sociale vaardigheiden/mentale weerbaarheid
- Opleidingsverstrekker
GROW STRONG - JOBKRACHT
- Registratienummer
ODB-1002986
- Geregistreerd
op: 16 november 2023
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 352 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Onze opleidingen zijn ontworpen voor de maatwerkbedrijven en hun doelgroepmedewerkers en werknemers van omkadering.
De opleidingen zijn zowel voor uit maatwerkers, als uitvoerende medewerkers, HR en sociale dienst medewekers, maatwerkcoaches en leidinggevenden...
Onze opleidingen zijn gericht op iedere professional of vrijwilliger die in het uitvoeren van zijn werk te maken krijgt met uitdagingen, veranderingen en ontwikkeling.
Onze opleidingen zijn ervaringsgericht. De opleidingen brengen beweging en groei bij medewerkers en organisaties die doelgericht willen groeien.
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Modules
Het traject
Traject ‘Coachend Leiderschap’ Leiderschap gaat over het aanwezige potentieel benutten. In jezelf en in anderen. Het gaat over betekenis geven en ervaren. Als maatwerkcoach - werkvloerbegeleider en leidinggevende. Als leidinggevende ben jij de belangrijkste schakel tussen motivatie – kwaliteit en resultaat op de werkvloer. In een steeds veranderende wereld is het een uitdaging om medewerkers te begeleiden naar arbeidsvreugde en rendement.Coachend leiderschap is hét traject voor jouw leidinggevenden om mens en organisatie te versterken.
Leiderschap is de andere kunnen dienen Grow Strong gelooft dan ook in de kracht van 'dienend leiderschap'. Hiermee geloven we er dan ook sterk in dat wanneer medewerkers alles ter beschikking hebben om hun taak goed uit te voeren er een een krachtige flow ontstaat in samenwerken naar resultaat. Zo is het noodzakelijk dat medewerkers duidelijke 'heldere' verwachtingen en taken krijgen die ze met de 'gepaste verantwoordelijkheid en ondersteuning' tot een goed einde kan volbrengen.De ene leidinggevende durft wel eens autoritair te zijn waardoor er stressmomenten ontstaan die sommige medewerkers in hun schulp doen kruipen. Anderen zijn dan weer net te ‘meegaand’ en trekken geen duidelijke grenzen. Beide wegen op de ontplooiing en groei van de medewerkers en organisatie, hierdoor hebben ze een sterke invloed op de resultaten. Bij versterkt leiderschap leer je een belangrijke balans bewandelen: verbinden met jezelf en anderen en hieruit resultaat- en doelgericht samenwerken met je collega's en medewerkers. Situationeel leiderschap is je team en het individu 'de medewerker' begeleiden in het proces. Je geeft ruimte, stemt af en doet hierdoor de medewerker groeien in het bereiken van resultaten. Dit ervaringsgericht traject geeft elke deelnemer krachtige handvatten en tools om effectief aan de slag te gaan met leiderschap in praktische situaties.
Coachend Leiderschap vertrekt dan ook vanuit je persoonlijkheid.
Je krijgt inzicht in jouw patronen en persoonlijke uitdagingen worden helder gemaakt en in beweging gezet. Het gaat over durven doen en kunnen zijn, je leiderschap versterken - aanscherpen en met plezier samenwerken.Wat kan je na dit traject?
• Je bent zelfbewust en kent je eigen patronen, valkuilen en uitdagingen.
• Je kan verbaal en non verbaal tools inzetten om te verbinden met medewerker en collega's.
• Je leert afstemmen en verbinding houden bij conflicten en weerstand en hebt concrete tools en handvatten om dit te de-escaleren.
• Je kan achterliggende behoeften van medewerkers (h)erkennen en aanpakken vanuit een sterke 'heldere' communicatie.
• Je bent in staat medewerkers te inspireren en motiveren naar concreet resultaat.
• Je kan bij momenten van stress adequaat reageren en in je kracht blijven staan.
• Je kan leiderschap en coachtechnieken toepassen in concrete situaties.
• Je aanpak van ‘situationeel’ leiderschap is gericht om de medewerker te begeleiden naar de gepaste verantwoordelijkheid.
• Je kan de verantwoordelijkheid en het engagement van medewerkers stimuleren.
• Je kan op een verbindende manier grenzen stellen en feedback geven 'respectvol confronteren'.
• Je ervaart meer (zelf)vertrouwen bij leidinggeven.Deze opleiding ‘Communicatie en sociale vaardigheden’ is er op gericht dat doelgroepmedewerkers zich verder kunnen ontwikkelen rond essentiële vaardigheden die nodig zijn om weerbaar te zijn bij organisatiegroei en veranderingen op de werkvloer. De doelstelling hierbij is dat medewerkers werken aan hun communicatieve, sociale vaardigheden en persoonlijk leiderschap. Ze gaan aan de slag met zelfsturing, conflicten en samenwerken met elkaar. Ze leren zichzelf en hun mening helder en respectvol uitdrukken, feedback geven en verbindend communiceren. Ze leren (moeilijke) boodschappen van anderen niet persoonlijk op te vatten en hier veerkrachtig mee om te gaan. Ze kunnen samenwerken in team en het beste uit anderen halen. Deze professionele attitude op de werkvloer zorgt voor meer verbinding tussen de collega’s en maakt een (h)echter team. De oefeningen, concrete tools en handvatten in deze opleiding versterken medewerkers hun persoonlijk leiderschap op de werkvloer, zowel met collega’s, organisatie als klanten. Zo versterken medewerkers zich professioneel en zijn ze zo weerbaarder (v)aardig bij organisatieveranderingen en groei binnen hun huidige of toekomstige loopbaan.
