Samenwerken en motiverend leidinggeven
INSTITUTE FOR MANAGEMENT AND PERSONNEL ADVICE CONSULTING AND TRAINING
ODB-1000359
op: 1 september 2019
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 37 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Extra informatie: https://www.impact-nv.be/trainingopent in nieuw venster
Doelgroep
Werknemers die hun vaardigheden met betrekking tot samenwerken en leidinggeven willen versterken
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
Deel 1: Samenwerken
Samenwerkingsproces
Inzicht verschaffen in het samenwerkingsproces. De regels van het samenwerken op de juiste manier leren toepassen.
Bevorderende en belemmerende factoren binnen het samenwerkingsproces
Actief luisteren
De vraagtechnieken
Het belang van het woord, de intonatie en het non-verbale binnen het samenwerkingsproces
De empathisch-directieve benadering van de gesprekspartner
Emotionele boodschappen op een rationele manier communiceren
Samenwerken en overtuigen
Typerend gedrag
De verschillende types gedrag leren percipiëren en er gepast op inspelen om een optimale samenwerking te bekomen. Inzicht verschaffen in het eigen functioneren.
De verschillende soorten typerend gedrag
Kenmerken van typerend gedrag
De methode van benadering van elk type
Herkennen (situationeel) van typerend gedrag van de personen waarmee we samenwerken
Conflicthantering
Het belang van een conflict leren inschatten en er effectief op inspelen. Hoe weerstanden wegwerken?
Het ontstaan van spanningen en conflicten begrijpen
Technieken om conflicten te vermijden en erop te reageren
Het ontstaan van weerstanden begrijpen
Technieken om met weerstanden om te gaan
Assertiviteit
Leren op een assertieve manier reageren.
Het verschil tussen assertiviteit en agressiviteit
Wanneer is assertiviteit aan te raden?
Assertiviteitsdriehoek & het assertief script
Non-verbale assertieve gedragingen
Hoe reageren op niet-assertief gedrag?
Strokes (positieve boodschappen) durven geven en ontvangen
“Neen” zeggen op een aanvaardbare manier
Feedback geven
Inzicht verschaffen in de manier van feedback geven en vertrouwen wekken.
Wat is feedback en wat zijn de voorwaarden voor feedback?
Het aanvaarden van en het reageren op feedback
Verantwoordelijkheidszin aan de basis van vertrouwen en samenwerken
Deel 2: Motiverend leidinggeven
Motivatie
Inzicht en reflectie van de eigen motivatoren en de motivatie van de medewerkers. Nadenken over concrete en haalbare motivatieacties naar de medewerkers toe.
Wat is motivatie?
Welke rol kan de organisatie, de functie, het management, de collega's, de medewerkers, ... spelen bij het motiveren en demotiveren van de medewerkers?
Overzicht van de eigen motivatoren en demotivatoren
Overzicht van de motivatoren en demotivatoren van de medewerkers
Toetsing aan de motivatietheorieën (Maslow, Herzberg, Porter)
Uitwerken van eigen motivatieacties: wat kan ik als leidinggevende in mijn eigen dagelijkse praktijk doen om mijn medewerkers sterker te motiveren?
Leidinggeven
Leren omgaan met de verschillende leiderschapsstijlen binnen het situationeel leidinggeven, met specifieke toepassingen in het coachen van medewerkers.
Wat houdt 'Situationeel leidinggeven' juist in?
Het opmaken van normen en doelstellingen als motivator
Het bepalen van zwak presteren
Hoe kunnen we duidelijke systematische instructies geven?
Hoe treden we 'disciplinair' op?
Het slecht nieuws gesprek
Het bijsturingsgesprek
Het participatief leidinggeven
Hoe delegeren?
Hoe voeren we een coachingsgesprek?