Opleiding voor begeleiders in maatwerkbedrijven 2
- Opleidingsverstrekker
GROEP MAATWERK
- Registratienummer
ODB-1000614
- Geregistreerd
op: 1 september 2019
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 294 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Begeleiders in maatwerkbedrijven
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Modules
Het maatwerkkader biedt uitdagingen én mogelijkheden. Eén van de nieuwigheden is de uitbreiding van de doelgroep. Maatwerkbedrijven kunnen zowel werknemers met een arbeidshandicap als werknemers met een psychosociale problematiek tewerk stellen. Maar hoe ga je als begeleider met deze nieuwe doelgroep om?
We bekijken op welke manier er met werknemers met een PSP-profiel kan gewerkt worden binnen een tewerkstellingscontext:
• Wie is deze doelgroep en waarin verschilt die met personen met een arbeidshandicap?
• Wat zijn elementaire voorwaarden in het werken met deze doelgroep?
• Hoe ga ik om met problemen met arbeidsattitude?
• Hoe bewaak ik de goede groepsdynamiek tussen de PSP doelgroep en de personen met een arbeidshandicap?
• Hoe bouw ik een traject met hen op?
• Welke handvaten biedt het klinkermodel hierbij?
• …De intrede van het Maatwerkdecreet brengt een instroom aan nieuwe profielen van maatwerkers met zich mee. Met deze groeiende diversiteit op de werkvloer wordt een persoonsgerichte aanpak des te belangrijker.
• Hoe herken ik als begeleider deze diverse behoeften bij mijn medewerkers?
• Hoe stem ik mijn aanpak hier best op af?
• Welke tips kunnen mij helpen om deze mensen zo goed mogelijk te ondersteunen in hun ontwikkeling op de werkvloer?
Deelnemers krijgen op deze vragen een antwoord. Ditmaal niet via onze lesgevers, maar vanuit eerste hand; de eigen beleving van onze gastsprekers: ervaringsdeskundigen en/of professionals.
Tijdens deze module wordt ingegaan op maatwerkers met een verslavingsgeschiedenis.De intrede van het Maatwerkdecreet brengt een instroom aan nieuwe profielen van maatwerkers met zich mee. Met deze groeiende diversiteit op de werkvloer wordt een persoonsgerichte aanpak des te belangrijker.
• Hoe herken ik als begeleider deze diverse behoeften bij mijn medewerkers?
• Hoe stem ik mijn aanpak hier best op af?
• Welke tips kunnen mij helpen om deze mensen zo goed mogelijk te ondersteunen in hun ontwikkeling op de werkvloer?
Deelnemers krijgen op deze vragen een antwoord. Ditmaal niet via onze lesgevers, maar vanuit eerste hand; de eigen beleving van onze gastsprekers: ervaringsdeskundigen en/of professionals.
Tijdens deze module wordt ingegaan op maatwerkers uit multiprobleemgezinnen.De intrede van het Maatwerkdecreet brengt een instroom aan nieuwe profielen van maatwerkers met zich mee. Met deze groeiende diversiteit op de werkvloer wordt een persoonsgerichte aanpak des te belangrijker.
• Hoe herken ik als begeleider deze diverse behoeften bij mijn medewerkers?
• Hoe stem ik mijn aanpak hier best op af?
• Welke tips kunnen mij helpen om deze mensen zo goed mogelijk te ondersteunen in hun ontwikkeling op de werkvloer?
Deelnemers krijgen op deze vragen een antwoord. Ditmaal niet via onze lesgevers, maar vanuit eerste hand; de eigen beleving van onze gastsprekers: ervaringsdeskundigen en/of professionals.
Tijdens deze module wordt ingegaan op maatwerkers uit multiprobleemgezinnen.De intrede van het Maatwerkdecreet brengt een instroom aan nieuwe profielen van maatwerkers met zich mee. Met deze groeiende diversiteit op de werkvloer wordt een persoonsgerichte aanpak des te belangrijker.
• Hoe herken ik als begeleider deze diverse behoeften bij mijn medewerkers?
• Hoe stem ik mijn aanpak hier best op af?
• Welke tips kunnen mij helpen om deze mensen zo goed mogelijk te ondersteunen in hun ontwikkeling op de werkvloer?
Deelnemers krijgen op deze vragen een antwoord. Ditmaal niet via onze lesgevers, maar vanuit eerste hand; de eigen beleving van onze gastsprekers: ervaringsdeskundigen en/of professionals.
Tijdens deze module wordt ingegaan op maatwerkers met psychische problemen.De intrede van het Maatwerkdecreet brengt een instroom aan nieuwe profielen van maatwerkers met zich mee. Met deze groeiende diversiteit op de werkvloer wordt een persoonsgerichte aanpak des te belangrijker.
• Hoe herken ik als begeleider deze diverse behoeften bij mijn medewerkers?
• Hoe stem ik mijn aanpak hier best op af?
• Welke tips kunnen mij helpen om deze mensen zo goed mogelijk te ondersteunen in hun ontwikkeling op de werkvloer?
Deelnemers krijgen op deze vragen een antwoord. Ditmaal niet via onze lesgevers, maar vanuit eerste hand; de eigen beleving van onze gastsprekers: ervaringsdeskundigen en/of professionals.
Tijdens deze module wordt ingegaan op maatwerkers met psychische problemen.De intrede van het Maatwerkdecreet brengt een instroom aan nieuwe profielen van maatwerkers met zich mee. Met deze groeiende diversiteit op de werkvloer wordt een persoonsgerichte aanpak des te belangrijker.
• Hoe herken ik als begeleider deze diverse behoeften bij mijn medewerkers?
• Hoe stem ik mijn aanpak hier best op af?
