Gedaan met laden. U bevindt zich op: Uittreksel uit het bevolkingsregister
Uittreksel uit het bevolkingsregister
Een uittreksel uit het bevolkingsregister bevestigt dat een inwoner is ingeschreven in het bevolkingsregister.
Het attest bevat een aantal persoonlijke gegevens zoals:
- naam en voornamen
- datum en plaats van geboorte
- rijksregisternummer
- de woonplaats
- burgerlijke staat
- beroep
- nationaliteit
- de datum sinds wanneer u ingeschreven bent in het bevolkingsregister van uw gemeente.
Voorwaarden
De volgende partijen kunnen het uittreksel met betrekking tot uzelf aanvragen:
- uzelf
- uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
- derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
- een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.
Bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat kunnen de informatie zelf opvragen uit het Rijksregister.
Procedure
U kunt het uittreksel uit het bevolkingsregister opvragen bij uw gemeente.
Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID) of een andere digitale sleutel, kunt u het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:
- op ‘Mijn dossier’(opent in nieuw venster), de online toepassing van het Rijksregister
- op ‘Mijn Burgerprofiel’, de online toepassing van de Vlaamse overheid (rubriek ‘Attesten en toelatingen’)
- het e-loket van uw gemeente.
Anderen kunnen het uittreksel enkel aan het loket van de dienst Burgerzaken aanvragen.
Bewijsstukken
Als u het attest zelf ophaalt:
- uw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als u het attest voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- uw eigen identiteitskaart.