Gedaan met laden. U bevindt zich op: Digitale banners en sociale media Huisstijlrichtlijnen

Digitale banners en sociale media

Digitale reclame banners

We creëren herkenbaarheid in alle communicatie, door ook bij online advertenties het basisgrid van de huisstijl toe te passen. Alleen als de plaats te beperkt is, kun je daarvan afwijken. Als de breedte van de drager kleiner is dan 2x de breedte van het themalogo of corporate logo en de tekst in het logo niet meer leesbaar is, gebruik je het trapezium. Toevoeging van het entiteitslogo is niet verplicht.

Het basisgrid voor online advertenties:

  1. het themalogo of corporate logo rechts bovenaan of trapeziumlogo links bovenaan.
  2. een titel of campagneboodschap (plaatsing vrij te kiezen).
  3. een beeld (foto of illustratie).
  4. het schuine vlak in geel, een hoofdkleur, in een kleurgradatie van het logo of in wit.
    (Als alternatief mogen ook de rechthoek of de lijnen gebruikt worden).
  1. het is niet verplicht om een entiteitslogo toe te voegen, maar het wordt afgeraden wegens het gebrek aan ruimte.
  1. Het trapezium kan in hoogte verschillen maar heeft altijd een hoek van 12 °.
  2. De afstand vanaf de rand tot het themalogo is gelijk aan ½ van de hoogte van het themalogo of corporate logo.

Socialemediaprofielen

Op een socialemediapagina op Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn, enz. zijn er drie plaatsen waar je de huisstijlelementen en branding kunt toevoegen. Hoe je die vormgeeft, bepaalt de manier waarop je in een feed zichtbaar bent.

  1. Trapezium met kleuraccent als profielfoto of avatar.
  2. Titel of naam van de profielpagina.
  3. Omslagfoto van de profielpagina.

Als profielfoto gebruik je altijd de leeuwenkop in de hoofdkleur van je entiteit in een wit trapezium of de leeuwenkop in een geel trapezium. In een feed verschijnt namelijk altijd de profielfoto (de leeuwenkop) in combinatie met je profielnaam (de naam van je entiteit). Gebruik daarom nooit de naam van de entiteit in je profielfoto. Dat is dubbel-op en niet goed leesbaar.

Je bent vrij om zelf je achtergrondfoto te bepalen.

Post of story

Elke post of story die wordt weergegeven in de feed bevat dankzij je profiel het trapezium en de naam. Het is dus niet nodig om logo’s toe te voegen aan elke post. Let er echter wel op dat je altijd de huisstijlelementen toepast bij de vormgeving van een post zoals

  1. het lettertype,
  2. de iconen en
  3. de grafische patronen.

In een feed komt alles mooi samen: het trapezium, de naam en de boodschap.

Carrousels en reeksen

Plaats je meerdere afbeeldingen in één keer of post je een filmpje, werk dan met een eindpancarte. Hierop plaats je volgens het standaardgrid het themalogo rechts bovenaan, het entiteitslogo links onderaan en de url recht onderaan.

Meer info over de social media policy van de Vlaamse overheid.

Video (9:16 en 1:1)

Beginpancarte

  • Optioneel.
  • Hoofdtitel in Flanders Art Sans Medium of Flanders Art Sans Bold.
  • Ondertitel in Flanders Art Sans Regular.
  • Centreer het titelblok verticaal tussen het trapeziumlogo en het entiteitslogo (het entiteitslogo wordt niet gebruikt op formaat 9:16).
  • Zorg dat er voldoende ruimte is tussen de tekst en de rand van het schuin vlak (1).
  • Zet leesbare tekst binnen de safezone van de socials.
  • De witte streep heeft altijd een dikte van 12 pixels.
  • Trapeziumlogo linksboven heeft een dekking van 75% en is 165 pixels hoog.
  • Formuleer de titel en ondertitel kort en helder. De hoofd- en ondertitel mag maximaal uit negentig tekens bestaan. Zet de hoofdtitel op maximaal drie regels en de ondertitel op maximaal twee regels.
9:161:1
Hoofdtitel op 1 regel