• Welke tips kunnen mij helpen om deze mensen zo goed mogelijk te ondersteunen in hun ontwikkeling op de werkvloer?
Deelnemers krijgen op deze vragen een antwoord. Ditmaal niet via onze lesgevers, maar vanuit eerste hand; de eigen beleving van onze gastsprekers: ervaringsdeskundigen en/of professionals.
Tijdens deze module wordt ingegaan op maatwerkers met ASS.De intrede van het Maatwerkdecreet brengt een instroom aan nieuwe profielen van maatwerkers met zich mee. Met deze groeiende diversiteit op de werkvloer wordt een persoonsgerichte aanpak des te belangrijker.
• Hoe herken ik als begeleider deze diverse behoeften bij mijn medewerkers?
• Hoe stem ik mijn aanpak hier best op af?
• Welke tips kunnen mij helpen om deze mensen zo goed mogelijk te ondersteunen in hun ontwikkeling op de werkvloer?
Deelnemers krijgen op deze vragen een antwoord. Ditmaal niet via onze lesgevers, maar vanuit eerste hand; de eigen beleving van onze gastsprekers: ervaringsdeskundigen en/of professionals.
Tijdens deze module wordt ingegaan op maatwerkers met ASS.De intrede van het Maatwerkdecreet brengt een instroom aan nieuwe profielen van maatwerkers met zich mee. Met deze groeiende diversiteit op de werkvloer wordt een persoonsgerichte aanpak des te belangrijker.
• Hoe herken ik als begeleider deze diverse behoeften bij mijn medewerkers?
• Hoe stem ik mijn aanpak hier best op af?
• Welke tips kunnen mij helpen om deze mensen zo goed mogelijk te ondersteunen in hun ontwikkeling op de werkvloer?
Deelnemers krijgen op deze vragen een antwoord. Ditmaal niet via onze lesgevers, maar vanuit eerste hand; de eigen beleving van onze gastsprekers: ervaringsdeskundigen en/of professionals.
Tijdens deze module wordt ingegaan op maatwerkers met ADHD.De intrede van het Maatwerkdecreet brengt een instroom aan nieuwe profielen van maatwerkers met zich mee. Met deze groeiende diversiteit op de werkvloer wordt een persoonsgerichte aanpak des te belangrijker.
• Hoe herken ik als begeleider deze diverse behoeften bij mijn medewerkers?
• Hoe stem ik mijn aanpak hier best op af?
• Welke tips kunnen mij helpen om deze mensen zo goed mogelijk te ondersteunen in hun ontwikkeling op de werkvloer?
Deelnemers krijgen op deze vragen een antwoord. Ditmaal niet via onze lesgevers, maar vanuit eerste hand; de eigen beleving van onze gastsprekers: ervaringsdeskundigen en/of professionals.
Tijdens deze module wordt ingegaan op maatwerkers met ADHD.“In order to be burned out, at first one has to be on fire”
Veel van onze psychische klachten hebben met stress te maken. Eén op vijf werknemers loopt een verhoogd risico om een burn-out te ontwikkelen. Het zijn net de meest bevlogen en loyale werknemers die het meeste risico lopen om uit te vallen door werkstress. Vanuit moreel, economisch en wettelijk standpunt is het belangrijk om jezelf en je werknemers te beschermen tegen ongezonde stress.
Al te vaak ondernemen we pas actie als ons lichaam te lange tijd in overspanning over-leeft en het jou uiteindelijk dwingt om te stoppen. De gevolgen van te lange blootstelling aan chronische stress zijn ernstig te nemen: het tast je immuunsysteem en het zorgt voor hersenschade.
Herken je in een van deze onderstaande zinnen?
• Ik pieker snel
• Ik ben perfectionistisch
• Ik heb schrik om fouten te maken
• Ik heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel
• Ik blijf doorzetten
• Als ik een dag niet kan komen werken door ziekte, voel ik me schuldig
Dan heb jij een verhoogd risico om ziek te vallen door stress. Laat het niet zo ver komen en leer in deze interactieve workshop je eigen stress-systeem beter kennen en je beter te wapenen tegen ongezonde stress.Het maatwerkkader biedt uitdagingen én mogelijkheden. Eén van de nieuwigheden is de uitbreiding van de doelgroep. Maatwerkbedrijven kunnen zowel werknemers met een arbeidshandicap als werknemers met een psychosociale problematiek tewerk stellen. Maar hoe ga je als begeleider met deze nieuwe doelgroep om?
We bekijken op welke manier er met werknemers met een PSP-profiel kan gewerkt worden binnen een tewerkstellingscontext:
• Wie is deze doelgroep en waarin verschilt die met personen met een arbeidshandicap?
• Wat zijn elementaire voorwaarden in het werken met deze doelgroep?
• Hoe ga ik om met problemen met arbeidsattitude?
• Hoe bewaak ik de goede groepsdynamiek tussen de PSP doelgroep en de personen met een arbeidshandicap?
• Hoe bouw ik een traject met hen op?
• Welke handvaten biedt het klinkermodel hierbij?
• …“In order to be burned out, at first one has to be on fire”
Veel van onze psychische klachten hebben met stress te maken. Eén op vijf werknemers loopt een verhoogd risico om een burn-out te ontwikkelen. Het zijn net de meest bevlogen en loyale werknemers die het meeste risico lopen om uit te vallen door werkstress. Vanuit moreel, economisch en wettelijk standpunt is het belangrijk om jezelf en je werknemers te beschermen tegen ongezonde stress.
