Subsidievoorwaarden

  • De projecten hebben als doel:
    • De verkeersveiligheid van schoolkinderen in het basis-of secundair onderwijs te verbeteren.
    • De verplaatsingen (te voet, met fiets, openbaar vervoer of carpool) van schoolkinderen bevorderen, rekening houdend met het STOP-principe: Stappen, dan Trappen (fiets), vervolgens Openbaar vervoer en dan pas Personenwagens.
  • Het projectgebied
    • ligt op een gemeenteweg waarop de schooltoegang maximaal 200 m van een gewestweg is verwijderd;
    • strekt zich uit van de gewestweg tot maximaal 25 meter voorbij de schoolingang;
    • wordt beheerd door de gemeente.

Subsidiebedrag

Als gemeente krijgt u van de Vlaamse overheid een subsidie van 50% van de kostprijs. Dat percentage gaat naar studie-en toezichtkosten én kosten voor de werken.

  • Studiekosten:
    • Opmaak van start- en projectnota waaronder kosten voor plannen of bestekken die daarvoor nodig zijn én opmetingen;
    • Samenstelling van het technische gedeelte van de dossiers voor grondverwerving;
    • Samenstelling van het dossier voor de omgevingsvergunning;
    • De begeleiding van de gunningsprocedure voor e werken.
  • Toezichtkosten
    • Het werftoezicht waaronder proefkosten als het toezicht gebeurt door derden;
    • De voorlopige en definitieve oplevering als de opmaak en opvolging ervan gebeurt door derden.
  • Kosten voor de werken volgens de inschrijvingsprijs van de aannemer, eventueel vermeerderd met prijsherzieningen of verrekeningen.

Subsidieaanvraag, goedkeuring en uitbetaling

  • Stap 1

    Subsidieaanvraag

    U kunt uw subsidie aanvragen via het Agentschap Wegen en Verkeer op 3 manieren:

    • Aangetekend
    • Elektronisch verstuurd
    • Tegen ontvangstbewijs afgegeven
  • Stap 2

    Subsidiegoedkeuring

    De start- en projectnota

      • wordt voorgelegd aan de projectstuurgroep(opent in nieuw venster);
      • wordt goedgekeurd door de projectstuurgroep, al dan niet met bemiddeling van de voorzitters óf krijgt gunstig advies van de kwaliteitsadviseur als het advies werd aangevraagd voor 22 juni 2019.
  • Stap 3

    Subsidie-uitbetaling

    De subsidie wordt in 3 schijven uitbetaald.

    1. De eerste schijf heeft betrekking op de studiekosten. De helft van het inschrijvingsbedrag wordt aan de werkaannemer betaald. De volgende gegevens moet u invullen:
      • rekeningnummer van de aanvrager waarop de subsidie moet worden gestort (de subsidie kan enkel worden uitbetaald aan de gemeente);
      • identificatie van het project;
      • een financiële afrekening van de schuldvordering;
      • een kopie van de gunningsbeslissing van de gemeenteraad en de overeenkomst met de opdrachtnemer;
      • De betaalbewijzen met betrekking tot de studiekosten.
    2. De tweede schijf gaat over de werkkosten, de toezichtkosten, de eventuele prijsherzieningen en verrekeningen. Bij deze stap moet u de volgende gegevens invullen:
      • rekeningnummer van de aanvrager waarop de subsidie moet worden gestort (de subsidie kan enkel worden uitbetaald aan de gemeente);
      • identificatie van het project;
      • een financiële afrekening van de schuldvordering en de betaalbewijzen van de werkkosten, de toezichtkosten, de eventuele prijsherzieningen en verrekeningen;
      • een kopie van het proces-verbaal van de voorlopige oplevering.
    3. De derde schijf wordt uitbetaald na de werken en omvat het ereloon van de studiekosten. De aanvrager vult de volgende gegevens in:
      • rekeningnummer van de aanvrager waarop de subsidie moet worden gestort (de subsidie kan enkel worden uitbetaald aan de gemeente);
      • identificatie van het project;
      • een financiële afrekening van de schuldvordering en de betaalbewijzen van het ereloon in het kader van de studiekosten;
      • een kopie van het proces-verbaal van de voorlopige oplevering.