Gedaan met laden. U bevindt zich op: Digitalisering en automatisatie: Vlaanderen denkt vooruit Internationale communicatie over Vlaanderen

Digitalisering en automatisatie: Vlaanderen denkt vooruit

Je merkt het: artificiële intelligentie, automatisatie en digitalisering veranderen de wereld vliegensvlug. Vlaanderen blijft niet achter: als meesters in innovatie hebben we vaak zelfs een voortrekkersrol. Ontdek hoe we in Vlaanderen levens en werkmethodes eenvoudiger, duurzamer en veiliger maken.

Slimmer op de baan

Mobilidata is een programma dat inzet op vernieuwende technologische mobiliteitsoplossingen. Vlaams en wereldvermaard onderzoekscentrum imec, de Vlaamse overheid en tal van andere partners werken eraan mee. Benieuwd? Deze oplossingen maken je tijd onderweg aangenamer en veiliger.

Altijd groen voor brandweer en ziekenwagens

In Gent krijgen brandweerwagens en ambulances automatisch groen licht als ze uitrukken voor een noodgeval. Dat kan dankzij slimme verkeerslichten. Die:

  • wisselen data uit met de prioriteitsvoertuigen
  • ontruimen kruispunten op hun vermoedelijke traject
  • geven de ziekenwagens en brandweerwagens automatisch groen.

De toepassing maakt de doortocht van hulpdiensten niet alleen veiliger voor iedereen, het voorkomt ook dat er levensreddende minuten verloren gaan door wegversperringen of gevaarlijke verkeerssituaties.

Zie de slimme verkeerslichten in actie(opent in nieuw venster)

Minder ongevallen met spookrijders

Ongevallen met spookrijders lopen vaak ernstig af. Razendsnelle meldingen kunnen ze voorkomen:

  • Wie de verkeerde rijrichting volgt, krijgt in zijn voertuig al na enkele seconden een waarschuwing en aangepast rijadvies te zien.
  • Weggebruikers in de buurt van de spookrijder krijgen ook een melding. Zo kunnen ze via hun systeem zelf een spookrijder signaleren.

De waarschuwingen en info verschijnen op alle boordcomputers en navigatieapps die met Mobilidata verbonden zijn. Het Vlaams Verkeerscentrum ontvangt de meldingen ook, en stuurt waarschuwingen uit via andere kanalen zoals de radio om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Vlaanderen is de eerste overheid ter wereld die digitale waarschuwingen over spookrijders integreert in haar verkeersinformatiekanalen.

Bekijk hoe het werkt: waarschuwingen voor spookrijders(opent in nieuw venster)

Europese primeur: huurauto’s die zelf naar je toe rijden

In de haven van Antwerpen kunnen medewerkers van sleepdienst Boluda een deelwagen bestellen die zélf naar hen toe rijdt. Professionele teleoperatoren besturen de onbemande auto op afstand. Als chauffeur neem je het stuur over, en na de rit leiden de operatoren de lege auto weer naar de volgende bestemming.

Het gaat nog om een proefproject, maar deelwagenaanbieder Poppy wil de telegestuurde auto’s in 2026 ook in de Antwerpse binnenstad introduceren – áls de wetgeving volgt. Werken met telegestuurde auto’s is niet alleen goedkoper en efficiënter, het is ook beter voor het milieu. Er blijven bijvoorbeeld geen auto’s ongebruikt stilstaan. Bovendien wordt het concept van een deelauto aantrekkelijker, waardoor een eigen auto aanschaffen geen noodzaak meer is.

Bekijk nog meer Mobilidata-toepassingen(opent in nieuw venster)

Slimmer op het water

Watertruck op kanaal
© De Vlaamse Waterweg

Geautomatiseerde binnenvaartschepen

Misschien ben je er zelf niet zo in thuis, maar geautonomiseerd varen is hét hot topic in de binnenvaart. En ook daarin hebben we in Vlaanderen een voortrekkersrol. Het Antwerpse Seafar ontwikkelde technologie om binnenvaartschepen – kolossen van vaak meer dan 80 ton – op afstand te besturen, en vervult daarmee een pioniersrol.