Al te vaak ondernemen we pas actie als ons lichaam te lange tijd in overspanning over-leeft en het jou uiteindelijk dwingt om te stoppen. De gevolgen van te lange blootstelling aan chronische stress zijn ernstig te nemen: het tast je immuunsysteem en het zorgt voor hersenschade.
Herken je in een van deze onderstaande zinnen?
• Ik pieker snel
• Ik ben perfectionistisch
• Ik heb schrik om fouten te maken
• Ik heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel
• Ik blijf doorzetten
• Als ik een dag niet kan komen werken door ziekte, voel ik me schuldig
Dan heb jij een verhoogd risico om ziek te vallen door stress. Laat het niet zo ver komen en leer in deze interactieve workshop je eigen stress-systeem beter kennen en je beter te wapenen tegen ongezonde stress.Dit is geen opleiding voor begeleiders die zich onzeker voelen, wel een opleiding voor wie wil werken aan een nog betere samenwerking met zijn maatwerkers, collega’s en leidinggevenden.
Deze opleiding helpt je om een beter persoonlijk contact te hebben met mensen en meer van hen gedaan te krijgen.
Tijdens deze opleiding wordt intensief geoefend in het omgaan met agressief, manipulatief en sub-assertief gedrag van collega’s.Dit is geen opleiding voor begeleiders die zich onzeker voelen, wel een opleiding voor wie wil werken aan een nog betere samenwerking met zijn maatwerkers, collega’s en leidinggevenden.
Deze opleiding helpt je om een beter persoonlijk contact te hebben met mensen en meer van hen gedaan te krijgen. Je leert ook om te gaan met agressief, manipulatief en sub-assertief gedrag van collega’s.
Assertief gedrag draagt bij tot een aangenamer en menselijker werkklimaat. Assertiviteit kan je ook helpen om sterk over te komen en te vermijden dat je leiderschap ondermijnd wordt.
En uiteraard zijn begeleiders die zich (nog) onzeker voelen ook zeker welkom!Dit is geen opleiding voor begeleiders die zich onzeker voelen, wel een opleiding voor wie wil werken aan een nog betere samenwerking met zijn maatwerkers, collega’s en leidinggevenden.
Deze opleiding helpt je om een beter persoonlijk contact te hebben met mensen en meer van hen gedaan te krijgen. Je leert ook om te gaan met agressief, manipulatief en sub-assertief gedrag van collega’s.
Assertief gedrag draagt bij tot een aangenamer en menselijker werkklimaat. Assertiviteit kan je ook helpen om sterk over te komen en te vermijden dat je leiderschap ondermijnd wordt.
En uiteraard zijn begeleiders die zich (nog) onzeker voelen ook zeker welkom!Dit is geen opleiding voor begeleiders die zich onzeker voelen, wel een opleiding voor wie wil werken aan een nog betere samenwerking met zijn maatwerkers, collega’s en leidinggevenden.
Deze opleiding helpt je om een beter persoonlijk contact te hebben met mensen en meer van hen gedaan te krijgen. Je leert ook om te gaan met agressief, manipulatief en sub-assertief gedrag van collega’s.
Assertief gedrag draagt bij tot een aangenamer en menselijker werkklimaat. Assertiviteit kan je ook helpen om sterk over te komen en te vermijden dat je leiderschap ondermijnd wordt.
En uiteraard zijn begeleiders die zich (nog) onzeker voelen ook zeker welkom!Veilig werken is een belangrijk aspect binnen de taak van de monitor/begeleider. Het houdt meer in dan het toepassen van een aantal regels. Veilig werken moet een basishouding zijn die doorheen alle activiteiten zichtbaar is. Het belang van de voorbeeldfunctie die een leidinggevende hierin heeft, mag zeker niet onderschat worden. Daarnaast wordt in deze opleiding aandacht besteed aan gevaarlijke situaties (werken met machines, gevaarlijke producten, ...) en risico's op arbeidsongevallen. De wetgeving Preventie, Bescherming en Welzijn op het werk komt aan bod, en de aansprakelijkheid wordt bekeken. Ook het kritisch bekijken van een praktijksituatie maakt onderdeel uit van deze opleiding.
Veilig werken is een belangrijk aspect binnen de taak van de monitor/begeleider. Het houdt meer in dan het toepassen van een aantal regels. Veilig werken moet een basishouding zijn die doorheen alle activiteiten zichtbaar is. Het belang van de voorbeeldfunctie die een leidinggevende hierin heeft, mag zeker niet onderschat worden. Daarnaast wordt in deze opleiding aandacht besteed aan gevaarlijke situaties (werken met machines, gevaarlijke producten, ...) en risico's op arbeidsongevallen. De wetgeving Preventie, Bescherming en Welzijn op het werk komt aan bod, en de aansprakelijkheid wordt bekeken. Ook het kritisch bekijken van een praktijksituatie maakt onderdeel uit van deze opleiding.
Wij kiezen voor het POP-UP-ergonomie-principe: de ergonomiesessie worden zoveel mogelijk op de werkplek zelf gegeven. Op die manier kunnen we de theoretisch aangehaalde risicosituaties en de bijhorende good practice onmiddellijk ter plekke inoefenen. Indien het niet mogelijk is om op de werkplek zelf de sessie te geven, streven we ernaar om zo realistisch mogelijke situaties te ensceneren.
Wij trachten zoveel als mogelijk foto’s en filmpjes van de specifieke werkplek te integreren om de betrokkenheid van/herkenbaarheid voor de deelnemers te vergroten. de lesgever zal daarom (indien mogelijk) elke werkplek vooraf bezoeken om enkele foto’s en filmpjes te maken van mogelijke risicosituaties.Wij kiezen voor het POP-UP-ergonomie-principe: de ergonomiesessie worden zoveel mogelijk op de werkplek zelf gegeven. Op die manier kunnen we de theoretisch aangehaalde risicosituaties en de bijhorende good practice onmiddellijk ter plekke inoefenen. Indien het niet mogelijk is om op de werkplek zelf de sessie te geven, streven we ernaar om zo realistisch mogelijke situaties te ensceneren.