Fontgrootte 105 pixels

Fontgrootte 120 pixels

Hoofdtitel op 2 regels of meerFontgrootte tussen 55 en 65 pixelsFontgrootte tussen 55 en 75 pixels
OndertitelFontgrootte 45 pixelsFontgrootte: 40 pixels
Bovenmarge trapeziumlogo135 pixels50 pixels
Linkermarge trapeziumlogo108 pixels50 pixels

Tijdens de hele duur van het filmpje

  • Trapeziumlogo is optioneel en plaats je 165 pixels hoog op een afstand van 50 pixels van de boven- en onderrand. Het logo heeft een dekking van 75% en een resolutie van 72 dpi.
  • Muziek is optioneel. Je kunt de brand score gebruiken die speciaal voor de Vlaamse overheid werd ontwikkeld.
  • SVO is optioneel.
    • Naam: in Flanders Art Sans Medium,
      • 9:16: fontgrootte 66 pixels.
      • 1:1: fontgrootte 58 pixels
    • Functietitel en organisatie: in Flanders Art Sans Regular.
      • 9:16: fontgrootte 42 pixels.
      • 1:1: fontgrootte 37 pixels.
    • De fontgroottes zijn richtwaarden en kunnen afhankelijk van de lengte van de naam en de functietitel aangepast worden.
    • Zorg dat de tekst duidelijk leesbaar blijft en binnen de safezone staat. De fontkleur is wit (bij een lichte achtergrond gebruik je de ‘dropshadow’-optie).
    • De streep tussen de naam en de functie heeft de hoofdkleur van de organisatie en is even lang als de tekst.
    • Zorg dat de SVO het gezicht van de spreker niet of zo weinig mogelijk bedekt en er voldoende ruimte is tussen de SVO en eventuele ondertitels.
    • Zet de SVO standaard links (rechts mag als dit beter aansluit bij het interviewkader).
  • Ondertitels
    • Staan in Flanders Art Sans Regular.
    • Hebben een standaard fontgrootte van 50 pixels.
    • Staan in het wit met een zwarte gecentreerde strook van 5 pixels.
    • Afstand van de onderrand van het beeld
      • 9:16: 580 pixels (Zorg ervoor dat de ondertiteling hoog genoeg in de safezone staat.)
      • 1:1: 50 pixels
  • Tekst op beeld en animatie
    • De SVO zonder functie of titel kan ook gebruikt worden om bijvoorbeeld cijfers, kernwoorden of productnamen te benadrukken.
    • Pas altijd de huisstijlelementen toe bij het gebruik van animatie in een video:

Laat je inspireren door deze reel van Team Taaladvies(opent in nieuw venster) waarbij de grafische patronen werden geanimeerd. Het filmpje werd gemaakt binnen het raamcontract video van de Vlaamse overheid.

Eindpancarte

  • Verplicht.
  • Hoofdtitels in Flanders Art Sans Medium
    • 9:16: fontgrootte 100 pixels.
    • 1:1: fontgrootte 77 pixels.
  • Ondertitels in Flanders Art Sans Regular
    • 9:16: fontgrootte 92 pixels.
    • 1:1: fontgrootte 68 pixels.
  • Hoofdtitel en ondertitel staan verticaal gecentreerd tussen trapeziumlogo en wit vlak onderaan.
  • Trapeziumlogo linksboven heeft een dekking van 75% en is 165 pixels hoog.
  • Het entiteitslogo en de weblink (optioneel) staan hoog genoeg binnen de safezone om de leesbaarheid te bevorderen. Bij een lang entiteitslogo is de ruimte voor de weblink beperkt. Zet de weblink dan op meerdere regels of vermeld die in de call to action.
  • De eindpancarte eindigt altijd met het audiologo (2 seconden).

Canva wijzigde onlangs zijn gebruiksvoorwaarden. Daardoor werken de links naar onze Canva-sjablonen niet meer. Je krijgt een melding dat je opnieuw toegang moet vragen. We werken aan een oplossing om de sjablonen binnenkort opnieuw beschikbaar te stellen.