Regelrecht: doelstellingen
Wat
Het regeringsbrede project Regelrecht werkt aan administratieve vereenvoudiging en vermindering van regeldruk: Kabinetten, administraties en stakeholders gaan samen op zoek naar overbodige regels. Ze onderzoeken hoe ze administratieve handelingen en processen makkelijker maken voor burgers, organisaties, bedrijven en besturen.
Het project rust op 4 kernprincipes:
- Stap 1
Betere regelgeving
Zorgen voor regels die hun doel realiseren zonder overbodige complexiteit.
- Stap 2
Efficiëntere procedures
Regeldruk en administratieve lasten structureel aanpakken, zodat bedrijven, verenigingen en burgers minder tijd verliezen aan bureaucratie.
- Stap 3
Gebruiksvriendelijke dienstverlening
Digitalisering en automatisering maken interactie met de overheid eenvoudiger en toegankelijker.
- Stap 4
Duurzame verandering
De aanpak is niet alleen gericht op huidige knelpunten oplossen, maar ook op toekomstige regeldruk voorkomen.
Doelstellingen
Dit project heeft als doel de dienstverlening aan burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties te verbeteren en de werking van de overheid vlotter en efficiënter te maken.
Duidelijkheid en vertrouwen
Regelrecht kadert in een bredere cultuuromslag: weg van overregulering, naar eenvoud, efficiëntie en vertrouwen. Het doel is niet (alleen) minder regels, maar vooral betere, slimmere en efficiëntere processen.
Een overheid die helder communiceert, vlot samenwerkt en vertrouwen verdient. En dat samen met burgers, ondernemingen, verenigingen, besturen en organisaties.
Betere dienstverlening
Eenvoudigere en snellere overheidsdiensten betekenen minder papierwerk en wachttijden voor bedrijven, verenigingen en burgers.
Minder bureaucratie, meer ondernemen
Door procedures te versnellen en regeldruk te verlagen, ontstaat er meer ruimte voor ondernemerschap en innovatie.
Doelgerichte inzet van digitalisering
Digitalisering, automatisering en AI inzetten om het contact met de overheid verder te vergemakkelijken en haar werking te verbeteren. Dit zonder te raken aan de mogelijkheid tot persoonlijke dienstverlening en rechtstreeks contact met een overheidsdienst.
Brede betrokkenheid
Binnen dit project werken stakeholders, politieke actoren en vertegenwoordigers uit de administratie samen in werkgroepen die praktijkervaring delen, concrete knelpunten rond planlast en regeldruk identificeren en doelgerichte voorstellen formuleren voor administratieve vereenvoudiging.