Wij trachten zoveel als mogelijk foto’s en filmpjes van de specifieke werkplek te integreren om de betrokkenheid van/herkenbaarheid voor de deelnemers te vergroten. de lesgever zal daarom (indien mogelijk) elke werkplek vooraf bezoeken om enkele foto’s en filmpjes te maken van mogelijke risicosituaties.De deelnemers verlaten de gekende werkplaats en worden op een externe locatie geprikkeld met allerlei samenwerkingsopdrachten. Deze opdrachten geven de deelnemers de kans om zichzelf, elkaar en de groep beter te leren kennen. Dit geeft hen de kans om nadien efficiënter samen te werken.
De samenwerkingsopdrachten worden door de trainer altijd in functie van de leernoden van de groep bepaald. Via ervaringsgerichte opdrachten leert de groep hoe ze omgaat met uitdagingen, hoe ze samenwerken en wie welke rollen opneemt. We maken aldoor de brug naar het echte werkleven en kijken hoe de opgedane inzichten daar de samenwerking kunnen bevorderen.
Waarom investeren in deze opleiding:
Betere samenwerkingsrelaties op de werkvloer, resulteren in betere performantie
Elk individu wordt zich meer bewust van zijn of haar kwaliteiten en waarde in het groter geheel
Het probleemoplossend vermogen van deelnemers wordt aangescherpt
Dankzij deze training wint een team aan cohesie, leert een groep hoe ze efficiënter kan samenwerkenEen opvolging op termijn is aanbevolen. Deze kan in een halve of een hele dag doorgaan in de werkplaats of op locatie.
De intrede van het Maatwerkdecreet brengt een instroom aan nieuwe profielen van maatwerkers met zich mee. Met deze groeiende diversiteit op de werkvloer wordt een persoonsgerichte aanpak des te belangrijker.
• Hoe herken ik als begeleider deze diverse behoeften bij mijn medewerkers?
• Hoe stem ik mijn aanpak hier best op af?
• Welke tips kunnen mij helpen om deze mensen zo goed mogelijk te ondersteunen in hun ontwikkeling op de werkvloer?
Deelnemers krijgen op deze vragen een antwoord. Ditmaal niet via onze lesgevers, maar vanuit eerste hand; de eigen beleving van onze gastsprekers: ervaringsdeskundigen en/of professionals.
Tijdens deze module wordt ingegaan op maatwerkers met een verstandelijke beperking.Werken in de sociale economie brengt ook uitdagingen mee op vlak van grenzen bewaken, deontologie en het hanteren van machtsverhouding. We staan stil bij enkele ethische vragen:
• “Een maatwerker wil bijklussen bij een begeleider thuis”
• “Een maatwerker wil vriend worden via Facebook”
• …
Hoe ga je als monitor/begeleider met deze situaties om?
Tijdens een interactieve workshop rond ‘Heldere omgang’ laten we monitoren/begeleiders, verantwoordelijken en medewerkers van personeelsdiensten en sociale diensten binnen de sector ontdekken hoe intern rond deze uitdagingen kan gewerkt worden.Werken in de sociale economie brengt ook uitdagingen mee op vlak van grenzen bewaken, deontologie en het hanteren van machtsverhouding. We staan stil bij enkele ethische vragen:
• “Een maatwerker wil bijklussen bij een begeleider thuis”
• “Een maatwerker wil vriend worden via Facebook”
• …
Hoe ga je als monitor/begeleider met deze situaties om?
Tijdens een interactieve workshop rond ‘Heldere omgang’ laten we monitoren/begeleiders, verantwoordelijken en medewerkers van personeelsdiensten en sociale diensten binnen de sector ontdekken hoe intern rond deze uitdagingen kan gewerkt worden.'Een goede organisatie voor goede resultaten' is voor elke monitor/begeleider een uitdaging. Vertrekkend vanuit een competentieprofiel rond het luik 'organiseren van het werk' maken de deelnemende monitoren/begeleiders een zelfinschatting. Vervolgens werken we op een coachende manier aan het verhogen van inzichten op vlak van productiviteit, efficiëntie, orde en netheid, bottlenecks, ... De deelnemers leren daardoor elkaar te coachen bij de bespreking van de cases die elke monitor/begeleider mee inbrengt tijdens deze module.
'Een goede organisatie voor goede resultaten' is voor elke monitor/begeleider een uitdaging. Vertrekkend vanuit een competentieprofiel rond het luik 'organiseren van het werk' maken de deelnemende monitoren/begeleiders een zelfinschatting. Vervolgens werken we op een coachende manier aan het verhogen van inzichten op vlak van productiviteit, efficiëntie, orde en netheid, bottlenecks, ... De deelnemers leren daardoor elkaar te coachen bij de bespreking van de cases die elke monitor/begeleider mee inbrengt tijdens deze module.
'Een goede organisatie voor goede resultaten' is voor elke monitor/begeleider een uitdaging. Vertrekkend vanuit een competentieprofiel rond het luik 'organiseren van het werk' maken de deelnemende monitoren/begeleiders een zelfinschatting. Vervolgens werken we op een coachende manier aan het verhogen van inzichten op vlak van productiviteit, efficiëntie, orde en netheid, bottlenecks, ... De deelnemers leren daardoor elkaar te coachen bij de bespreking van de cases die elke monitor/begeleider mee inbrengt tijdens deze module.