De opleiding bestaat uit 3 pijlers:
Tijdens deze opleiding leren en groeien doelgroepmedewerkers adhv 3 pijlers:
Denken – Voelen – Doen:
Deelnemers creëren bewustwording wat zorgt voor de groei van hun ontwikkelingspotentieel. In een steeds veranderende wereld beweegt ook de werkcontext mee en geeft dat veranderingen die vaak gepaard gaan met weerstand en conflicten. Ook in contact komen andere (nieuwe) collega’s of vernieuwe situaties zorgt voor ‘prikkels’ die kunnen leiden tot moeilijke samenwerkingen. Ze staan actief stil bij de verschillende soorten prikkels en leren deze (h)erkennen.
Samenwerken:
In deze fase leren deelnemers stil te staan bij de verschillen tussen zichzelf en de andere(n) en de samenwerking op de werkvloer. Verschillende culturen en begrip voor andere meningen en visie. Samenwerken in team is een professionele houding, de ene collega is ingetogen en de andere net heel uitgesproken. De andere is snel en de andere is wat rustiger. Deelnemers leren omgaan met veranderingen in de organisatie en ontwikkelen hierbij hun eigen potentieel om het samenwerken te bevorderen.
Assertiviteit:
De ene collega is wat assertiever dan de anderen. De deelnemers leren het verschil tussen assertief en agressief communiceren. We staan stil en oefenen op verbaal en non-verbaal gedrag. Doelgroepmedewerkers leren opkomen voor zichzelf op een respectvolle manier. Grenzen stellen en assertief communiceren leren ze adhv de stappen voor feedback geven en ontvangen. We zetten in op persoonlijk leiderschap en zelfsturing van het individu.Verbinding:
Persoonlijk leiderschap en je eigen noden en opkomen voor jezelf. Eigen talenten kennen en hiervoor opkomen. Competentiegericht werken en meedenken met het team en organisatie. Hoe blijf je met jezelf verbonden tijdens een moeilijk gesprek of in een uitdagende situatie? In de volgende fase van deze opleiding is verbindende communicatie verbaal en non-verbaal de rode draad. Deelnemers leren het belang van helder en duidelijk communiceren. Op een respectvolle manier zijn ze in staat om hun boodschap over te brengen op de andere(n).
We gaan op een ervaringsgerichte manier actief leren luisteren naar de andere(n). Er ontstaan bewustwording en aandacht voor feiten vs veronderstellingen. Hierdoor worden zij ook zelfbewust van de communicatie met zichzelf en wat er soms voor zorgt dat een gesprek de andere kant op gaat.Deze opleiding ‘Communicatie en sociale vaardigheden’ is er op gericht dat doelgroepmedewerkers zich verder kunnen ontwikkelen rond essentiële vaardigheden die nodig zijn om weerbaar te zijn bij organisatiegroei en veranderingen op de werkvloer. De doelstelling hierbij is dat medewerkers werken aan hun communicatieve, sociale vaardigheden en persoonlijk leiderschap. Ze gaan aan de slag met zelfsturing, conflicten en samenwerken met elkaar. Ze leren zichzelf en hun mening helder en respectvol uitdrukken, feedback geven en verbindend communiceren. Ze leren (moeilijke) boodschappen van anderen niet persoonlijk op te vatten en hier veerkrachtig mee om te gaan. Ze kunnen samenwerken in team en het beste uit anderen halen. Deze professionele attitude op de werkvloer zorgt voor meer verbinding tussen de collega’s en maakt een (h)echter team. De oefeningen, concrete tools en handvatten in deze opleiding versterken medewerkers hun persoonlijk leiderschap op de werkvloer, zowel met collega’s, organisatie als klanten. Zo versterken medewerkers zich professioneel en zijn ze zo weerbaarder (v)aardig bij organisatieveranderingen en groei binnen hun huidige of toekomstige loopbaan.
De opleiding bestaat uit 3 pijlers:
Tijdens deze opleiding leren en groeien doelgroepmedewerkers adhv 3 pijlers:
Denken – Voelen – Doen:
Deelnemers creëren bewustwording wat zorgt voor de groei van hun ontwikkelingspotentieel. In een steeds veranderende wereld beweegt ook de werkcontext mee en geeft dat veranderingen die vaak gepaard gaan met weerstand en conflicten. Ook in contact komen andere (nieuwe) collega’s of vernieuwe situaties zorgt voor ‘prikkels’ die kunnen leiden tot moeilijke samenwerkingen. Ze staan actief stil bij de verschillende soorten prikkels en leren deze (h)erkennen.
Samenwerken:
In deze fase leren deelnemers stil te staan bij de verschillen tussen zichzelf en de andere(n) en de samenwerking op de werkvloer. Verschillende culturen en begrip voor andere meningen en visie. Samenwerken in team is een professionele houding, de ene collega is ingetogen en de andere net heel uitgesproken. De andere is snel en de andere is wat rustiger. Deelnemers leren omgaan met veranderingen in de organisatie en ontwikkelen hierbij hun eigen potentieel om het samenwerken te bevorderen.
Assertiviteit:
De ene collega is wat assertiever dan de anderen. De deelnemers leren het verschil tussen assertief en agressief communiceren. We staan stil en oefenen op verbaal en non-verbaal gedrag. Doelgroepmedewerkers leren opkomen voor zichzelf op een respectvolle manier. Grenzen stellen en assertief communiceren leren ze adhv de stappen voor feedback geven en ontvangen. We zetten in op persoonlijk leiderschap en zelfsturing van het individu.Verbinding:
Persoonlijk leiderschap en je eigen noden en opkomen voor jezelf. Eigen talenten kennen en hiervoor opkomen. Competentiegericht werken en meedenken met het team en organisatie. Hoe blijf je met jezelf verbonden tijdens een moeilijk gesprek of in een uitdagende situatie? In de volgende fase van deze opleiding is verbindende communicatie verbaal en non-verbaal de rode draad. Deelnemers leren het belang van helder en duidelijk communiceren. Op een respectvolle manier zijn ze in staat om hun boodschap over te brengen op de andere(n).
