BIS-nummer: uniek identificatienummer voor niet-Belgen

Niet-Belgen die in België werken maar niet in België wonen, zijn automatisch geregistreerd in het BIS-register van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ) en hebben een BIS-nummer.

Een BIS-nummer is een uniek identificatienummer dat zoals het rijksregisternummer bestaat uit 11 cijfers. De eerste 6 cijfers zijn gebaseerd op de geboortedatum: 00.00.00-000-.00

Activeren van de digitale sleutels

Als u niet de Belgische nationaliteit hebt en u woont niet in België dan kunt u uw digitale sleutels alleen maar activeren op een lokaal registratiekantoor van een Belgische gemeente of in het registratiekantoor van de FOD Beleid en Ondersteuning in Brussel.

Wat hebt u nodig voor de activering van uw digitale sleutels op het registratiekantoor?

  • U brengt een geldig identiteitsbewijs mee zodat uw identiteit kan worden gecontroleerd.
  • Na de identiteitscontrole krijgt u een persoonlijke activatiecode op papier en wordt er een activatielink naar uw e-mailadres gemaild.
  • Gebruik de activatielink en -code om een of meer digitale sleutels te activeren.

In volgend filmpje ((opent in nieuw venster)) worden de te volgen stappen duidelijk uitgelegd.

Bereikbaarheid registratiekantoren tijdens de coronacrisis

  • Lokaal kantoor: Neem contact op met de gemeente om na te gaan of het activeren van de digitale sleutels ter plaatse mogelijk is en u zich hiervoor naar het gemeentehuis mag begeven (al dan niet op afspraak).
  • Federaal registratiekantoor: Maak een afspraak via servicedesk.dto@bosa.fgov.be (opent in uw e-mail applicatie).
  • U woont in het buitenland en moet de grens over: Neem contact op met de gemeente of het federaal registratiekantoor om na te gaan of het activeren van de digitale sleutels mogelijk is en u zich hiervoor naar het kantoor mag begeven.

Afhankelijk van de tijd die u nog hebt om online een aanvraag te doen of formaliteit te vervullen bij de digitale overheid kunt u wachten met activeren tot de coronamaatregelen zijn versoepeld.