Tijdens deze opleiding gaat Jan Somers samen met de deelnemers op zoek naar wat werkplezier kan verhogen en borgen. Geen medische of wetenschappelijke uiteenzetting over stress en burn-out. Wel praktische sleutels tot werkplezier. Deze opleiding helpt de focus te leggen op dàt wat gewenst is, op dàt waar we met zijn allen naar streven. Bovendien pikken de deelnemers inzichten op die hen ook in andere contexten van hun leven sterk kunnen helpen. Op het programma staan o.a.:
• Kracht van focus en verbeelding ontdekken
• Time flies when it flows
• De waarderende spiegel hanteren
• Leren relativeren via gedrag
• Vergroten van eigen cirkel van invloed
• Zelf-evaluatie en afspraken met jezelfBegeleiders geven regelmatig zelf intern vorming.
Om een goede opleiding te geven is er vaak meer nodig dan alleen maar een gedegen vakkennis. Het is belangrijk dat een opleider op de hoogte is van verschillende didactische principes zodat de lesinhoud op een boeiende en interactieve manier kan gebracht worden. Daarnaast vraagt een vorming voor maatwerkers om een zeer specifieke en ervaringsgerichte aanpak. De vormingscel van Groep Maatwerk geeft al meer dan 11 jaar vorming aan maatwerkers. Deze Train de trainer geeft opleiders de kans om met de praktijkervaring van Groep Maatwerk zelf aan de slag te gaan.
Vorming geven is nog nooit zo leuk geweest!
Wat mag je concreet verwachten?
• Kennismaking met didactische principes en werkvormen.
• Inzicht in de verschillende leerstijlen (Kolb).
• Zelf een lesplan opstellen en leerdoelen bepalen.
• Tips en tricks: cursus opstellen voor maatwerkers.
• Zelf aan de slag met actieve werkvormen. (Lespraktijk)
• Situationele tools (competentieontwikkeling maatwerkers)
• …Begeleiders geven regelmatig zelf intern vorming.
Om een goede opleiding te geven is er vaak meer nodig dan alleen maar een gedegen vakkennis. Het is belangrijk dat een opleider op de hoogte is van verschillende didactische principes zodat de lesinhoud op een boeiende en interactieve manier kan gebracht worden. Daarnaast vraagt een vorming voor maatwerkers om een zeer specifieke en ervaringsgerichte aanpak. De vormingscel van Groep Maatwerk geeft al meer dan 11 jaar vorming aan maatwerkers. Deze Train de trainer geeft opleiders de kans om met de praktijkervaring van Groep Maatwerk zelf aan de slag te gaan.
Vorming geven is nog nooit zo leuk geweest!
Wat mag je concreet verwachten?
• Kennismaking met didactische principes en werkvormen.
• Inzicht in de verschillende leerstijlen (Kolb).
• Zelf een lesplan opstellen en leerdoelen bepalen.
• Tips en tricks: cursus opstellen voor maatwerkers.
• Zelf aan de slag met actieve werkvormen. (Lespraktijk)
• Situationele tools (competentieontwikkeling maatwerkers)
• …Uit meermalig onderzoek blijkt dat de productie hoger ligt wanneer de werknemers zich goed voelen op het werk. Een begeleider heeft hierin een belangrijke rol en heeft veel invloed om een goede sfeer op het werk te bewaken.
De deelnemers krijgen een beter inzicht in hoe mensen samenwerken en welke factoren belangrijk zijn om mensen beter te laten samenwerken.
Aan de hand van een duidelijk kader krijgen de deelnemers eerst zelf een beter zicht op hoe zij in interactie staan met hun werknemers. Daarnaast leren zij over verschillende groepsdynamische processen en wanneer bepaalde interactiepatronen tussen mensen constructief of nefast kunnen zijn voor de sfeer op het werk.Na deze opleiding hebben de deelnemers een beter zicht op verschillende gedragspatronen tussen mensen, weten zij van zichzelf beter hoe zij in interactie met anderen staan en hebben ze tips om mensen beter te laten samenwerken.
Je zoekt natuurlijk werk dat goed past bij je voorkeuren en stijl van werken. Maar hoe goed ken je jezelf eigenlijk? En hoe goed weten andere mensen in jouw organisatie wat jou beweegt en hoe jouw ideale werkomgeving eruit ziet? De Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) wordt als instrument gebruikt om meer duidelijkheid over je persoonlijke voorkeuren te krijgen. Het eigen groeitraject van de monitor/begeleider staat in deze opleiding centraal. Via interactieve werkvormen worden deelnemers geprikkeld om op zoek te gaan naar zelfkennis. Voor iedereen die zichzelf en zijn relatie(s) met zijn omgeving beter wil leren begrijpen: een absolute eyeopener!
De intrede van het Maatwerkdecreet brengt een instroom aan nieuwe profielen van maatwerkers met zich mee. Met deze groeiende diversiteit op de werkvloer wordt een persoonsgerichte aanpak des te belangrijker.
• Hoe herken ik als begeleider deze diverse behoeften bij mijn medewerkers?
• Hoe stem ik mijn aanpak hier best op af?
• Welke tips kunnen mij helpen om deze mensen zo goed mogelijk te ondersteunen in hun ontwikkeling op de werkvloer?
Deelnemers krijgen op deze vragen een antwoord. Ditmaal niet via onze lesgevers, maar vanuit eerste hand; de eigen beleving van onze gastsprekers: ervaringsdeskundigen en/of professionals.
Tijdens deze module wordt ingegaan op maatwerkers met een verstandelijke beperking.Maatwerkers die niet meer met elkaar of met jou willen samenwerken, verzuurde relaties met collega’s, aanslepende meningsverschillen. Dergelijke conflicten en spanningen vragen veel energie! Bovendien kunnen ze de werksfeer verzieken en ondermijnen ze de productiviteit.
