Gedaan met laden. U bevindt zich op: Opleiding tot Agressiecoach - Impuls

Opleiding tot Agressiecoach - Impuls

Opleidingsverstrekker

VIVO

Registratienummer

ODB-0000476

Geregistreerd

op: 1 september 2019

Deze opleiding komt in aanmerking voor

  • Opleidingscheques
  • Vlaams opleidingsverlof

Aantal uren: 54 uur

Eindbeoordeling voorzien: nee

Blended leren: nee

Mentoropleiding: nee

Doelgroep

In principe kan elke medewerker, van begeleider tot leidinggevende, agressiecoach worden, mits hij of zij een mandaat heeft vanuit zijn organisatie of dienst.
Deelname is mogelijk na een intake gesprek waarin we voorkennis, motivatie en mandaat aftoetsen.

Voorwaarden

  • Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive

    Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers

  • Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau

    Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).

Inhoud van de opleiding

Je organisatie heeft al heel wat inspanningen gedaan om lastig en agressief gedrag beheersbaar te maken.
Medewerkers krijgen bijvoorbeeld vorming, er is een visie op aanpak en een beleidsplan, er zijn procedures… Een agressiecoach kan die inspanningen op een duurzame wijze verankeren in je organisatie.
Wat houdt de opleiding in?
De opleiding duurt 9 dagen. Binnen het programma komen 3 modules van 3 dagen aan bod.

  1. Agressie in de hulp- en dienstverlening. Mechanismen, principes, duiding en handvatten. Aanpak van agressie. Methodes en didactiek om vorming te geven in ‘omgaan met agressie’
  2. Agressie bespreekbaar maken. Patronen en systemen herkennen die door de impact van agressie kunnen ontstaan. Methodes om de impact van agressie te bespreken met teams en individuen.
  3. Herstel en nazorg na agressie-incidenten. Mechanismen van impact op medewerkers en teams. Verloop van een herstelproces van een individu of team. Basisvaardigheden herstel na agressie-incidenten.
    Tijdens de opleiding werkt elke deelnemer aan een persoonlijk project. Daarvoor zijn er twee individuele coaching gesprekken voorzien.
    Programma
  • Opstart opleiding: • kennismaking • doelstelling opleiding en persoonlijk contract • opstarten deelnemersduo’s
  • Inhouden agressiebeheersing:
  • agressiebeheersing: • feiten en beleving • definitie, kenmerken en dynamieken • aanpak: visie en vaardigheden
  • agressie en emoties: • angst en kwaadheid • waarneming en beïnvloeding • slachtofferschap
  • agressie en grenzen: • grensoverschrijdend gedrag • persoonlijke en professionele grenzen • éénduidig begrenzen van agressief gedrag
  • agressie en positie: • principe van geweldloze aanpak • mechanisme van macht en onmacht
  • agressie bespreekbaar maken: • feiten en impact • preventie, interventie en herstel
  • proces van boosheid • triggers, aanleiding en oorzaak van boosheid • verbindend ingaan op gevoelens en behoeften
  • Herstel na agressie: • zorg voor medewerkers • zorg voor cliënten • herstel van de relatie
  • Agressie en Beleid • wat houdt een agressiebeleidsplan in? • hoe een agressiebeleidsplan implementeren in je organisatie? • je rol als agressie coach in beleidsopmaak en uitvoering
  • methodiekvaardigheden: • ondersteunend en ontwikkelingsgericht coachen van individuen en teams • verbindend communiceren • kunst van het vragen stellen • omgaan met emoties in het begeleiden • observeren van non-verbale en verbale signalen • observeren van houding en effect • begeleiden naar zelfreflectie • herstelvaardigheden
  • vaardigheidstraining in functie van eigen opleidingsproject: • trainen van methodieken en vaardigheden in het opleiden en begeleiden • Feedback in cases, oefeningen, rollenspelen
  • voorstelling projecten
  • afsluiting opleiding