pas exclusivement réservé aux conducteurs ADR. Chaque conducteur peut être confronté à un incendie. Après tout, un incendie peut éclater dans chaque camion en raison d’un court-circuit ou de surchauffe des freins. En outre, des produits non dangereux peuvent soudainement devenir dangereux en cas d’incendie.
Qui ne s'est jamais retrouvé dans un embouteillage suite à un accident causé par une perte de chargement?
La mise en œuvre d'un arrimage correct du chargement est plus que jamais un objectif important. Cette formation, qui regroupe théorie et techniques appliquées, enseigne comment éviter une dégradation du produit, de l'environnement et, tout aussi important, de l'image de marque.L’Eco-driving est la façon la plus moderne de conduire un véhicle. Le point de départ est la volonté de réaliser les économies de carburant les plus effi caces, entraînant aussi une réduction considérable des émissions de CO2 et d’autres émissions nocives. L’anticipation et la conduite défensive constituant des éléments de l’éco-conduite, cette démarche amplifi era aussi la sécurité routière, rédisant le nombre d’accidents.
Les conducteurs professionnels roulent 3 à 5 fois plus de kilomètres que les conducteurs moyens.
Cela entraîne une grande responsabilité sociale. Surtout par rapport aux autres usagers de la route, mais aussi envers eux-mêmes ou leur employeur. En acquérant les connaissances appropriées sur le véhicule, les techniques du regard et de conduite, le conducteur contribuera à la sécurité routière.Ce module commente en termes simples les nouveaux équipements de seécurité et technologies
appliqués dans les camions, avec une attention spécial que accordée à la pratique journalière.
Les chauffeurs apprennent comment ils peuvent utiliser plus efficacement leur véhicle, avec une
attention accrue accordée aux contrôles courants et petites réparations, ainsi qu’à l’importance d’un arrimage correct de la cargaison.Les transports routiers sont soumis à de très nombreuses réglementations, qui changent en outre
constamment. Vos chauffeurs nissent-ils par ne plus voir la forêt à travers les arbres? Ce module
créera alors toute la clarté voulue! Les éléments principaux sont séparés des questions secondaires,
offrant aux participants un tableau clair et précis de la réglementation en vigueur pour les transports
routiers.De nombreux accidents du travail surviennent encore journellement dans le secteur du transport
malgré les efforts incessants sur le plan de la sécurité. Ce module attire l’attention des chauffeurs
sur les risques liés à leur profession. La formation ne se limite d’ailleurs pas à la théorie.
Les participants apprennent aussi comment ils peuvent charger et décharger correctement dans la
pratique, manipuler les charges en toute sécurité et prévenir ainsi de très nombreux accidents.Helaas zijn ongevallen in het verkeer een dagelijkse realiteit. Het kan daarom letterlijk van levensbelang zijn om op kritieke momenten de juiste beslissingen en handelingen te nemen en uit te voeren.
In deze opleiding worden concrete technieken aangeleerd die in noodsituaties levens kunnen redden.Les accidents de circulation sont malheureusement une réalité quotidienne. Voilà pourquoi il peut être primordial de prendre, dans des cas critiques, les bonnes décisions et d'effectuer les bons gestes. Pendant cette formation, les participants apprendront des techniques concrètes qui littéralement peuvent sauver des vies dans des situations d'urgence.
Verantwoord rijden met een zwaar voertuig vereist heel wat onberispelijke stuurkunst. Tijdens deze nascholing wordt niet alleen de opgedane vakkennis opgefrist, maar ook tal van efficiënte technieken worden op concrete wijze aangeleerd en in de praktijk omgezet.
De chauffeur krijgt de mogelijkheid om op zeer korte termijn zijn opleidingen af te werken. In het vierdaags programma bestaat uit een verscheidenheid aan onderwerpen en hierbij wordt rekening gehouden met de thema’s. Gekoppeld aan dit vierdaagse programma kiest de chauffeur een datum voor zijn praktijktraining.
Une utilisation optimale du tachygraphe et un apprentissage réfléchi de l'organisation du temps de travail sont des clés importantes pour augmenter la rentabilité d'une entreprise. Cette formation aborde dans une large mesure l'art d'atteindre quotidiennement un rendement maximal tout en respectant les obligations et restrictions légales.
Documenten en regelgeving vrachtvervoer
SchadepreventieEr gebeuren nog steeds veel ongevallen en arbeidsongevallen. Chauffeurs haken af omdat ze niet opgewassen zijn tegen het hectische leven op de baan of gaan verkeerd om met hun wagen en met laad- en losmachines.