Als een conflict escaleert kunnen begeleiders (direct of indirect) in aanraking komen met grensoverschrijdend gedrag: verbale, mentale of fysieke agressie of de dreiging hiervan. Op een gepaste manier reageren in deze situaties en (verdere) escalatie vermijden is niet gemakkelijk. Dit kan bij de begeleiders leiden tot gevoelens van stress, irritatie of zelfs machteloosheid.Tijdens deze opleiding wordt intensief geoefend in het aanpakken van moeilijke conflictueuze situaties en deze ombuigen naar een goede samenwerking. We zetten vooral in op het aanscherpen van communicatievaardigheden en het gepast inzetten van verschillende interactiestijlen.
Maatwerkers die niet meer met elkaar of met jou willen samenwerken, verzuurde relaties met collega’s, aanslepende meningsverschillen. Dergelijke conflicten en spanningen vragen veel energie! Bovendien kunnen ze de werksfeer verzieken en ondermijnen ze de productiviteit.
Als een conflict escaleert kunnen begeleiders (direct of indirect) in aanraking komen met grensoverschrijdend gedrag: verbale, mentale of fysieke agressie of de dreiging hiervan. Op een gepaste manier reageren in deze situaties en (verdere) escalatie vermijden is niet gemakkelijk. Dit kan bij de begeleiders leiden tot gevoelens van stress, irritatie of zelfs machteloosheid.Doelstelling:
Tijdens deze opleiding leren de deelnemers moeilijke conflictueuze situaties aanpakken en ombuigen naar een goede samenwerking. Ze leren hoe weerstand en agressie kan ontstaan en hoe ze er op een gepaste wijze mee om kunnen zonder zelf de controle over de situatie te verliezen. We zetten in deze opleiding vooral in op het aanscherpen van communicatievaardigheden en behoud van controle over de eigen emoties. Via het model van Leary leren deelnemers verschillende interactiestijlen kennen en gepast inzetten. Zelfverdedigingstechnieken komen in deze opleiding niet aan bod.
Tijdens simulatieoefeningen met een acteur krijgen de deelnemers op een laagdrempelige manier de kans om met eigen praktijkvoorbeelden de nodige vaardigheden in te oefenen bij het omgaan met conflictsituaties.Na deze training
• Heb je geleerd hoe je een conflict constructief kan oplossen
• Ken je verschillende interactiestijlen die goede samenwerking bevorderen
• Weet je hoe je de-escalerend kan optreden bij agressie
• Sta je met (meer) zelfvertrouwen op de werkvloerMaatwerkers die niet meer met elkaar of met jou willen samenwerken, verzuurde relaties met collega’s, aanslepende meningsverschillen. Dergelijke conflicten en spanningen vragen veel energie! Bovendien kunnen ze de werksfeer verzieken en ondermijnen ze de productiviteit.
Als een conflict escaleert kunnen begeleiders (direct of indirect) in aanraking komen met grensoverschrijdend gedrag: verbale, mentale of fysieke agressie of de dreiging hiervan. Op een gepaste manier reageren in deze situaties en (verdere) escalatie vermijden is niet gemakkelijk. Dit kan bij de begeleiders leiden tot gevoelens van stress, irritatie of zelfs machteloosheid.Doelstelling:
Tijdens deze opleiding leren de deelnemers moeilijke conflictueuze situaties aanpakken en ombuigen naar een goede samenwerking. Ze leren hoe weerstand en agressie kan ontstaan en hoe ze er op een gepaste wijze mee om kunnen zonder zelf de controle over de situatie te verliezen. We zetten in deze opleiding vooral in op het aanscherpen van communicatievaardigheden en behoud van controle over de eigen emoties. Via het model van Leary leren deelnemers verschillende interactiestijlen kennen en gepast inzetten. Zelfverdedigingstechnieken komen in deze opleiding niet aan bod.
Tijdens simulatieoefeningen met een acteur krijgen de deelnemers op een laagdrempelige manier de kans om met eigen praktijkvoorbeelden de nodige vaardigheden in te oefenen bij het omgaan met conflictsituaties.Na deze training
• Heb je geleerd hoe je een conflict constructief kan oplossen
• Ken je verschillende interactiestijlen die goede samenwerking bevorderen
• Weet je hoe je de-escalerend kan optreden bij agressie
• Sta je met (meer) zelfvertrouwen op de werkvloerMaatwerkers die niet meer met elkaar of met jou willen samenwerken, verzuurde relaties met collega’s, aanslepende meningsverschillen. Dergelijke conflicten en spanningen vragen veel energie! Bovendien kunnen ze de werksfeer verzieken en ondermijnen ze de productiviteit.
Als een conflict escaleert kunnen begeleiders (direct of indirect) in aanraking komen met grensoverschrijdend gedrag: verbale, mentale of fysieke agressie of de dreiging hiervan. Op een gepaste manier reageren in deze situaties en (verdere) escalatie vermijden is niet gemakkelijk. Dit kan bij de begeleiders leiden tot gevoelens van stress, irritatie of zelfs machteloosheid.Doelstelling:
Tijdens deze opleiding leren de deelnemers moeilijke conflictueuze situaties aanpakken en ombuigen naar een goede samenwerking. Ze leren hoe weerstand en agressie kan ontstaan en hoe ze er op een gepaste wijze mee om kunnen zonder zelf de controle over de situatie te verliezen. We zetten in deze opleiding vooral in op het aanscherpen van communicatievaardigheden en behoud van controle over de eigen emoties. Via het model van Leary leren deelnemers verschillende interactiestijlen kennen en gepast inzetten. Zelfverdedigingstechnieken komen in deze opleiding niet aan bod.
