Opleiding tot professioneel trainer
HRD Academy
ODB-1001472
op: 1 september 2020
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 96 uur
Eindbeoordeling voorzien: ja
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Extra informatie: https://www.hrdacademy.be/nl/opleidingen/1225/trainer-en-facilitator/opleiding-tot-professioneel-traineropent in nieuw venster
Doelgroep
Dit programma richt zich tot startende trainers en trainers met een aantal jaren ervaring die de ambitie hebben om te leren trainen als een professioneel trainer om op die manier meer uit hun deelnemers te halen.
Deze 12-daagse gecertificeerde training is de meest complete train de trainer op de markt. Laat je inspireren door expert trainers die op internationaal niveau een jarenlange ervaring opgebouwd hebben met het opleiden van trainers. Ze gaan passioneel met jou aan de slag zodat je de basiscompetenties van een professioneel trainer onder de knie krijgt.
Voorkennis
Er is voor dit opleidingstraject geen voorkennis nodig. Tijdens het leertraject gaan we echt aan de slag om je trainerscompetenties aan te scherpen.
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
Wat leer je in de opleiding?
Je gaat beter om met onzekerheid en stress.
Je bent flexibel, maar houdt de touwtjes stevig in handen.
Je trainingen zijn boeiend, voor de deelnemers én voor uzelf.
Je hebt inzicht in het didactisch model en haar componenten: doelstellingen, beginsituatie, inhoud, werkvormen, evaluatie.
Je training wordt niet gekenmerkt door ‘eenrichtingsverkeer'.
Je hebt volgende basisvaardigheden onder de knie: een sessie met vaart starten, activerende werkvormen en middelen gebruiken, feedback geven, deelnemers activeren, opdrachten geven, denkvragen stellen, een veilig leerklimaat creëren
Je hebt sterk voeling met wat jou drijft om trainer te zijn of te worden.
Je begint jouw authenticiteit als trainer te ontdekken: wie ben je als trainer en hoe toon je wie je bent?
Je beheerst eenvoudige tools om geregeld aan zelfreflectie te doen.
Je kan je trainingsontwerp afstemmen op de vraag van de opdrachtgever en de vragen en de praktijk van de deelnemers (beginsituatie).
Je past een methodiek toe die je helpt om trainingen te ontwerpen met een hoge ROI.
Je neemt gerichte maatregelen voor, tijdens en na de training om de transfer van het geleerde te optimaliseren.
Je kiest op basis van de lesdoelstellingen en de beginsituatie voor gepaste werkvormen, media, inhoud en lesevaluatie.
Je kan enkele digitale tools doelgericht inzetten in je trainingen, bvb: Socrates, Kahoot, Explain everything, Google Classroom, PollEverywhere, Liberating Structures, Scrumblr, Lino, Trello, ...
Je leert digitale leermiddelen in je training gebruiken, niet als doel op zich, maar omdat zij voor een meerwaarde zorgen in het leerproces.
Je ervaart dat digitale tools afwisseling kunnen brengen in je leervormen. Zo blijven je trainingen boeiend en speel je gevat in op de verscheidenheid aan leerstijlen van je deelnemers.
Je leert welke toegevoegde waarden bepaalde digitale tools voor je training kunnen betekenen.
Je leert snel ideeën overbrengen met simpele, krachtige tekeningen.
Je creëert en maakt gebruik van beeldende sjablonen om je informatie te organiseren in een training.
Je kan met plezier en zelfvertrouwen enthousiasmerende flipcharts maken.
Je draagt uit wat jou bezielt in het trainersvak.
Je kunt interactie stimuleren, een groep activeren en enthousiasmeren.
Je creëert een uitdagend en toch voldoende veilig leerklimaat. Je gebruikt hierbij waarderende feedback.
Je kan door stemgebruik, beeldend taalgebruik, mimiek, non-verbaal gedrag en je persoonlijke presentatie de trainees nieuwsgierig en leergierig maken en houden.
Je hebt zicht op je eigen emoties bij kritiek en weerstand.
Je herkent ineffectieve deelnemersrollen en ineffectieve trainersrollen.
Je kunt omgaan met 'lastige' deelnemers, je kan 'contracteren' en 'escaleren' als interventietechniek.
Je bent vaardiger in het omgaan met groepen: met onverwachte vragen, omgaan met onderlinge conflicten, met kritiek en weerstand.
Je kan beter balans houden tussen individuele aandacht en aandacht voor de groep.
Je kan saaie, bestaande slides transformeren in sprekende en prikkelende slides, ook als die moeten beantwoorden aan een bedrijfssjabloon.
Je kan verschillende creatieve en activerende werkvormen doelgericht in je training gebruiken.