Zo zijn er de Watertrucks die het Seafar-controlecentrum aan wal bestuurt. Om alles veilig te doen verlopen, gebruikt het hoogtechnologische systemen op basis van artificiële intelligentie, sensoren en objectdetectie. Dankzij die technologie zijn er veel minder bemanningsleden aan boord nodig. Dat is goed nieuws, want er is een tekort aan geschikt personeel.

De technologie biedt nog voordelen: niet alleen voor het milieu, maar ook voor ons oververzadigde wegennetwerk. Want met 1 Watertruck transporteer je wat 10 tot 15 vrachtwagens kunnen vervoeren.

Lees meer over geautomatiseerd varen in Vlaanderen(opent in nieuw venster)

Minder overlast dankzij walstroom

Energie is essentieel binnen de scheepvaart, maar vaak gebruiken schepen daarvoor eigen generatoren op fossiele brandstoffen. Die zijn niet alleen slecht voor het milieu, ze zorgen ook voor geluidsoverlast.

De Vlaamse overheid introduceert daarom walstroom. Dat betekent dat binnenvaartschepen voortaan kunnen inpluggen op het elektriciteitsnet van de haven: zo hoeven ze hun eigen generatoren niet meer te gebruiken.

En dat is indrukwekkend, want de elektrische installaties aan boord van een schip kunnen bijzonder complex zijn. Dat dit project wordt uitgerold, is een belangrijke evolutie en een grote opsteker voor het milieu en de havenbuurt.

Wonen in een slimme regio

Vlaanderen staat in het buitenland bekend als een echt innovatieparadijs: geen wonder dus dat we ons ook volop ontwikkelen als slimme regio. Steden en overheden zetten technologie en data in om problemen aan te pakken, efficiënter te werken, en het leven van mensen zoals jij duurzamer, makkelijker en leefbaarder te maken. Een paar voorbeelden:

Lichtprojectie met tekst: Zzzz... Stiltezone. Hier slaapt Marc (73)
© Stad Leuven

30% minder nachtlawaai dankzij slimme nudges

Even een open deur intrappen: studentenstad Leuven heeft vaak te kampen met nachtlawaai. De stad ging via een testproject na of slimme nudgingtechnieken helpen om de overlast te beperken.

Een nudge is een motivatietechniek die mensen onbewust stimuleert om bepaald gewenst gedrag te vertonen. ‘Slimme’ nudges combineren daarvoor data en technologie. Bewegende lichtprojecties leverden tijdens het project het meeste resultaat: ze kondigden stiltezones aan en verminderden geluidspieken zo met wel 30%. Samen met de stad Gent en de universiteiten van Gent en Leuven, werkt de stad nu aan een vervolgproject.

Bekijk een korte video over het proefproject(opent in nieuw venster)

Lees meer over nudging en nachtlawaai(opent in nieuw venster)

Warmteanalyse van een huis
© @wvi

AI versnelt tijdrovende renovatieanalyses

Wat moet je allemaal renoveren om het warmteverlies van je woning te beperken? Warmtefoto’s van je woning zijn een goede start: ze laten zien op welke plekken je huis warmte verliest. In Brugge maakt een speciale Thermocar die beelden.

Bruggelingen kunnen bij een energiecoach terecht voor een professionele analyse van de beelden en gericht renovatieadvies. Maar die analyses zijn een tijdrovend werkje. Computervisietechnieken versnellen het proces aanzienlijk. Het model signaleert onbruikbare beelden, maar herkent ook objecten die kunnen bijdragen aan warmteverlies, zoals ramen, deuren en leidingen. Dat betekent veel tijdwinst voor de mensen die dat werk eerder nog manueel moesten doen. Bruggelingen krijgen bovendien sneller de juiste info om energiebesparend te renoveren, en dat brengt een klimaatneutrale stad weer een stap dichterbij.

Lees meer over het project ThermAI(opent in nieuw venster)

Engelstalige presentatie over digitalisering en automatisatie in Vlaanderen

Met deze presentatie over digitalisering en automatisatie in Vlaanderen (in het Engels)(Powerpoint bestand) kan je je buitenlandse contacten informeren over een van de sterke punten van Vlaanderen.