We gaan op een ervaringsgerichte manier actief leren luisteren naar de andere(n). Er ontstaan bewustwording en aandacht voor feiten vs veronderstellingen. Hierdoor worden zij ook zelfbewust van de communicatie met zichzelf en wat er soms voor zorgt dat een gesprek de andere kant op gaat.Deze opleiding ‘Communicatie en sociale vaardigheden’ is er op gericht dat doelgroepmedewerkers zich verder kunnen ontwikkelen rond essentiële vaardigheden die nodig zijn om weerbaar te zijn bij organisatiegroei en veranderingen op de werkvloer. De doelstelling hierbij is dat medewerkers werken aan hun communicatieve, sociale vaardigheden en persoonlijk leiderschap. Ze gaan aan de slag met zelfsturing, conflicten en samenwerken met elkaar. Ze leren zichzelf en hun mening helder en respectvol uitdrukken, feedback geven en verbindend communiceren. Ze leren (moeilijke) boodschappen van anderen niet persoonlijk op te vatten en hier veerkrachtig mee om te gaan. Ze kunnen samenwerken in team en het beste uit anderen halen. Deze professionele attitude op de werkvloer zorgt voor meer verbinding tussen de collega’s en maakt een (h)echter team. De oefeningen, concrete tools en handvatten in deze opleiding versterken medewerkers hun persoonlijk leiderschap op de werkvloer, zowel met collega’s, organisatie als klanten. Zo versterken medewerkers zich professioneel en zijn ze zo weerbaarder (v)aardig bij organisatieveranderingen en groei binnen hun huidige of toekomstige loopbaan.
De opleiding bestaat uit 3 pijlers:
Tijdens deze opleiding leren en groeien doelgroepmedewerkers adhv 3 pijlers:
Denken – Voelen – Doen:
Deelnemers creëren bewustwording wat zorgt voor de groei van hun ontwikkelingspotentieel. In een steeds veranderende wereld beweegt ook de werkcontext mee en geeft dat veranderingen die vaak gepaard gaan met weerstand en conflicten. Ook in contact komen andere (nieuwe) collega’s of vernieuwe situaties zorgt voor ‘prikkels’ die kunnen leiden tot moeilijke samenwerkingen. Ze staan actief stil bij de verschillende soorten prikkels en leren deze (h)erkennen.
Samenwerken:
In deze fase leren deelnemers stil te staan bij de verschillen tussen zichzelf en de andere(n) en de samenwerking op de werkvloer. Verschillende culturen en begrip voor andere meningen en visie. Samenwerken in team is een professionele houding, de ene collega is ingetogen en de andere net heel uitgesproken. De andere is snel en de andere is wat rustiger. Deelnemers leren omgaan met veranderingen in de organisatie en ontwikkelen hierbij hun eigen potentieel om het samenwerken te bevorderen.
Assertiviteit:
De ene collega is wat assertiever dan de anderen. De deelnemers leren het verschil tussen assertief en agressief communiceren. We staan stil en oefenen op verbaal en non-verbaal gedrag. Doelgroepmedewerkers leren opkomen voor zichzelf op een respectvolle manier. Grenzen stellen en assertief communiceren leren ze adhv de stappen voor feedback geven en ontvangen. We zetten in op persoonlijk leiderschap en zelfsturing van het individu.Verbinding:
Persoonlijk leiderschap en je eigen noden en opkomen voor jezelf. Eigen talenten kennen en hiervoor opkomen. Competentiegericht werken en meedenken met het team en organisatie. Hoe blijf je met jezelf verbonden tijdens een moeilijk gesprek of in een uitdagende situatie? In de volgende fase van deze opleiding is verbindende communicatie verbaal en non-verbaal de rode draad. Deelnemers leren het belang van helder en duidelijk communiceren. Op een respectvolle manier zijn ze in staat om hun boodschap over te brengen op de andere(n).
We gaan op een ervaringsgerichte manier actief leren luisteren naar de andere(n). Er ontstaan bewustwording en aandacht voor feiten vs veronderstellingen. Hierdoor worden zij ook zelfbewust van de communicatie met zichzelf en wat er soms voor zorgt dat een gesprek de andere kant op gaat.Deze opleiding ‘Communicatie en sociale vaardigheden’ is er op gericht dat doelgroepmedewerkers zich verder kunnen ontwikkelen rond essentiële vaardigheden die nodig zijn om weerbaar te zijn bij organisatiegroei en veranderingen op de werkvloer. De doelstelling hierbij is dat medewerkers werken aan hun communicatieve, sociale vaardigheden en persoonlijk leiderschap. Ze gaan aan de slag met zelfsturing, conflicten en samenwerken met elkaar. Ze leren zichzelf en hun mening helder en respectvol uitdrukken, feedback geven en verbindend communiceren. Ze leren (moeilijke) boodschappen van anderen niet persoonlijk op te vatten en hier veerkrachtig mee om te gaan. Ze kunnen samenwerken in team en het beste uit anderen halen. Deze professionele attitude op de werkvloer zorgt voor meer verbinding tussen de collega’s en maakt een (h)echter team. De oefeningen, concrete tools en handvatten in deze opleiding versterken medewerkers hun persoonlijk leiderschap op de werkvloer, zowel met collega’s, organisatie als klanten. Zo versterken medewerkers zich professioneel en zijn ze zo weerbaarder (v)aardig bij organisatieveranderingen en groei binnen hun huidige of toekomstige loopbaan.
