Peoplemanagement: basisopleiding werken met mensen
NCOI Learning
ODB-1000878
op: 1 september 2019
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 32 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Extra informatie: https://www.ncoi.be/nl/opleiding/peoplemanagement-basisopleiding.htmlopent in nieuw venster
Doelgroep
Een sterke basis peoplemanagement hoort thuis in de vaardigheden van iedere leidinggevende. Uw sector (bedrijfswereld, non-profit of overheid), organisatiegrootte of
ervaringsniveau is daarbij minder van belang. Wel uw ambitie om efficiënter te werken met mensen. De opleiding biedt dus een grondige introductie in peoplemanagement aan:
- beginnende leidinggevenden die meteen meer vat willen krijgen op hun nieuwe functie
- (licht) ervaren leidinggevenden die bewuster met hun leiderschap willen omgaan
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
DOELSTELLINGEN
Hoe ziet u zichzelf? Als een leider, een coach, een manager? In het ideale geval verzoent u die drie rollen in uw functie. En combineert u ze met een stevige basis in peoplemanagement.
Deze vierdaagse opleiding versterkt uw leiderschap en uw vaardigheden om te werken met mensen. En dat voor de volledige kringloop van leidinggeven: van aanwerving tot feedback en professionele groei.
De opleiding Peoplemanagement stelt in eerste instantie ú centraal. Waar schuilen uw krachten? En waar uw werkpunten?
Met die kennis en praktische tips en modellen ervaart u meteen een positieve impact op uw leiderschapsstijl. En begeleidt u uw medewerkers en uw team doeltreffend naar straffere prestaties.
RESULTATEN
Tijdens de basisopleiding peoplemanagement doorgrondt u uzelf en uw relatie met individuele medewerkers en uw team.
Stap 1: ken uzelf
- U hebt inzicht in uw eigen leiderschapsstijl.
- U bekrachtigt uw sterke punten en verbetert uw minder sterke punten.
- U beheerst en gebruikt modellen om beter met mensen te werken.
- U voert uw rol van leidinggevende bewuster uit.
Stap 2: wees een rots voor uw medewerkers
- U beoordeelt de prestaties van uw medewerkers preciezer.
- U stuurt uw mensen bij door mindere prestaties te bespreken.
- U bespreekt conflicten en lost ze constructief op.
- U helpt uw medewerkers om zich te ontplooien.
- U reageert zelfverzekerder in moeilijke situaties.
- U begeleidt minder rendabele medewerkers optimaal.
Stap 3: ondersteun uw team
- U smeedt uw medewerkers samen tot een team.
- U maakt uw team creatiever en doeltreffender.
- U communiceert met meer impact.
- U delegeert efficiënter aan uw team.
PROGRAMMA
Peoplemanagement, dag 1
Wat mag mijn medewerker? En wat moet hij?
- Uitgangspunt: rechten van iedere werknemer
- Goede functieomschrijvingen en competentieprofielen
- 80/20-regel
Peoplemanagement, dag 2
Wat is leidinggeven precies?
- Verschil tussen leidinggeven en managen
- Leiderschap aanpassen aan situatues en uw persoonlijke leiderschapsstijl
- Focus op:
- coachen, delegeren en overtuigen
- communiceren en actief luisteren
Peoplemanagement, dag 3
Hoe mensen beoordelen en bijsturen?
- Functioneringsgesprekken
- Beoordelingscriteria
- Fundamentele beoordelingsfouten
- Gouden assertiviteitsformule
- Assertiviteitstechnieken
Peoplemanagement, dag 4
Hoe reageren op wat er gebeurt in uw team?
- Opzetten van veranderingsprocessen
- Omgaan met weerstand en veranderingen
- Teamvorming en -optimalisatie
- Snelle, efficiënte teamaudit
- Sterke communicatie als leider
- Oplossen van conflicten op de werkvloer
- Mythes rond conflicten