Subsidievoorwaarden

  • De fietsinfrastructuur heeft als doel:
    • de veiligheid en het comfort van weggebruiker op het fietspad maximaliseren;
    • de bereikbaarheid per fiets verbeteren;
    • het aandeel van het fietsverkeer in de multimodale verkeersstromen verhogen.
  • De fietsinfrastructuur behoort tot het eigendom van de gemeente
  • De gemeentelijke investering vervangt volledig en definitief het fietsen langs de gewestweg.
  • De ontweken gewestweg is in geen geval een autosnelweg
  • De gemeente beschikt over een definitief vastgesteld gemeentelijk of intergemeentelijk mobiliteitsplan.

Subsidiebedrag

Als gemeente krijgt u een subsidie van 100% van de Vlaamse overheid. Dat percentage gaat naar de kostprijs van de studie-en toezichtkosten, de kosten voor werken én voor de eventuele verwerving van gronden. Lees hier (opent in nieuw venster)welke uitzonderingen gelden.

  • Studiekosten
    • de opmaak van start- en projectnota waaronder kosten voor plannen of bestekken die daarvoor nodig zijn én opmetingen;
    • de samenstelling van het technische gedeelte van de dossiers voor de grondverwerving;
    • de samenstelling van het dossier voor de omgevingsvergunning;
    • de begeleiding van de gunningsprocedure voor de werken.
  • Toezichtkosten
    • het werftoezicht waaronder de proefkosten;
    • de voorlopige en definitieve oplevering.
  • Kosten voor de werken volgens de inschrijvingsprijs van de aannemer, eventueel vermeerderd met prijsherzieningen of verrekeningen.

Subsidieaanvraag, goedkeuring en uitbetaling

  • Stap 1

    Subsidieaanvraag

    U kunt uw subsidie aanvragen via het Agentschap Wegen en Verkeer op 3 manieren:

    • Aangetekend
    • Elektronisch verstuurd
    • Tegen ontvangstbewijs afgegeven
  • Stap 2

    Subsidiegoedkeuring

    De start- en projectnota

    • wordt voorgelegd aan de projectstuurgroep(opent in nieuw venster);
    • wordt goedgekeurd door de projectstuurgroep, al dan niet met bemiddeling van de voorzitters óf krijgt gunstig advies van de kwaliteitsadviseur als het advies werd aangevraagd voor 22 juni 2019.
  • Stap 3

    Subsidie-uitbetaling

    De subsidie wordt in 3 schijven uitbetaald.

    1. De eerste schijf heeft betrekking op de studiekosten. De helft van het inschrijvingsbedrag wordt aan de werkaannemer betaald. De volgende gegevens moet u invullen:
      • rekeningnummer van de aanvrager waarop de subsidie moet worden gestort (de subsidie kan enkel worden uitbetaald aan de gemeente);
      • identificatie van het project;
      • een financiële afrekening van de schuldvordering;
      • een kopie van de gunningsbeslissing van de gemeenteraad en de overeenkomst met de opdrachtnemer;
      • de betaalbewijzen met betrekking tot de studiekosten.
    2. De tweede schijf gaat over de werkkosten, de toezichtkosten, de eventuele prijsherzieningen en verrekeningen. Bij deze stap moet u de volgende gegevens invullen:
      • rekeningnummer van de aanvrager waarop de subsidie moet worden gestort (de subsidie kan enkel worden uitbetaald aan de gemeente);
      • identificatie van het project;
      • een financiële afrekening van de schuldvordering en de betaalbewijzen van de werkkosten, de toezichtkosten, de eventuele prijsherzieningen en verrekeningen;
      • een kopie van het proces-verbaal van de voorlopige oplevering.
    3. De derde schijf wordt uitbetaald na de werken en omvat het ereloon van de studiekosten. De aanvrager vult de volgende gegevens in:
      • rekeningnummer van de aanvrager waarop de subsidie moet worden gestort (de subsidie kan enkel worden uitbetaald aan de gemeente);
      • identificatie van het project;
      • een financiële afrekening van de schuldvordering en de betaalbewijzen van het ereloon in het kader van de studiekosten;
      • een kopie van het proces-verbaal van de voorlopige oplevering.