Ze gaan dikwijls ook verkeerd om met voeding en hebben te weinig beweging.Voor het vervoeren van gevaarlijke goederen in colli over de weg, zowel nationaal als internationaal is een ADR-getuigschrift verplicht. Deze opleiding garandeert chauffeurs een reële slaagkans in het examen ADR. Na het slagen ontvangt de chauffeur een getuigschrift dat 5 jaar geldig is.
Voor het vervoeren van gevaarlijke goederen in colli of in tank over de weg, zowel nationaal als internationaal is een ADR-getuigschrift verplicht. Deze opleiding garandeert chauffeurs een reële slaagkans in het examen ADR. Na het slagen ontvangt de chauffeur een getuigschrift dat 5 jaar geldig is.
Voor het vervoeren van gevaarlijke goederen in colli over de weg, zowel nationaal als internationaal is een ADR-getuigschrift verplicht welke slechts 5 jaar geldig is. Dit kan met 5 jaar verlengd worden door een bijscholing te volgen, gevolgd door een examen in de 12 maanden voorafgaand aan de vervaldatum.
Voor het vervoeren van gevaarlijke stoffen in colli of tank over de weg, zowel nationaal als internationaal is een ADR-getuigschrift verplicht welke slechts 5 jaar geldig is. Dit kan met 5 jaar verlengd worden door een bijscholing te volgen, gevolgd door een examen in de 12 maanden voorafgaand aan de vervaldatum
Eco-driving is de meest moderne manier van (vracht)auto of autobus/autocar rijden, met als uitgangspunt: op de meest effectieve manier brandstof besparen. Dit heeft meer dan alleen een aanzienlijke reductie van CO2-uitstoot en andere schadelijke emissies tot gevolg. Ook de verkeersveiligheid zal worden verhoogd, want anticiperen en defensief rijden zijn belangrijke onderdelen van eco-driving.
Deze opleiding combineert het deel theorie via een e-learningplatform en de individuele praktijksessie.Eco-driving is de meest moderne manier van (vracht)auto of autobus/autocar rijden, met als uitgangspunt: op de meest effectieve manier brandstof besparen. Dit heeft meer dan alleen een aanzienlijke reductie van CO2-uitstoot en andere schadelijke emissies tot gevolg. Ook de verkeersveiligheid zal worden verhoogd, want anticiperen en defensief rijden zijn belangrijke onderdelen van eco-driving.
Deze opleiding combineert het deel theorie via een e-learningplatform en de individuele praktijksessie.Eco-driving is de meest moderne manier van (vracht)auto of autobus/autocar rijden, met als uitgangspunt: op de meest effectieve manier brandstof besparen. Dit heeft meer dan alleen een aanzienlijke reductie van CO2-uitstoot en andere schadelijke emissies tot gevolg. Ook de verkeersveiligheid zal worden verhoogd, want anticiperen en defensief rijden zijn belangrijke onderdelen van eco-driving.
Deze opleiding combineert het deel theorie via een e-learningplatform en de individuele praktijksessie.Eco-driving is de meest moderne manier van (vracht)auto of autobus/autocar rijden, met als uitgangspunt: op de meest effectieve manier brandstof besparen. Dit heeft meer dan alleen een aanzienlijke reductie van CO2-uitstoot en andere schadelijke emissies tot gevolg. Ook de verkeersveiligheid zal worden verhoogd, want anticiperen en defensief rijden zijn belangrijke onderdelen van eco-driving.
Deze opleiding combineert het deel theorie via een e-learningplatform en de individuele praktijksessie.Vrachtwagenbestuurders hebben ten gevolge van foutieve lichamelijke belasting dikwijls
te kampen met fysieke ongemakken of klachten. Hoe kunnen rugklachten, knie- of
schoudernekklachten vermeden worden? Zowel bij het besturen als bij het lossen of laden van
hun vrachtwagen.Helaas zijn ongevallen in het verkeer een dagelijkse realiteit. Het kan daarom letterlijk van levensbelang zijn om op kritieke momenten de juiste beslissingen en handelingen te nemen en uit te voeren.
In deze opleiding worden concrete technieken aangeleerd die in noodsituaties levens kunnen redden.
Het deel theorie kan u al voorbereiden via het e-learningplatform. Tijdens de klassikale vier uur les zal er vooral gedemonstreerd en ingeoefend worden.Helaas zijn ongevallen in het verkeer een dagelijkse realiteit. Het kan daarom letterlijk van levensbelang zijn om op kritieke momenten de juiste beslissingen en handelingen te nemen en uit te voeren.
