Gedaan met laden. U bevindt zich op: Polarisatie op de werkvloer, hoe omgaan met Wij-zij-denken in 2024-2025

Polarisatie op de werkvloer, hoe omgaan met Wij-zij-denken in 2024-2025

Opleidingsverstrekker

Vorming en Actie

Registratienummer

ODB-V00504

Geregistreerd

op: 11 juni 2024

Deze opleiding komt in aanmerking voor

  • Opleidingscheques
  • Vlaams opleidingsverlof

Aantal uren: 32 uur

Eindbeoordeling voorzien: nee

Blended leren: nee

Mentoropleiding: nee

Doelgroep

ABVV-militanten in het basisvormingstraject doorlopen hebben. Zowel militanten met mandaat als zonder mandaat kunnen deze opleiding volgen.

Voorwaarden

  • Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive

    Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers

  • Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau

    Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).

Inhoud van de opleiding

In deze vorming werken we aan de uitdagingen met betrekking tot wij-zij denken en polarisering van het sociaal overleg in de onderneming.

De deelnemers analyseren superdiversiteit, wij-zij denken en de impact hiervan op de maatschappij, arbeid in het algemeen en in hun eigen onderneming in het bijzonder. Ze verzamelen informatie over hoe deze diversiteit de aard van het werk en de sociale samenstelling en samenhang van de vloer en de dorpsstraat veranderen. De deelnemers koppelen dit aan hun mogelijkheden om via het sociaal overleg oplossingen te verkrijgen.

De deelnemers identificeren hun eigen noden en behoeften om in uitdagende situaties met wij-zij denken en polarisatie aan de slag te gaan.
De deelnemers leren verbindend communiceren om in gesprek te gaan met een steeds diverser wordende werkvloer en samenleving.
Ze brengen de verscheidenheid aan noden- en behoeften van de collega’s in kaart om eerste inclusieve oplossingspistes te formuleren.
Op basis van hun theoretische en praktijkgerichte analyse, ontwikkelen ze een genuanceerd voorstel voor het overleg. Ze leren zowel helder en open te communiceren alsook rekening te houden met gevoeligheden van anderen bij het nemen van een groepsbeslissing. Ze maken hierbij gebruik van framing enerzijds en van enkele technieken uit deep democracy anderzijds.
De deelnemers verruimen hun kennis en inzichten, verbeteren hun vaardigheden en werken aan hun persoonlijke houding. Methodisch worden, naast pure vaardigheidstraining, vooral activerende en dialoogtechnieken gebruikt.