Tijdens simulatieoefeningen met een acteur krijgen de deelnemers op een laagdrempelige manier de kans om met eigen praktijkvoorbeelden de nodige vaardigheden in te oefenen bij het omgaan met conflictsituaties.Na deze training
• Heb je geleerd hoe je een conflict constructief kan oplossen
• Ken je verschillende interactiestijlen die goede samenwerking bevorderen
• Weet je hoe je de-escalerend kan optreden bij agressie
• Sta je met (meer) zelfvertrouwen op de werkvloerIn het kader van het maatwerkdecreet krijgt persoonsgericht werken een prominente rol.
Begeleiders binnen de sociale economie moeten zowel oog hebben voor de productie als voor de mens die ze begeleiden. Een actueel spanningsveld.
Tijdens deze opleiding wordt intensief en op een ervaringsgerichte manier geoefend rond thema’s naar keuze: effectief leiderschap, inzicht in eigen begeleidershouding, feedback geven, motivatie, omgaan met stress, etc.In het kader van het maatwerkdecreet krijgt persoonsgericht werken een prominente rol.
Begeleiders binnen de sociale economie moeten zowel oog hebben voor de productie als voor de mens die ze begeleiden. Een actueel spanningsveld. Het aanscherpen van de leiderschapsvaardigheden en inzicht in eigen begeleiderstijl kunnen hierbij ondersteuning bieden. De deelnemers krijgen zelf inspraak in de thema’s waarover zij willen bijleren. Thema’s die aan bod kunnen komen: de rol en meerwaarde van een begeleider, effectief leiderschap, inzicht in eigen begeleidershouding, feedback geven, motivatie, omgaan met stress, etc.In het kader van het maatwerkdecreet krijgt persoonsgericht werken een prominente rol.
Begeleiders binnen de sociale economie moeten zowel oog hebben voor de productie als voor de mens die ze begeleiden. Een actueel spanningsveld. Het aanscherpen van de leiderschapsvaardigheden en inzicht in eigen begeleiderstijl kunnen hierbij ondersteuning bieden. De deelnemers krijgen zelf inspraak in de thema’s waarover zij willen bijleren. Thema’s die aan bod kunnen komen: de rol en meerwaarde van een begeleider, effectief leiderschap, inzicht in eigen begeleidershouding, feedback geven, motivatie, omgaan met stress, etc.In het kader van het maatwerkdecreet krijgt persoonsgericht werken een prominente rol.
Begeleiders binnen de sociale economie moeten zowel oog hebben voor de productie als voor de mens die ze begeleiden. Een actueel spanningsveld. Het aanscherpen van de leiderschapsvaardigheden en inzicht in eigen begeleiderstijl kunnen hierbij ondersteuning bieden. De deelnemers krijgen zelf inspraak in de thema’s waarover zij willen bijleren. Thema’s die aan bod kunnen komen: de rol en meerwaarde van een begeleider, effectief leiderschap, inzicht in eigen begeleidershouding, feedback geven, motivatie, omgaan met stress, etc.In het maatwerkbedrijf van vandaag staat competentieontwikkeling van de werknemers centraal. Begeleiders spelen hierbij een belangrijke rol.
Tijdens deze opleiding wordt intensief en op een ervaringsgerichte manier geoefend met enkele methodieken die tijdens een POP-gesprek ingezet kunnen worden.
In het maatwerkbedrijf van vandaag staat competentieontwikkeling van de werknemers centraal. Begeleiders spelen hierbij een belangrijke rol. Tijdens de opleiding krijgen de deelnemers een antwoord op volgende vragen.
• Wat is mijn rol als POP-coach?
• Welke competenties maken iemand een goede POP coach?
• Hoe ga ik om met weerstand in een gesprek?
• Hoe motiveer ik iemand?
• Welke methodieken kunnen mij ondersteunen in een “moeilijk” gesprek?
• Hoe bespreek ik competenties?
• Wat is een SMART-actieplan, en waar zit de meerwaarde?
• Hoe vertaal ik een POP-gesprek naar een schriftelijk verslag?Daarnaast krijgen de deelnemers veel ruimte om op een ervaringsgerichte manier te oefenen met enkele methodieken die tijdens een POP-gesprek ingezet kunnen worden.
Na deze vorming hebben de deelnemers een helder beeld over het verloop van het POP proces binnen hun organisatie, weten ze een POP gesprek aan te pakken en hebben ze inzicht verworven in de invloed die zij als POP coach kunnen hebben. Tot slot worden ze uitgedaagd om stil te staan bij hun eigen talenten en groeikansen als POP-coach. Aan de slag!De intrede van het Maatwerkdecreet brengt een instroom aan nieuwe profielen van maatwerkers met zich mee. Met deze groeiende diversiteit op de werkvloer wordt een persoonsgerichte aanpak des te belangrijker.
• Hoe herken ik als begeleider deze diverse behoeften bij mijn medewerkers?
• Hoe stem ik mijn aanpak hier best op af?
• Welke tips kunnen mij helpen om deze mensen zo goed mogelijk te ondersteunen in hun ontwikkeling op de werkvloer?
Deelnemers krijgen op deze vragen een antwoord. Ditmaal niet via onze lesgevers, maar vanuit eerste hand; de eigen beleving van onze gastsprekers: ervaringsdeskundigen en/of professionals.
Tijdens deze module wordt ingegaan op maatwerkers met een detentieverleden.In het maatwerkbedrijf van vandaag staat competentieontwikkeling van de werknemers centraal. Begeleiders spelen hierbij een belangrijke rol. Tijdens de opleiding krijgen de deelnemers een antwoord op volgende vragen.