De opleiding bestaat uit 3 pijlers:
Tijdens deze opleiding leren en groeien doelgroepmedewerkers adhv 3 pijlers:
Denken – Voelen – Doen:
Deelnemers creëren bewustwording wat zorgt voor de groei van hun ontwikkelingspotentieel. In een steeds veranderende wereld beweegt ook de werkcontext mee en geeft dat veranderingen die vaak gepaard gaan met weerstand en conflicten. Ook in contact komen andere (nieuwe) collega’s of vernieuwe situaties zorgt voor ‘prikkels’ die kunnen leiden tot moeilijke samenwerkingen. Ze staan actief stil bij de verschillende soorten prikkels en leren deze (h)erkennen.
Samenwerken:
In deze fase leren deelnemers stil te staan bij de verschillen tussen zichzelf en de andere(n) en de samenwerking op de werkvloer. Verschillende culturen en begrip voor andere meningen en visie. Samenwerken in team is een professionele houding, de ene collega is ingetogen en de andere net heel uitgesproken. De andere is snel en de andere is wat rustiger. Deelnemers leren omgaan met veranderingen in de organisatie en ontwikkelen hierbij hun eigen potentieel om het samenwerken te bevorderen.
Assertiviteit:
De ene collega is wat assertiever dan de anderen. De deelnemers leren het verschil tussen assertief en agressief communiceren. We staan stil en oefenen op verbaal en non-verbaal gedrag. Doelgroepmedewerkers leren opkomen voor zichzelf op een respectvolle manier. Grenzen stellen en assertief communiceren leren ze adhv de stappen voor feedback geven en ontvangen. We zetten in op persoonlijk leiderschap en zelfsturing van het individu.Verbinding:
Persoonlijk leiderschap en je eigen noden en opkomen voor jezelf. Eigen talenten kennen en hiervoor opkomen. Competentiegericht werken en meedenken met het team en organisatie. Hoe blijf je met jezelf verbonden tijdens een moeilijk gesprek of in een uitdagende situatie? In de volgende fase van deze opleiding is verbindende communicatie verbaal en non-verbaal de rode draad. Deelnemers leren het belang van helder en duidelijk communiceren. Op een respectvolle manier zijn ze in staat om hun boodschap over te brengen op de andere(n).
We gaan op een ervaringsgerichte manier actief leren luisteren naar de andere(n). Er ontstaan bewustwording en aandacht voor feiten vs veronderstellingen. Hierdoor worden zij ook zelfbewust van de communicatie met zichzelf en wat er soms voor zorgt dat een gesprek de andere kant op gaat.Deze opleiding ‘Communicatie en sociale vaardigheden’ is er op gericht dat doelgroepmedewerkers zich verder kunnen ontwikkelen rond essentiële vaardigheden die nodig zijn om weerbaar te zijn bij organisatiegroei en veranderingen op de werkvloer. De doelstelling hierbij is dat medewerkers werken aan hun communicatieve, sociale vaardigheden en persoonlijk leiderschap. Ze gaan aan de slag met zelfsturing, conflicten en samenwerken met elkaar. Ze leren zichzelf en hun mening helder en respectvol uitdrukken, feedback geven en verbindend communiceren. Ze leren (moeilijke) boodschappen van anderen niet persoonlijk op te vatten en hier veerkrachtig mee om te gaan. Ze kunnen samenwerken in team en het beste uit anderen halen. Deze professionele attitude op de werkvloer zorgt voor meer verbinding tussen de collega’s en maakt een (h)echter team. De oefeningen, concrete tools en handvatten in deze opleiding versterken medewerkers hun persoonlijk leiderschap op de werkvloer, zowel met collega’s, organisatie als klanten. Zo versterken medewerkers zich professioneel en zijn ze zo weerbaarder (v)aardig bij organisatieveranderingen en groei binnen hun huidige of toekomstige loopbaan.
De opleiding bestaat uit 3 pijlers:
Tijdens deze opleiding leren en groeien doelgroepmedewerkers adhv 3 pijlers:
Denken – Voelen – Doen:
Deelnemers creëren bewustwording wat zorgt voor de groei van hun ontwikkelingspotentieel. In een steeds veranderende wereld beweegt ook de werkcontext mee en geeft dat veranderingen die vaak gepaard gaan met weerstand en conflicten. Ook in contact komen andere (nieuwe) collega’s of vernieuwe situaties zorgt voor ‘prikkels’ die kunnen leiden tot moeilijke samenwerkingen. Ze staan actief stil bij de verschillende soorten prikkels en leren deze (h)erkennen.
Samenwerken:
In deze fase leren deelnemers stil te staan bij de verschillen tussen zichzelf en de andere(n) en de samenwerking op de werkvloer. Verschillende culturen en begrip voor andere meningen en visie. Samenwerken in team is een professionele houding, de ene collega is ingetogen en de andere net heel uitgesproken. De andere is snel en de andere is wat rustiger. Deelnemers leren omgaan met veranderingen in de organisatie en ontwikkelen hierbij hun eigen potentieel om het samenwerken te bevorderen.
