Gedaan met laden. U bevindt zich op: Regelrecht: doelstellingen

Regelrecht: doelstellingen

Wat

Het regeringsbrede project Regelrecht werkt aan administratieve vereenvoudiging en vermindering van regeldruk: Kabinetten, administraties en stakeholders gaan samen op zoek naar overbodige regels. Ze onderzoeken hoe ze administratieve handelingen en processen makkelijker maken voor burgers, organisaties, bedrijven en besturen.

Het project rust op 4 kernprincipes:

  • Stap 1

    Betere regelgeving

    Zorgen voor regels die hun doel realiseren zonder overbodige complexiteit.

  • Stap 2

    Efficiëntere procedures

    Regeldruk en administratieve lasten structureel aanpakken, zodat bedrijven, verenigingen en burgers minder tijd verliezen aan bureaucratie.

  • Stap 3

    Gebruiksvriendelijke dienstverlening

    Digitalisering en automatisering maken interactie met de overheid eenvoudiger en toegankelijker.

  • Stap 4

    Duurzame verandering

    De aanpak is niet alleen gericht op huidige knelpunten oplossen, maar ook op toekomstige regeldruk voorkomen.

Doelstellingen

Dit project heeft als doel de dienstverlening aan burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties te verbeteren en de werking van de overheid vlotter en efficiënter te maken.

  • Duidelijkheid en vertrouwen

    Regelrecht kadert in een bredere cultuuromslag: weg van overregulering, naar eenvoud, efficiëntie en vertrouwen. Het doel is niet (alleen) minder regels, maar vooral betere, slimmere en efficiëntere processen.

    Een overheid die helder communiceert, vlot samenwerkt en vertrouwen verdient. En dat samen met burgers, ondernemingen, verenigingen, besturen en organisaties.

  • Betere dienstverlening

    Eenvoudigere en snellere overheidsdiensten betekenen minder papierwerk en wachttijden voor bedrijven, verenigingen en burgers.

  • Minder bureaucratie, meer ondernemen

    Door procedures te versnellen en regeldruk te verlagen, ontstaat er meer ruimte voor ondernemerschap en innovatie.

  • Doelgerichte inzet van digitalisering

    Digitalisering, automatisering en AI inzetten om het contact met de overheid verder te vergemakkelijken en haar werking te verbeteren. Dit zonder te raken aan de mogelijkheid tot persoonlijke dienstverlening en rechtstreeks contact met een overheidsdienst.

Brede betrokkenheid

Binnen dit project werken stakeholders, politieke actoren en vertegenwoordigers uit de administratie samen in werkgroepen die praktijkervaring delen, concrete knelpunten rond planlast en regeldruk identificeren en doelgerichte voorstellen formuleren voor administratieve vereenvoudiging.

Meer informatie over de werkgroepen.