De beroepsinstantie treedt alleen op bij concrete beroepsdossiers rond aanvragen bij de Vlaamse overheid, lokale besturen en instellingen met een publieke taak. De procedure is gratis. De Beroepsinstantie geeft geen advies over aanvragen voor openbaarheid van bestuur die nog in behandeling zijn bij de overheidsinstantie waar de aanvraag is ingediend. Daarmee wil de Beroepsinstantie voorkomen dat ze eerst als adviseur en dan als rechter in dezelfde zaak haar mening moet geven.

Wanneer in beroep gaan?

U kunt in beroep gaan in de volgende situaties:

Verloop beroepsprocedure

  • Stap 1

    Beroep indienen

    Dien uw beroep in met een e-mail of brief naar de Beroepsinstantie Openbaarheid van Bestuur.

    Vermeld daarbij de reden van uw beroep:

    • geen beslissing genomen door de betrokken overheidsinstantie
    • beslissing om documenten niet of slechts gedeeltelijk openbaar te maken
    • niet-uitgevoerde beslissing door de betrokken overheidsinstantie.

    Verplichting: voeg bij uw beroepschrift altijd:

    1. uw voornaam, naam en postadres
    2. een kopie van uw oorspronkelijke aanvraag
    3. een kopie van de beslissing van de betrokken overheidsinstantie.
  • Stap 2

    Beslissing van de beroepsinstantie

    U krijgt de beslissing van de beroepsinstantie binnen 30 dagen, te rekenen vanaf de dag na de ontvangst van het beroep. Ook de betrokken overheidsdienst wordt geïnformeerd over de beslissing.

  • Stap 3

    Uitvoering van de beslissing

    De uitvoering van de beslissing gebeurt binnen 15 dagen na ontvangst van de beslissing van de beroepsinstantie.

    Als de betrokken overheidsdienst zou weigeren om een beslissing van de beroepsinstantie uit te voeren, dan zorgt de beroepsinstantie daar zelf voor, als ze in het bezit is van de gevraagde documenten.

  • Stap 4

    Bekendmaking van de beslissing

    De beroepsinstantie plaatst alle beslissingen online op haar website, zonder persoonsgegevens te vermelden. U vindt hier een overzicht van alle beslissingen sinds 2004 ((opent in nieuw venster)).