Assertiviteit:
De ene collega is wat assertiever dan de anderen. De deelnemers leren het verschil tussen assertief en agressief communiceren. We staan stil en oefenen op verbaal en non-verbaal gedrag. Doelgroepmedewerkers leren opkomen voor zichzelf op een respectvolle manier. Grenzen stellen en assertief communiceren leren ze adhv de stappen voor feedback geven en ontvangen. We zetten in op persoonlijk leiderschap en zelfsturing van het individu.Verbinding:
Persoonlijk leiderschap en je eigen noden en opkomen voor jezelf. Eigen talenten kennen en hiervoor opkomen. Competentiegericht werken en meedenken met het team en organisatie. Hoe blijf je met jezelf verbonden tijdens een moeilijk gesprek of in een uitdagende situatie? In de volgende fase van deze opleiding is verbindende communicatie verbaal en non-verbaal de rode draad. Deelnemers leren het belang van helder en duidelijk communiceren. Op een respectvolle manier zijn ze in staat om hun boodschap over te brengen op de andere(n).
We gaan op een ervaringsgerichte manier actief leren luisteren naar de andere(n). Er ontstaan bewustwording en aandacht voor feiten vs veronderstellingen. Hierdoor worden zij ook zelfbewust van de communicatie met zichzelf en wat er soms voor zorgt dat een gesprek de andere kant op gaat.Tijdens deze opleiding laten we medewerkers en diversiteit op de werkvloer samenkomen. Adhv concrete handvatten maken we mensen bewust van de verscheidenheid op de werkvloer. Doorheen deze opleiding heb je geleerd over verschillen tussen mensen en ontwikkel je een bredere kijk op je algemene alsook werkomgeving. Dit biedt een breder inzicht en groter inlevingsvermogen waarbij het mogelijk wordt om samen op het werk te groeien. De behapbare theorie en vele laagdrempelige oefeningen maken het mogelijk om verschillende thema’s zoals o.a. leeftijden, religies, culturen, seksuele voorkeuren,… bespreekbaar te maken. Het effect zal zijn dat teams sterker komen te staan en er meer sprake zal zijn van een harmonieuze samenwerking.
Leerresultaat
• Meer inzicht over de mix van verschillen tussen collega’s
• Bewust maken van postieve impact bij acceptatie dat ‘iedereen anders is’.
• Communicatie vanuit gelijk(w)aardigheid en met respect: waardoor spanningen en misinterpretaties vermeden kunnen worden.In een steeds veranderende werkcontext zijn veranderingen op de werkvloer dan ook dagelijkse kost. Tijdens deze opleiding gaan doelgroepmedewerkers aan de slag met veranderingen en wat dit allemaal kan veroorzaken. Op een ervaringsgerichte manier gaan we aan de slag met verschillende handvatten om weerbaar te staan bij wijzigingen zonder dat hierbij de samenwerking met collega’s, organisatie en klanten er de dupe van zijn. Wat doen veranderingen met ons en het team? Veranderingen hoeven daarvoor dan ook niet slecht te zijn. In deze opleidingsdag begrijpen deelnemers dat veranderingen ook kunnen zorgen voor groei en beweging. Hoe sta ik stevig bij veranderingen en kan ik verbinding houden met mijn taak en verantwoordelijkheid? De vele ervaringsgerichte oefeningen en ‘behapbare theorie’ zorgen voor een fijn evenwicht tussen begrijpen, ervaren en doen.
Leerresultaat
- Flexibel te reageren wanneer er veranderingen zijn en zijn/haar noden bekend te maken.
- Groei en beweging te zien als iets positiefs voor mens en organisatie.
- De ruimte te nemen en te geven om weerbaar om te gaan met veranderingen.
Tijdens deze opleiding leren doelgroepmedewerkers werkstress te (h)erkennen en gaan ze op een ervaringsgerichte manier aan de slag met verschillende handvatten en tools om werkstress om te buigen naar veerkracht. De vele ervaringsgerichte oefeningen en ‘behapbare theorie’ zorgen voor een fijn evenwicht tussen begrijpen, ervaren en doen. De deelnemers leren tijdens deze opleiding verbinding maken en behouden met zichzelf. In een steeds veranderende en uitdagende werkcontext leren we de deelnemers aan de slag te gaan met het stellen van grenzen om zo hun stressniveau te bewaken en te bewaren. Zo leren zij ook duidelijk communiceren naar anderen over werkdruk en prikkels.
Leerresultaat
- Werk en stresssignalen vroegtijdig (h)erkennen en hier adequaat op reageren.
- Veerkracht op de werkvloer voor zichzelf te bewaken/bewaren.
- Grenzen te stellen bij werkstress en oefeningen inzetten om deze werkstress om te buigen naar rust.
Wie ben ik eigenlijk? Wat maakt mij uniek? En waar zit mijn groeipotentieel? Om te groeien als mens is het belangrijk om jezelf goed te leren kennen! In deze opleidingsdag ga je aan de slag met je persoonlijkheid op de werkvloer: wat zijn je sterke karaktereigenschappen en welke valkuilen durven daar onder te schuilen… Groeien gaat in stapjes en ‘gras gaat niet groeien door er aan te gaan trekken’. Je leert in deze opleiding wat meer over je noden en wie of wat je kan helpen die groei in beweging te zetten op de werkvloer. In deze opleiding leer je dan ook kennismaken met je groeipotentieel als springplank voor je werk en professionele groei naar de toekomst. Deze ervaringsgerichte dag zet je aan de slag geeft je heel wat handvatten om te groeien in je job. De ‘behapbare theorie’ zoals je ‘kleurenprofiel’ opmaken aan de hand van bouwstenen geeft een fijn evenwicht tussen begrijpen, ervaren en doen.
Leerresultaat
- Je groeipotentieel op je werk zien en hier beweging in te maken.
- Eigen valkuilen beter te begrijpen en de hefboom in te zetten als springplank.
- De sterke karaktereigenschappen meer in de verf te zetten in de werkcontext en deze bespreekbaar maken.
