postgraduaat Salesmanagement
Hogeschool Gent
ODB-1002083
op: 13 oktober 2021
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal studiepunten: 20
Eindbeoordeling voorzien: ja
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Extra informatie: https://www.hogent.be/opleidingen/postgraduaten/salesmanagement/opent in nieuw venster
Doelgroep
Pas afgestudeerden
Je bent afgestudeerd of in de eindfase van je studies. Je hebt interesse in een job in een sales- en marketingomgeving of je wil een eigen onderneming opstarten.
Jonge professionals
Je bent een professional die salesmanagement performant in jouw bedrijfsomgeving wil toepassen. Je hebt een beginnende ervaring in het werkveld. Of je bent een heroriënteerder met een sterke interesse in de commerciële dimensie van het zakendoen. Je wil sales skills aanleren tijdens je professionele carrière. Of je wil je bijscholen in onder andere het uitbouwen van rendabele klantenrelaties.
Veel verschillende vooropleidingen
Je hebt al een graduaats-, bachelor- of masterdiploma op zak. Elk vakgebied of vooropleiding komt in aanmerking, er is geen specifieke voorkennis vereist. Concepten worden vanuit basisniveau opgebouwd, zodanig dat niet-economische profielen ook kunnen aansluiten. Indien je geen diploma hebt, of nog in opleiding zit, kan je een gemotiveerde aanvraag indienen. De gemotiveerde beslissing tot inschrijving of weigering van inschrijving wordt jou nadien meegedeeld.
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
Salesmanagement is een essentiële strategische discipline geworden bij bedrijven en organisaties uit allerlei sectoren. Deze hands-on opleiding van 1 semester geeft je de tools in handen om een doordachte salesstrategie op poten te zetten.
In veel organisaties is salesmanagement een essentiële strategische discipline geworden. Marketing en verkoop hebben een gedeelde verantwoordelijkheid voor het halen van de commerciële doelstellingen van een organisatie. Verbindingen uitbouwen tussen sales en marketing komt het klantcontact ten goede.
Digitale ontwikkelingen, marketing analytics, internationalisering en e-commerce platforms nemen het contact met de klant gedeeltelijk over. Bijgevolg zal sales zich meer richten op de cruciale klantrelaties. De nieuwe salesmanager moet daarom gewapend zijn met up-to-date salescompetenties. Wie zich hierin bekwaamt, kan de salesuitdagingen van de toekomst aan.
De salesuitdagingen van de toekomst
Door de coronapandemie is de digitalisering in een versneld tempo geraakt, wat opnieuw een impact heeft op salesmanagement. In een recente studie werden 3 uitdagingen geformuleerd voor salesmanagement in 2021:
- differentiatie tegenover de concurrentie
- het vinden van gekwalificeerde leads
- het optimaliseren van de omni-channel benadering
Salesprofessionals zullen meer en meer moeten samenwerken met andere afdelingen waaronder marketing, CSM en IT. Kortom, de laatste jaren zijn er nieuwe mogelijkheden in de benadering van klanten door nieuwe technologieën en media. Relatiemanagement wordt belangrijker in het centraal stellen van de klant. En de rol van een verkoper verandert naar het beter beheersen van een algemeen proces.
De nood aan productieve en efficiënte commerciële profielen is vandaag de dag cruciaal binnen een organisatie. Maar evengoed leggen we nadruk op je persoonlijke skills en competenties die je kan ontdekken en ontwikkelen. Competenties die je ook helpen jezelf in de markt te zetten, binnen of buiten sales.
Bouwen aan je netwerk
Alle sessies worden gegeven door experten met veel praktijkervaring in een deelgebied van het salesmanagement. Onze docenten zijn topspelers en delen hun ervaring met plezier met jou. We werken ook nauw samen met partners zoals Salesforce, Bake & Company en tal van experts uit het werkveld die lezingen komen geven. Je krijgt les van:
Alain De Bruyn (Danone, Vandemoortele, Cargill)
Benny Van Calster (Minds&More, Oracle, Intel)
Bert Paesbrugghe (Paris School of Business, Vlerick Business School, UGent)
David De Block (Internet Architects, Realdolmen, Telenet)
Eric Verbeiren (FrieslandCampina, Kraft Foods/Mondelez, Nielsen)
Klaas Verbeken (Bake & Company, Alpro, Coca-Cola)
Marc Diamant (Archetype, Rockwool, Alcatel)
Peter Tobac (Salesforce, SAS, Sun Microsystems)
Philippe Carron (KPN, Compaq, IBM)
Tine Van Gaelen (Perrigo, Colruyt, P&G)
Yves T'Jampens (stow, Ardo, Alpro)
Bovendien hebben je medestudenten een diverse studieachtergrond. Dat zal je netwerk alleen maar verrijken.