In deze opleiding worden concrete technieken aangeleerd die in noodsituaties levens kunnen redden.
Het deel theorie kan u al voorbereiden via het e-learningplatform. Tijdens de klassikale vier uur les zal er vooral gedemonstreerd en ingeoefend worden.De wegcode staat niet stil. Elk jaar komen er nieuwe geboden en verboden bij. Wat mag en wat mag niet op de openbare weg?
In deze interactieve opleiding wordt niet alleen een update gegeven van de laatste wijzigingen in de wegcode, ook de opgedane kennis wordt grondig opgefrist. Zo worden overtredingen vermeden en verhoogt de verkeersveiligheid.
Een deel van deze opleiding kan perfect via een e-learningplatform gevolgd worden. Dit deel wordt dan aangevuld met nog 4 uur klassikale les.Le code de la route n’est pas une matière inerte. De nouvelles injonctions et interdictions viennent s’ajouter chaque année. Que peut-on faire et que ne peut-on pas faire sur la voie publique ? Cette formation interactive propose non seulement une mise à jour des dernières modifications du code de la route, mais aussi un rafraîchissement approfondi des connaissances acquises. Cette démarche permet d’éviter les infractions et d’accroître la sécurité routière.
Une partie de cette formation peut être parfaitement suivie via une plateforme e-learning. Cette partie est ensuite complétée par 4 heures supplémentaires de cours en classeVerantwoord rijden met een zwaar voertuig vereist heel wat onberispelijke stuurkunst. Tijdens deze nascholing wordt niet alleen de opgedane vakkennis opgefrist, maar ook tal van efficiënte technieken worden op concrete wijze aangeleerd en in de praktijk omgezet.
Deze opleiding combineert het deel theorie via een e-learningplatform en de individuele praktijksessie.La conduite responsable avec un véhicule lourd nécessite une grande maîtrise de la direction irréprochable. Au cours de cette formation de recyclage, non seulement les connaissances professionnelles acquises sont actualisées, mais aussi de nombreuses techniques efficaces sont enseignées de manière concrète et mises en pratique.
Cette formation combine la partie théorique via une plateforme e-learning et la session pratique individuelle.Verantwoord rijden met een zwaar voertuig vereist heel wat onberispelijke stuurkunst. Tijdens deze nascholing wordt niet alleen de opgedane vakkennis opgefrist, maar ook tal van efficiënte technieken worden op concrete wijze aangeleerd en in de praktijk omgezet.
Deze opleiding combineert het deel theorie via een e-learningplatform en de individuele praktijksessie.La conduite responsable avec un véhicule lourd nécessite une grande maîtrise de la direction irréprochable. Au cours de cette formation de recyclage, non seulement les connaissances professionnelles acquises sont actualisées, mais aussi de nombreuses techniques efficaces sont enseignées de manière concrète et mises en pratique.
Cette formation combine la partie théorique via une plateforme e-learning et la session pratique individuelle.Les chauffeurs de camion ou car peuvent se retrouver quotidiennement face au danger. Les accidents de la route et du travail sont si vite arrivés. Cette formation Code 95 rappelle les mesures préventives à adopter afin d’éviter au maximum les risques qu’une situation dangereuse se présente.
Voici la formation au meilleur rapport qualité/prix. Même en simple formation théorique, elle supplante radicalement les formations équivalentes sur le marché et ceci grâce aux moyens déployés. 'Le Référentiel de conduite© ', avec grande quantité d’animations, n’a rien à voir avec une présentation PowerPoint. Grâce aux diverses situations présentées par le logiciel et aux discussions qui en découlent, la journée file en un éclair pour les participants.
Suite au chargement physique, tant pendant la conduite que lors du chargement et déchargement,
les chauffeurs de bus et d’autocar ont souvent des problèmes d’inconforts ou plaintes physiques.
Comment les maux du dos, ou les douleurs du genou ou de l’épaule peuvent être évités?Cette formation est basée sur le 'Référentiel de conduite ®' ainsi que sur l’étude de la rédaction correcte d’une déclaration d’accident. Cette formation est optimisée par l'incorporation des nouveaux cours interactifs.
