Gedaan met laden. U bevindt zich op: Specialisatie opleiding Focussen met kinderen

Specialisatie opleiding Focussen met kinderen

Opleidingsverstrekker

Focus on emotion - Opleidingscentrum voor Experiëntiële, Emotion-Focused en Existentiële Psychotherapie, Counseling & Coaching

Registratienummer

ODB-1000449

Geregistreerd

op: 1 september 2019

Deze opleiding komt in aanmerking voor

  • Opleidingscheques
  • Vlaams opleidingsverlof

Aantal uren: 50 uur

Eindbeoordeling voorzien: nee

Blended leren: nee

Mentoropleiding: nee

Extra informatie: https://www.focusonemotion.be/gespecialiseerde-opleidingenopent in nieuw venster

Doelgroep

Coaches, counselors, kindertherapeuten, begeleid(st)ers, opvoed(st)ers, docenten die focussen met kinderen willen integreren in hun aanpak . Focuservaring is niet noodzakelijk. Voorwaarde voor deelname is een relevante (sociaal, pedagogisch of agogisch) opleiding of daarmee vergelijkbare ervaring.
Kandidaten dienen zich vooraf aan te melden via deze link én per e-mail aan te melden bij Jessica Delooz via jessie.delooz@gmail.com(opent in uw e-mail applicatie) met opgave van vooropleiding, werkterrein/praktijk en motivatie. De staf behoudt zich het recht voor om uit de aanmeldingen een optimale bijscholingsgroep samen te stellen van maximum 12 deelnemers.

Voorwaarden

  • Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive

    Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers

  • Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau

    Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).

Inhoud van de opleiding

*Hoe onvoorwaardelijk kun jij met je aandacht bij kinderen zijn?
*Hoe kun jij bij kinderen hun probleemoplossend vermogen blijvend vergroten?
*Hoe kun je zorgvuldig voor je eigen proces zorgen, in het begeleiden van kinderen?
*Hoe kun jij jouw professionele vaardigheden en interventies verdiepen?
Visie:
Reflectief actief luisteren, onvoorwaardelijk respect, verdiepende interventies en vergroten van het zelf oplossend vermogen van het kind, zijn de belangrijkste aspecten in de houding van de focusbegeleider naar het kind toe. Dat geeft blijvende essentiële veranderingen van binnenuit.
Opzet:
Focussen (Focusing) is een filosofie en een methode, die in de jaren ‘60 door Eugene Gendlin, Amerikaans hoogleraar psychologie en filosofie, is ontwikkeld. www.focusing.org(opent in nieuw venster)
Omdat Focussen een ervaringsgerichte methode is, ontwikkel jij jouw eigen stijl en kwaliteit aan de hand van persoonlijke ervaringen en processen. Elke lesdag worden er stapsgewijs persoonlijke en praktische oefeningen aangeboden die je meteen kunt toepassen in je werk en in jouw contact met kinderen en jongeren. In het contact staat de ontwikkeling van eigen identiteit en evenwaardigheid met anderen centraal. Het is een zelfontdekkings- en veranderingsproces van ‘binnenuit’.
Inhoud lesdagen
Focussen als methode en basisattitude, de wijsheid van het lijf
Autonomie, ruimte en empathie
Emotionele steun en sensitieve responsiviteit
Zelfzorg: begrensd en verbonden, (hoe kun je open zijn en toch begrensd)
Omgaan met kritische processen en blokkades in het (eigen) proces
Structureren en grenzen stellen
Non-verbale communicatie en verschillende vormen van symboliseren
Kinderkracht en de ‘Forward Energy’
Kinderen met speciale noden (ADHD, ADD, explosief of implosief)
Begeleiden van interacties tussen kinderen en jongeren
Afronden van het Focusproces

Na de jaaropleiding beschik jij nadien over de hieronder beschreven kennis en vaardigheden:
Kan eigen innerlijke processen herkennen en erkennen.
Kan de verschillende fasen van het focusproces onderscheiden en toepassen.
Kan actief reflecterend spiegelen.
Kan afstand en nabijheid tot de andere persoon helder inschatten.
Kan een start maken met het verkennen van innerlijke kritische processen.
Herkent eigen kwaliteiten en valkuilen in het focussend werken met kinderen.
Kan vanuit literatuuronderzoek het focusproces onderbouwen.
Heeft zicht op de ‘eigen wijsheid’ en zelfsturing van het lichaam.
Kan interventies aanbieden ter versterking van autonomie en ruimte van de cliënt.
Kan interventies aanbieden tbv emotionele steun en sensitieve responsiviteit.
Kan non-verbale communicatie bevorderen.
Kan activiteiten aanbieden ter bevordering van het symboliseren.
Kan structureren en grenzen stellen met behoud van autonomie van het kind.
Stimuleert de eigen veerkracht en de “Forward Energy” van het kind.
Kan interacties tussen kinderen en jeugdigen begeleiden.
Kan uitleg geven over Focussen aan ouders.
Kan een focusproces afronden.