Visienota 'Stappenplan richting een inclusiever onderwijs'
- Ministerraad
4 april 2025
- Op voorstel van
Vlaams minister Zuhal Demir
Samenvatting
De Vlaamse Regering gaat akkoord met de inhoud van de Visienota 'Stappenplan richting een inclusiever onderwijs', waarvan de inhoud geen budgettaire impact heeft voor de Vlaamse overheid. Deze visienota volgt op de gedachtewisseling in het Vlaams Parlement over het verslag van het Rekenhof over de in- en uitstroom naar het buitengewoon onderwijs, en het advies van de Onafhankelijke Commissie Inclusief Onderwijs. De visienota beschrijft een aantal prangende problemen zoals het capaciteitsprobleem in het buitengewoon onderwijs en de oververtegenwoordiging van leerlingen uit kansarmoede, te lange busritten voor leerlingen, het stijgend aantal vragen naar leersteun in het gewoon onderwijs, en het leerrecht dat voor sommige leerlingen onder druk staat. Op basis hiervan wordt beargumenteerd waarom er nood is aan een evolutie naar meer inclusief onderwijs. De Vlaamse Regering beschrijft in deze visienota het traject dat ze zal doorlopen om te komen tot een visie, strategie en tijdspad voor een meer inclusief onderwijssysteem in 2040. Daarnaast komen er deze legislatuur pioniersscholen waarin scholen gewoon onderwijs, buitengewoon onderwijs en leersteuncentra zullen samenwerken. Tenslotte voorziet ze de aanstelling van een commissie die zich zal buigen over de criteria voor attesteringen voor de verschillende types buitengewoon onderwijs. Deze visienota wordt nu overgemaakt aan het Vlaams Parlement voor verdere bespreking.