Een hele dag aan de slag met communicatie en sociale vaardigheden op de werkvloer. In deze interactieve opleiding is verbindende communicatie zowel verbaal als non-verbaal dé rode draad. We laten doelgroepmedewerkers kennismaken met het belang van een goede communicatie o/d werkvloer. We leren deelnemers actief luisteren naar zichzelf en naar de andere(n). Bewust zijn van hun eigen interne dialoog/communicatie met zichzelf. Leren opkomen voor zichzelf op een respectvolle manier. Hierdoor ontstaat bewustwording en aandacht voor feiten vs veronderstellingen. Grenzen stellen en assertief communiceren leren ze adhv feedback geven. Reageren vanuit verbinding met de andere zorgt voor een fijne samenwerking! De behapbare theorie zorgt voor een leuke en leerzame dag!
Leerresultaat
- Bewust en verbindend te communiceren zowel verbaal als non-verbaal.
- Actief naar de andere te luisteren en feedback geven.
- Fijne samenwerking vanuit gelijkwaardig en respect voor de ander.
Het traject
Traject Versterkt Samenwerken - doeltreffend communiceren
Persoonlijk leiderschap gaat over het aanwezige potentieel benutten. In jezelf en in anderen. Het gaat over betekenis geven en ervaren. Alle medewerkers zijn dan ook even belangrijk voor een goede samenwerking – kwaliteit en resultaat.
In een steeds veranderende wereld is het een uitdaging om collega's, organisatie en haar klanten en stakeholders te ondersteunen naar motivatie, arbeidsvreugde en rendement.
Versterkt-doelteffend communiceren is hét traject voor jouw medewerkers en organisatie te versterken.
De ene medewerker durft wel eens 'scherp' te reageren waardoor er stressmomenten ontstaan die sommige collega's in hun schulp doen kruipen. Anderen zijn dan weer net te ‘meegaand’ en trekken geen duidelijke grenzen. Beide wegen op de ontplooing en groei van teamleaden en organisatie, hierdoor hebben ze tegelijk een sterke invloed op de resultaten.
Bij versterkt samenwerken en doeltreffend communiceren leer je een belangrijke balans bewandelen:
Resultaat- en doelgericht samenwerken en elkaar ondersteunen en ruimte geven bij het bereiken van gezamenlijke resultaten.
Dit ervaringsgericht traject geeft elke deelnemer krachtige handvatten en tools om effectief aan de slag te gaan met persoonlijk leiderschap in praktische situaties. Versterkt - doeltreffend communiceren vertrekt dan ook vanuit je persoonlijkheid. Je krijgt inzicht in jouw patronen en persoonlijke uitdagingen worden helder gemaakt en in beweging gezet. Het gaat over durven doen en kunnen zijn, je persoonlijk leiderschap versterken - communicatievaardigheden aanscherpen en met plezier samenwerken.
Wat kan je na dit traject?
• Je bent zelfbewust en kent je eigen patronen, valkuilen en uitdagingen.
• Je kan verbaal en non verbaal tools inzetten om conflicten en weerstand te de-escaleren.
• Je kan achterliggende behoeften van teamleaden en stakeholders (h)erkennen en aanpakken.
• Je kan bij momenten van stress adequaat reageren en in je kracht blijven staan.
• Je bent vaardig in duidelijk communiceren en actief luisteren, en dit toepassen in concrete situaties.
• Je kan op een verbindende manier grenzen stellen.
• Je ervaart meer (zelf)vertrouwen bij samenwerken.
• Je (her)kent je eigen sterktes en kwaliteiten en weet deze actief in te zetten.2 inspirerende en ervaringsgerichte dagen
Dit groeitraject bestaat uit behapbare theorie en tal van ervaringsgerichte oefeningen.
De structuur van de opleiding vormt de rode draad door het traject om de leerdoelstelling te beantwoorden. Elk individue en team is uniek, onze aanpak is dan ook maatwerk en zorgt ervoor dat na het traject zowel de persoon als het team versterkt zijn om samen vaardig aan de slag te kunnen gaan.
Tijdens de 1ste dag werk je rond communicatie, weerstand en persoonlijk leiderschap. Tijdens dag 2 gaan deelnemers verder aan de slag en verdiepen eigen gedachten, patronen en ontdekken communiceren samenwerken vanuit verbinding.Deze opleiding brengt inzicht in sociale interacties binnen de organisatie alsook met een duidelijk focus op de externe doelgroep. We creëren een duidelijk beeld wat betreft de verschillende vormen van communicatie die zowel inzetbaar zijn binnen organisatie alsook zullen ondersteunen in extern klantencontact. We leren de deelnemers op een actie -en ervaringsgerichte manier adequaat omgaan met agressie -en grensoverschrijdend gedrag bij derden. Vanuit verbinding en gericht op het individu geven we een duidelijke doelrichting van hoe men kan omgaan in zulke situaties en beter weerbaar wordt. De toepassing van individuele werkvormen alsook oefeningen in groep, zullen er voor zorgen dat de deelnemers zich gesterkt voelen na het volgen van deze opleiding. Het zal medewerkers motiveren om zowel intern als bij extern contact respect en klantgerichtheid voorop te stellen. We zien hierbij een duidelijk groeipotentieel waar we zowel mens als organisatie in versterken.
Leerresultaat
*Inzicht rond de verschillende vormen van communicatie
*Bewustwording van het effect bij juiste aanpak in contact met derden
*Individuele groei en ontwikkeling bij geweldloze communicatie intern en extern
*Assertief leren van begrenzen met zorg voor de relatie
*Kennis en taalvaardigheid aanleren om respectvol te reagerenDag 1. Kwaliteiten en talenten in de werkcontext (groeipotentieel ontwikkelen)
Deze dag is toegespitst om vaardig en effectief aan de slag te gaan met je professioneel groei potentieel. IK BEN: de wendbaarheid bij veranderingen is de focus en dit doen we door in te zoomen op: eigenschappen, waarden, diversiteit en samenwerken. De doelstelling is een persoonlijk actieplan ontwikkelen voor je groeiproces. We geven een duidelijk kader met de nodige structuur via behapbare theorie en tal van oefeningen.Omgaan met veranderingen op de werkvloer (zelfsturing en persoonlijk leiderschap)
Deze dag is toegespitst om vaardig, effectief en met diepgang in eigen patronen en valkuilen te verdiepen bij professionele groei en veranderingen op de werkvloer.
