Welk waterbedrijf?

Welk waterbedrijf u hebt, hangt af van de gemeente waar u woont. U kunt uw waterbedrijf niet zelf kiezen. Als u in Vlaanderen woont, kunt u op de website van AquaFlanders.be uw waterbedrijf opzoeken ((opent in nieuw venster)). Tik uw postcode of gemeente in. Onder de kaart verschijnen de contactgegevens.

Nieuwe aansluiting

Bouwt u zelf een nieuwe woning en wilt u een watermeter laten plaatsen en waterlevering via het waterbedrijf in uw gemeente opstarten? Of hebt u de waterlevering van de vorige bewoner niet kunnen overnemen en wilt u de waterlevering opnieuw in dienst nemen? Neem dan contact op met uw waterbedrijf.

Er bestaat geen verplichting om aan te sluiten bij uw waterbedrijf, maar bij een nieuwe aansluiting is een keuring van de binneninstallatie van de waterleiding verplicht.

Verhuis

Bent u zelf geen klant bij het waterbedrijf? Dan is uw huisbaas waarschijnlijk klant, of de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW). U hoeft het waterbedrijf niet te verwittigen dat u verhuist, maar de huisbaas of de VMSW moet wel een afrekening maken van uw waterverbruik.

Zelf overname regelen

Bent u zelf klant bij een waterbedrijf?

  • Laat weten aan het waterbedrijf dat u verhuist.
  • Regel met de nieuwe bewoner een overname van het abonnement.
    Voor uw nieuwe woning neemt u op dezelfde manier het abonnement over van de vorige bewoner.
  • Stap 1

    Vraag een overnamedocument

    Vraag een document voor overname aan uw waterbedrijf ((opent in nieuw venster)). Zij sturen het op met de post.
    U vindt dat document meestal ook op de website van het waterbedrijf. In dat geval kunt u het zelf printen.

  • Stap 2

    Vul in

    Noteer op het document:

    • gegevens van de vorige bewoner
    • meterstand
    • gegevens van de nieuwe bewoner.
  • Stap 3

    Onderteken

    De vorige en nieuwe bewoner moeten allebei het document ondertekenen. Kijk na of beide handtekeningen op het document staan. Maak twee kopieën van dat document.

  • Stap 4

    Stuur op

    Bezorg één document aan het waterbedrijf.

  • Stap 5

    Wacht op de eindafrekening

    U krijgt een bevestiging van het waterbedrijf. De vorige bewoner krijgt een eindfactuur voor het verbruik op het vorige adres.

Afsluiten

Kent u de nieuwe bewoner niet? Of wil de nieuwe bewoner het abonnement niet overnemen? Dan moet u het abonnement opzeggen. Neem hiervoor contact op met uw waterbedrijf ((opent in nieuw venster)). Zij sturen iemand om samen met u de meterstand op te nemen.

Publicaties

Veelgestelde vragen