Veelgestelde vragen
Hieronder vind je enkele veelgestelde vragen terug over het meldpunt en over grensoverschrijdend gedrag. Geen antwoord op je vraag gevonden? Contacteer ons.
Over grensoverschrijdend gedrag
Zelfs als je twijfelt of het over grensoverschrijdend gedrag gaat of het wel ernstig genoeg is, kan je bij het meldpunt terecht voor advies. Het meldpunt luistert naar je verhaal en zoekt mee naar antwoorden op je vragen.
Wil je daarna verdere stappen zetten of op zoek gaan naar hulp? Dan krijg je daarbij advies en steun.
Lees meer over de vormen en voorbeelden van grensoverschrijdend gedrag.
Melden
Je kan op meerdere manieren grensoverschrijdend gedrag melden:
Bel gratis 0800 13 184. Je hoeft niet te zeggen wie je bent.
Vul het online meldingsformulier in of stuur een e-mail(opent in uw e-mail applicatie)
Chat (opent in nieuw venster)met een medewerker van het meldpunt.
Meer info over onze contactmogelijkheden en onze beschikbaarheden.
Je vertelt een medewerker van het meldpunt wat er is gebeurd. Je hoeft je naam niet te zeggen en wat je vertelt blijft vertrouwelijk, tenzij het echt niet anders kan.
Jullie zoeken samen naar antwoorden op je vragen.
De medewerker legt uit welke stappen je verder kan zetten en helpt je daarbij.
Het meldpunt kan geen onderzoek doen naar aanleiding van een melding. Een melding bij het meldpunt heeft geen juridische waarde en kan niet als bewijs dienen. Als je wil dat er een onderzoek gestart wordt, dan neem je best contact op met de politie.
Het meldpunt luistert naar je verhaal en zoekt mee naar antwoorden op je vragen. Wil je daarna verdere stappen zetten of op zoek gaan naar hulp? Dan krijg je daarbij advies en steun.
Het is nooit te laat om iets te melden bij het meldpunt. Ongeacht of het grensoverschrijdend gedrag pas kort geleden gebeurde, nog steeds gebeurt of heel lang geleden gebeurde. Het meldpunt bespreekt met jou wat je wil doen en hoe je dit kan doen.
Over het meldpunt
Ja. Alle informatie die je deelt wordt strikt vertrouwelijk behandeld en niet zonder jouw toestemming gedeeld met derden buiten het team, tenzij dat echt noodzakelijk is.
Nee, het meldpunt biedt gratis ondersteuning aan melders van grensoverschrijdend gedrag.
Het meldpunt geeft geen juridisch advies. Je kan wel een paar algemene richtlijnen meekrijgen. Voor juridische vragen adviseert het meldpunt om juridische eerstelijnsbijstand of een advocaat in te schakelen.
Ja, je kan bij het meldpunt al je vragen stellen over grensoverschrijdend gedrag. Het meldpunt luistert en informeert, of je een melding wil maken of niet.
Het meldpunt probeert je zo goed mogelijk te ondersteunen en te begeleiden. Toch kan het gebeuren dat je niet tevreden bent over de hulpverlening. Laat het zo snel mogelijk weten hoe het meldpunt jou beter kan helpen.
Bespreek je ontevredenheid eerst met je dossierbehandelaar. Als je dat te moeilijk vindt, kan je ook terecht bij de coördinator(opent in uw e-mail applicatie) van het Vlaams Meldpunt Grensoverschrijdend Gedrag.
Heb je het gevoel dat het probleem niet is opgelost? Dan kan je een klacht indienen(opent in nieuw venster).