Weerbaar zijn bij veranderingen en innovatie. IK BEN: Hoe ga ik persoonlijk om met verandering en toon ik de nodige flexibiliteit en arbeidsmotivatie. Hoe kan ik in verbinding blijven met mijn collega’s (team) en de bedrijfsdoelstellingen. Wat betekent persoonlijkleiderschap en hoe toon ik engagement en daadkracht om het beoogde doel/productiviteit behouden/behalen.Feedback geven en grenzen stellen (verdiepende module)
Deze opleidingsdag is toegespitst op communicatie en houding, assertief vs agressief op de werkvloer. De ene collega is al wat directer dan de andere… Begrijpen we elkaar wel goed? We gaan leren dat zonder woorden we ook communiceren en hier mogelijks conflicten uit ontstaan. We oefenen een directe assertieve communicatie zonder elkaar te kwetsen. Verbaal en non-verbaal gedrag, wat is het effect van mijn boodschap? Deelnemers leren voor zichzelf opkomen en op een respectvolle manier grenzen stellen. Hierdoor gaan ze actief aan de slag met feedback gevenDeze modulaire opleiding ‘groeien o/d werkvloer | je loopbaan in actie’ is er op gericht dat medewerkers (maatwerkers) zich verder kunnen ontwikkelen in hun werk binnen de organisatie. De doelstelling hierbij is dat medewerkers groeien vanuit bewustwording en persoonlijk leiderschap. Maatwerkers inzicht geven in de processen en groei van het bedrijf en begeleiden op zelfsturing en actief om kunnen gaan met veranderingen. Ze gaan tijdens deze interactieve opleiding aan de slag met hun eigenschappen, talenten en vaardigheden. Deelnemers laten kennismaken met de processen en systemen binnen de organisatie. Inzetten op eigen talenten en talentontwikkeling en deze te benutten in de huidige en toekomstige werkcontext.
In een steeds veranderende arbeidsmarkt begeleiden en coachen we deelnemers om hen zo breed mogelijk in te zetten en op te leiden om hierdoor hun loopbaan te ontwikkelen en uit te bouwen.Veel oefenen in combinatie met behapbare theorie zorgt ervoor dat de deelnemers tijdens deze opleiding de belangrijkste sociale vaardigheden, communicatie – en een professionele attitude op de werkvloer aanscherpen. Deze oefeningen, concrete tools en handvatten versterken medewerkers hun communicatievaardigheden op de werkvloer, zowel met collega’s, organisatie en klanten.
In een steeds veranderende wereld zijn er ook heel wat veranderingen en uitdagingen in organisaties. Door medewerkers een beter zicht hebben op hun eigen competenties, kwaliteiten, talenten, vaardigheden en doel ontstaat er een natuurlijke zin ‘enthousiasme voor groei en flexibiliteit. Tijdens deze opleiding gaan we ook aan de slag met de digitale vaardigheden in de werkcontext. Het actief opzoeken van informatie online helpt medewerkers te versterken en weerbaar te maken naar de toekomst. Kortom tijdens deze opleiding gaan medewerkers actief aan de slag om het eigen ontwikkelingspotentieel en persoonlijk leiderschap te doen groeien. Zo versterkt het zowel de medewerker als organisatie om positief mee te bewegen bij organisatieveranderingen en groei.Een apart gedeelte in deze opleiding gaat over de administratieve en digitale vaardigheden die noodzakelijk zijn op het werk. Deelnemers leren veilig werken op digitale platvormen. De belangrijkste basisdocumenten om in orde te zijn met je financiële basis;
Deze modulaire opleiding ‘groeien o/d werkvloer | je loopbaan in actie’ is er op gericht dat medewerkers (maatwerkers) zich verder kunnen ontwikkelen in hun werk binnen de organisatie. De doelstelling hierbij is dat medewerkers groeien vanuit bewustwording en persoonlijk leiderschap. Maatwerkers inzicht geven in de processen en groei van het bedrijf en begeleiden op zelfsturing en actief om kunnen gaan met veranderingen. Ze gaan tijdens deze interactieve opleiding aan de slag met hun eigenschappen, talenten en vaardigheden. Deelnemers laten kennismaken met de processen en systemen binnen de organisatie. Inzetten op eigen talenten en talentontwikkeling en deze te benutten in de huidige en toekomstige werkcontext.
In een steeds veranderende arbeidsmarkt begeleiden en coachen we deelnemers om hen zo breed mogelijk in te zetten en op te leiden om hierdoor hun loopbaan te ontwikkelen en uit te bouwen.Veel oefenen in combinatie met behapbare theorie zorgt ervoor dat de deelnemers tijdens deze opleiding de belangrijkste sociale vaardigheden, communicatie – en een professionele attitude op de werkvloer aanscherpen. Deze oefeningen, concrete tools en handvatten versterken medewerkers hun communicatievaardigheden op de werkvloer, zowel met collega’s, organisatie en klanten.