Cette formule est la formation idéale en matière de conduite préventive. L’instructeur, après un peu de théorie sur les règles de sécurité, s’assurera que les chauffeurs de camion ou bus les mettent bien en pratique avec l’avantage de pouvoir aller ou presque jusqu’à la situation d’accident. En confrontant les élèves à d’authentiques situations d’urgence, l’instructeur peut observer la façon dont ils réagissent et même, grâce à la fonction vidéo, revenir sur leur application ou non des règles de sécurité.
Le but de cette formation est d’adopter une conduite plus économique et plus respectueuse de l’environnement. Grâce à l’utilisation d’un simulateur, les chauffeurs peuvent revoir leurs parcours et ainsi mieux comprendre leurs erreurs. Ces cours leur permettront de corriger leurs mauvaises habitudes afin d’adopter les bons réflexes d’écoconduite.
Avoir obtenu son permis c’est bien, mais se tenir au courant des nouvelles dispositions du code de la route c’est mieux !
Ce cours permet aux participants de se remémorer les règles essentielles en matière de législation mais également de connaitre les nouvelles lois en vigueur.Les législations sur les temps de repos et les temps de travail ont changé. Pour les chauffeurs camion ou bus il est important qu’ils en soient bien informés. Ce cours rappelle la bonne utilisation du tachygraphe (analogique et digital) et met en lumière les nouvelles normes en vigueur.
Le CMR est un document important qui définit notamment les responsabilités de l’entreprise vis-à-vis du client. En cas de litige suite à un transport défectueux, ce document est votre seule défense. Il est donc impératif de bien le rédiger. Cette formation permettra aux chauffeurs d’être mieux armés pour la défense de votre entreprise dans ce cas de figure. Adaptation au secteur avec des exercices qui tiennent compte de la spécificité du travail.
Le chauffeur est l’ambassadeur de la société de transport et doit adopter une attitude respectueuse envers sa société et les clients. En contexte hostile, il doit être capable de prendre ses responsabilités tout en se protégeant lui, son camion ou bus et son chargement. Cette formation est consacrée à la maitrise de son agressivité et celle d’autrui. Il sera ainsi capable de gérer au mieux les situations difficiles auxquelles il pourrait être confronté.
Les chauffeurs doivent sans cesse faire face à des situations stressantes, aussi bien au travail que dans la vie privée. Le but de cette formation est de pouvoir diminuer le stress causé par divers facteurs en apprenant à mieux le gérer de façon à renforcer la sécurité et améliorer leur vie quotidienne.
Avoir des enfants comme passagers implique de grandes responsabilités. Contraintes administratives, législation spécifique, respect et autorité, autant de choses qu’il est important de maitriser. Cette formation est destinée à tous les chauffeurs de bus ou car afin qu’ils puissent mieux répondre aux attentes de sécurité.
Cette journée de cours permet d’approfondir les aspects techniques d’une conduite préventive en adéquation avec la profession de chauffeur. L'apprentissage de comportements responsables et de bons réflexes permet d'éviter le risque de se retrouver dans une situation dangereuse ou de gérer au mieux une situation d'urgence. Cette formation est incontournable car elle vise à réduire le nombre d'accidents sur la route ou lors de manœuvres. Cette formation a lieu sur la piste du RACB, la plus grande piste de formation en Belgique.
Bij een ongeval komen heel wat administratieve zaken kijken. Een correct ingevulde CMR-vrachtbrief en Europees aanrijdingsformulier zijn noodzakelijk voor een snelle administratieve afhandeling. In deze praktijkgerichte opleiding wordt concreet en aan de hand van case studies en oefeningen aangeleerd hoe beide formulieren correct en volledig ingevuld moeten worden.
Een chauffeur doet meer dan goederen of personen van A naar B vervoeren. Hij komt in contact met klanten, administratieve diensten, andere weggebruikers… Hij rijdt meestal rond met de bedrijfsnaam op het voertuig, en is levende reclame voor het bedrijf. Vaak is hij ook het aanspreekpunt voor feedback van klanten. Zijn rol in het onderhouden van goede klantenrelaties en een positief bedrijfsimago mag dus niet onderschat worden. In deze opleiding worden chauffeurs hierover gesensibiliseerd en leren ze de basisvaardigheden voor klantgericht handelen.
De wegcode staat niet stil. Elk jaar komen er nieuwe geboden en verboden bij. Wat mag en wat mag niet op de openbare weg?
In deze interactieve opleiding wordt niet alleen een update gegeven van de laatste wijzigingen in de wegcode, ook de opgedane kennis wordt grondig opgefrist. Zo worden overtredingen vermeden en verhoogt de verkeersveiligheid.