• Wat is mijn rol als POP-coach?
• Welke competenties maken iemand een goede POP coach?
• Hoe ga ik om met weerstand in een gesprek?
• Hoe motiveer ik iemand?
• Welke methodieken kunnen mij ondersteunen in een “moeilijk” gesprek?
• Hoe bespreek ik competenties?
• Wat is een SMART-actieplan, en waar zit de meerwaarde?
• Hoe vertaal ik een POP-gesprek naar een schriftelijk verslag?Daarnaast krijgen de deelnemers veel ruimte om op een ervaringsgerichte manier te oefenen met enkele methodieken die tijdens een POP-gesprek ingezet kunnen worden.
Na deze vorming hebben de deelnemers een helder beeld over het verloop van het POP proces binnen hun organisatie, weten ze een POP gesprek aan te pakken en hebben ze inzicht verworven in de invloed die zij als POP coach kunnen hebben. Tot slot worden ze uitgedaagd om stil te staan bij hun eigen talenten en groeikansen als POP-coach. Aan de slag!In het maatwerkbedrijf van vandaag staat competentieontwikkeling van de werknemers centraal. Begeleiders spelen hierbij een belangrijke rol. Tijdens de opleiding krijgen de deelnemers een antwoord op volgende vragen.
• Wat is mijn rol als POP-coach?
• Welke competenties maken iemand een goede POP coach?
• Hoe ga ik om met weerstand in een gesprek?
• Hoe motiveer ik iemand?
• Welke methodieken kunnen mij ondersteunen in een “moeilijk” gesprek?
• Hoe bespreek ik competenties?
• Wat is een SMART-actieplan, en waar zit de meerwaarde?
• Hoe vertaal ik een POP-gesprek naar een schriftelijk verslag?Daarnaast krijgen de deelnemers veel ruimte om op een ervaringsgerichte manier te oefenen met enkele methodieken die tijdens een POP-gesprek ingezet kunnen worden.
Na deze vorming hebben de deelnemers een helder beeld over het verloop van het POP proces binnen hun organisatie, weten ze een POP gesprek aan te pakken en hebben ze inzicht verworven in de invloed die zij als POP coach kunnen hebben. Tot slot worden ze uitgedaagd om stil te staan bij hun eigen talenten en groeikansen als POP-coach. Aan de slag!De intrede van het Maatwerkdecreet brengt een instroom aan nieuwe profielen van maatwerkers met zich mee. Met deze groeiende diversiteit op de werkvloer wordt een persoonsgerichte aanpak des te belangrijker.
• Hoe herken ik als begeleider deze diverse behoeften bij mijn medewerkers?
• Hoe stem ik mijn aanpak hier best op af?
• Welke tips kunnen mij helpen om deze mensen zo goed mogelijk te ondersteunen in hun ontwikkeling op de werkvloer?
Deelnemers krijgen op deze vragen een antwoord. Ditmaal niet via onze lesgevers, maar vanuit eerste hand; de eigen beleving van onze gastsprekers: ervaringsdeskundigen en/of professionals.
Tijdens deze module wordt ingegaan op maatwerkers met een detentieverleden.De intrede van het Maatwerkdecreet brengt een instroom aan nieuwe profielen van maatwerkers met zich mee. Met deze groeiende diversiteit op de werkvloer wordt een persoonsgerichte aanpak des te belangrijker.
• Hoe herken ik als begeleider deze diverse behoeften bij mijn medewerkers?
• Hoe stem ik mijn aanpak hier best op af?
• Welke tips kunnen mij helpen om deze mensen zo goed mogelijk te ondersteunen in hun ontwikkeling op de werkvloer?
Deelnemers krijgen op deze vragen een antwoord. Ditmaal niet via onze lesgevers, maar vanuit eerste hand; de eigen beleving van onze gastsprekers: ervaringsdeskundigen en/of professionals.
Tijdens deze module wordt ingegaan op maatwerkers van allochtone afkomst.De intrede van het Maatwerkdecreet brengt een instroom aan nieuwe profielen van maatwerkers met zich mee. Met deze groeiende diversiteit op de werkvloer wordt een persoonsgerichte aanpak des te belangrijker.
• Hoe herken ik als begeleider deze diverse behoeften bij mijn medewerkers?
• Hoe stem ik mijn aanpak hier best op af?
• Welke tips kunnen mij helpen om deze mensen zo goed mogelijk te ondersteunen in hun ontwikkeling op de werkvloer?
Deelnemers krijgen op deze vragen een antwoord. Ditmaal niet via onze lesgevers, maar vanuit eerste hand; de eigen beleving van onze gastsprekers: ervaringsdeskundigen en/of professionals.
Tijdens deze module wordt ingegaan op maatwerkers van allochtone afkomst.De intrede van het Maatwerkdecreet brengt een instroom aan nieuwe profielen van maatwerkers met zich mee. Met deze groeiende diversiteit op de werkvloer wordt een persoonsgerichte aanpak des te belangrijker.
• Hoe herken ik als begeleider deze diverse behoeften bij mijn medewerkers?
• Hoe stem ik mijn aanpak hier best op af?
• Welke tips kunnen mij helpen om deze mensen zo goed mogelijk te ondersteunen in hun ontwikkeling op de werkvloer?
Deelnemers krijgen op deze vragen een antwoord. Ditmaal niet via onze lesgevers, maar vanuit eerste hand; de eigen beleving van onze gastsprekers: ervaringsdeskundigen en/of professionals.
Tijdens deze module wordt ingegaan op maatwerkers met een verslavingsgeschiedenis.