Gedaan met laden. U bevindt zich op: Regelrecht: Vlaanderen vereenvoudigt

Regelrecht: Vlaanderen vereenvoudigt

Soms zijn regels nodig. Ze beschermen, verduidelijken en structureren. Maar regels mogen het leven niet onnodig ingewikkeld maken. Te veel regeldruk vertraagt, ontmoedigt en vergroot de afstand tussen overheid en samenleving. Daarom lanceerde de Vlaamse Regering op 21 februari 2025 het regeringsbrede project Regelrecht. Dit project kadert in een centrale ambitie uit het Vlaamse Regeerakkoord 2024-2029: administratieve vereenvoudiging en vermindering van regeldruk. Samen met burgers, ondernemingen, verenigingen, besturen en onderwijsinstellingen bouwen we aan een overheid die helder communiceert, vlot samenwerkt en vertrouwen verdient. Regelrecht kadert in een bredere cultuuromslag: weg van overregulering, naar eenvoud, efficiëntie en vertrouwen.  

Minder regels, meer vertrouwen

Het project is veel meer dan een technische oefening. Het is een essentiële hefboom voor betere dienstverlening, economische groei en efficiënt bestuur. Door administratieve processen te versnellen en te vereenvoudigen, creëert de Vlaamse overheid meer ruimte voor ondernemerschap, innovatie en een vlotte publieke dienstverlening. Dat leidt tot minder regeldruk voor bedrijven, verenigingen en burgers, en uiteindelijk tot meer welvaart en welzijn voor alle Vlamingen.

Zes werkgroepen

Stakeholders, politieke actoren en vertegenwoordigers uit de administratie bundelen samen hun krachten in zes werkgroepen:

  • Een centrale werkgroep die onder andere het algemene proces van het regeringsbrede project voortstuwt en overheidsbrede uitdagingen aanpakt.

  • Vijf thematische werkgroepen die werken aan concrete voorstellen vanuit specifieke perspectieven van het werkveld.

    • Bedrijven: gericht op efficiëntere procedures voor ondernemers.

    • Verenigingen: focus op administratieve vereenvoudiging voor het verenigingsleven.

    • Besturen: optimalisatie van (administratieve) processen binnen de Vlaamse overheid en in relatie met lokale overheden.

    • Onderwijs: vermindering van planlast binnen het onderwijsveld.

    • Welzijn: aanpak van de administratieve lasten binnen de zorg- en welzijnssector.

De thematische werkgroepen bezorgen twee keer per jaar een rapport van hun werkzaamheden aan de centrale werkgroep, die alle bijdragen integreert in één rapport en dat bezorgt aan de Vlaamse Regering. De Vlaamse Regering beslist met welke voorstellen zij verder aan de slag gaat.

Eerste resultaten: 99 voorstellen

In juli 2025 bezorgde de centrale werkgroep het eerste rapport aan de Vlaamse Regering. Daarin staan 99 concrete voorstellen, verzameld binnen de centrale werkgroep en de werkgroepen ‘Bedrijven’ en ‘Besturen’. In een tweede rapport, dat wordt voorgesteld voor het kerstreces van 2025, zullen ook voorstellen uit de overige drie werkgroepen worden opgenomen. Het rapport is opgebouwd uit twee delen: enerzijds procesinformatie over het verloop en de aanpak binnen Regelrecht, anderzijds een overzicht van de voorstellen en werkzaamheden per werkgroep.

Enkele voorstellen die in het rapport aan bod komen:

  • dienstencheques digitaal aanvragen via Mijn Burgerprofiel

  • digitaal handtekenen via een mobiele, schaalbare applicatie

  • pilootprojecten rond de regeldruktoets

  • netwerk en vormingsaanbod kwaliteitsvolle regelgeving

  • de MER-procedure vereenvoudigen, duidelijker en efficiënter maken

  • formalisering en versterking van VIP-cel die wordt ingeschakeld voor Vlaamse strategische projecten om het omgevingsvergunningsproces vlotter te laten verlopen

  • geen dubbele administratie bij indienen klimaatplan voor O&O-subsidies

  • snellere vergunningen voor kleine en middelgrote windturbines

  • eenvoudigere terugbetaling van het Vlaams opleidingsverlof

  • vereenvoudigde vergunningsprocedures voor waterbekkens en vergisters

De Vlaamse Regering nam kennis van het rapport Regelrecht - juli 2025 en gaf op basis daarvan opdracht aan de bevoegde ministers om acties uit te werken of beslissingen te nemen binnen een aantal krachtlijnen tot vereenvoudiging. De uitvoering van die acties wordt opgevolgd en teruggekoppeld naar de Vlaamse Regering.

“Dit is geen opsmukwerk, maar een cultuuromslag,” aldus Vlaams minister-president Matthias Diependaele. “We schrappen regels die nodeloos belasten. We maken het voor iedereen eenvoudiger, efficiënter en menselijker.”

De Vlaamse overheid engageert zich om halfjaarlijks te rapporteren over bijkomende ingrepen. Na het zomerreces wordt een versnelling hoger geschakeld met onder andere bijkomende voorstellen vanuit de werkgroepen ‘Verenigingen’, ‘Onderwijs’ en ‘Welzijn’.

Bekijk het volledige dossier van de ministerraad.

Documenten:

Brede betrokkenheid van de Vlaamse administratie: een gezamenlijke inspanning

Binnen dit traject werken verschillende administraties nauw samen om de administratieve vereenvoudiging te realiseren.

De centrale werkgroep wordt voorgezeten door Simon Gheysen, kabinetschef van Vlaams minister-president Matthias Diependaele, met Julie Bynens (Departement Kanselarij en Buitenlandse Zaken) als co-voorzitter in haar hoedanigheid als voorzitter van het VOCO. Samen met Jan Smedts (Digitaal Vlaanderen) vertegenwoordigen zij de Vlaamse administratie in de centrale werkgroep. Die groep stuwt het algemene projectproces voort, buigt zich over transversale uitdagingen (zoals betere regelgeving en digitalisering) en stemt af over overheidsbrede initiatieven.

Ook de vijf thematische werkgroepen worden telkens voorgezeten door een kabinetslid samen met een co-voorzitter vanuit de administratie. Zij brengen leidend ambtenaren, experten, koepelorganisaties en vertegenwoordigers uit het werkveld samen.

De werkgroepen brengen praktijkervaring samen, identificeren concrete knelpunten rond planlast en regeldruk en formuleren doelgerichte voorstellen voor administratieve vereenvoudiging. In het kader van hun werkzaamheden kunnen werkgroepen ook bijkomend overleg plegen met experten, bijvoorbeeld via technische werkgroepen. Zo bouwen zij elk vanuit hun invalshoek mee aan een overheid die eenvoudiger, efficiënter en werkbaarder is voor iedereen.

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van de evoluties in het kader van Regelrecht?

Volg ons op sociale media of schrijf je in voor de nieuwsbrief van het departement Kanselarij en Buitenlandse Zaken.