In een steeds veranderende wereld zijn er ook heel wat veranderingen en uitdagingen in organisaties. Door medewerkers een beter zicht hebben op hun eigen competenties, kwaliteiten, talenten, vaardigheden en doel ontstaat er een natuurlijke zin ‘enthousiasme voor groei en flexibiliteit. Tijdens deze opleiding gaan we ook aan de slag met de digitale vaardigheden in de werkcontext. Het actief opzoeken van informatie online helpt medewerkers te versterken en weerbaar te maken naar de toekomst. Kortom tijdens deze opleiding gaan medewerkers actief aan de slag om het eigen ontwikkelingspotentieel en persoonlijk leiderschap te doen groeien. Zo versterkt het zowel de medewerker als organisatie om positief mee te bewegen bij organisatieveranderingen en groei.Een apart gedeelte in deze opleiding gaat over de administratieve en digitale vaardigheden die noodzakelijk zijn op het werk. Deelnemers leren veilig werken op digitale platvormen. De belangrijkste basisdocumenten om in orde te zijn met je financiële basis;
Deze modulaire opleiding ‘groeien o/d werkvloer | je loopbaan in actie’ is er op gericht dat medewerkers (maatwerkers) zich verder kunnen ontwikkelen in hun werk binnen de organisatie. De doelstelling hierbij is dat medewerkers groeien vanuit bewustwording en persoonlijk leiderschap. Maatwerkers inzicht geven in de processen en groei van het bedrijf en begeleiden op zelfsturing en actief om kunnen gaan met veranderingen. Ze gaan tijdens deze interactieve opleiding aan de slag met hun eigenschappen, talenten en vaardigheden. Deelnemers laten kennismaken met de processen en systemen binnen de organisatie. Inzetten op eigen talenten en talentontwikkeling en deze te benutten in de huidige en toekomstige werkcontext.
In een steeds veranderende arbeidsmarkt begeleiden en coachen we deelnemers om hen zo breed mogelijk in te zetten en op te leiden om hierdoor hun loopbaan te ontwikkelen en uit te bouwen.Veel oefenen in combinatie met behapbare theorie zorgt ervoor dat de deelnemers tijdens deze opleiding de belangrijkste sociale vaardigheden, communicatie – en een professionele attitude op de werkvloer aanscherpen. Deze oefeningen, concrete tools en handvatten versterken medewerkers hun communicatievaardigheden op de werkvloer, zowel met collega’s, organisatie en klanten.
In een steeds veranderende wereld zijn er ook heel wat veranderingen en uitdagingen in organisaties. Door medewerkers een beter zicht hebben op hun eigen competenties, kwaliteiten, talenten, vaardigheden en doel ontstaat er een natuurlijke zin ‘enthousiasme voor groei en flexibiliteit. Tijdens deze opleiding gaan we ook aan de slag met de digitale vaardigheden in de werkcontext. Het actief opzoeken van informatie online helpt medewerkers te versterken en weerbaar te maken naar de toekomst. Kortom tijdens deze opleiding gaan medewerkers actief aan de slag om het eigen ontwikkelingspotentieel en persoonlijk leiderschap te doen groeien. Zo versterkt het zowel de medewerker als organisatie om positief mee te bewegen bij organisatieveranderingen en groei.Een apart gedeelte in deze opleiding gaat over de administratieve en digitale vaardigheden die noodzakelijk zijn op het werk. Deelnemers leren veilig werken op digitale platvormen. De belangrijkste basisdocumenten om in orde te zijn met je financiële basis;
Deze modulaire opleiding ‘groeien o/d werkvloer | je loopbaan in actie’ is er op gericht dat medewerkers (maatwerkers) zich verder kunnen ontwikkelen in hun werk binnen de organisatie. De doelstelling hierbij is dat medewerkers groeien vanuit bewustwording en persoonlijk leiderschap. Maatwerkers inzicht geven in de processen en groei van het bedrijf en begeleiden op zelfsturing en actief om kunnen gaan met veranderingen. Ze gaan tijdens deze interactieve opleiding aan de slag met hun eigenschappen, talenten en vaardigheden. Deelnemers laten kennismaken met de processen en systemen binnen de organisatie. Inzetten op eigen talenten en talentontwikkeling en deze te benutten in de huidige en toekomstige werkcontext.
In een steeds veranderende arbeidsmarkt begeleiden en coachen we deelnemers om hen zo breed mogelijk in te zetten en op te leiden om hierdoor hun loopbaan te ontwikkelen en uit te bouwen.Veel oefenen in combinatie met behapbare theorie zorgt ervoor dat de deelnemers tijdens deze opleiding de belangrijkste sociale vaardigheden, communicatie – en een professionele attitude op de werkvloer aanscherpen. Deze oefeningen, concrete tools en handvatten versterken medewerkers hun communicatievaardigheden op de werkvloer, zowel met collega’s, organisatie en klanten.
In een steeds veranderende wereld zijn er ook heel wat veranderingen en uitdagingen in organisaties. Door medewerkers een beter zicht hebben op hun eigen competenties, kwaliteiten, talenten, vaardigheden en doel ontstaat er een natuurlijke zin ‘enthousiasme voor groei en flexibiliteit. Tijdens deze opleiding gaan we ook aan de slag met de digitale vaardigheden in de werkcontext. Het actief opzoeken van informatie online helpt medewerkers te versterken en weerbaar te maken naar de toekomst. Kortom tijdens deze opleiding gaan medewerkers actief aan de slag om het eigen ontwikkelingspotentieel en persoonlijk leiderschap te doen groeien. Zo versterkt het zowel de medewerker als organisatie om positief mee te bewegen bij organisatieveranderingen en groei.Een apart gedeelte in deze opleiding gaat over de administratieve en digitale vaardigheden die noodzakelijk zijn op het werk. Deelnemers leren veilig werken op digitale platvormen. De belangrijkste basisdocumenten om in orde te zijn met je financiële basis;