Comment utiliser les services en ligne de l'administration flamande sans carte e-ID belge?

Si vous souhaitez activer une ou plusieurs clés numériques afin d’accéder aux services de l’administration en ligne, il existe deux procédures par lesquelles vous allez pouvoir réaliser la demande et l’activation de celle-ci.

How to use the Flemish government online services without Belgian eID card?

If you want to activate one or more digital keys in order to access online government services, there are two ways in which you can carry out the request and activation.

Wie kann ich ohne belgische eID die Online-Dienste der flämischen Behörden benutzen?

Wenn Sie einen oder mehrere digitale Schlüssel aktivieren möchten, um Zugang zu elektronischen Behördendiensten zu erhalten, gibt es zwei Verfahren, mit denen Sie den Antrag und die Aktivierung durchführen können.

BIS-nummer: uniek identificatienummer voor niet-Belgen

Niet-Belgen die in België werken maar niet in België wonen, zijn automatisch geregistreerd in het BIS-register van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ) en hebben een BIS-nummer.

Een BIS-nummer is een uniek identificatienummer dat zoals het rijksregisternummer bestaat uit 11 cijfers. De eerste 6 cijfers zijn gebaseerd op de geboortedatum: 00.00.00-000-.00

Activeren van de digitale sleutels

Als u niet de Belgische nationaliteit hebt en u woont niet in België dan kunt u uw digitale sleutels alleen maar activeren op een lokaal registratiekantoor van een Belgische gemeente of in het registratiekantoor van de FOD Beleid en Ondersteuning in Brussel.

Wat hebt u nodig voor de activering van uw digitale sleutels op het registratiekantoor?

  • U brengt een geldig identiteitsbewijs mee zodat uw identiteit kan worden gecontroleerd.
  • Na de identiteitscontrole krijgt u een persoonlijke activatiecode op papier en wordt er een activatielink naar uw e-mailadres gemaild.
  • Gebruik de activatielink en -code om een of meer digitale sleutels te activeren.

In volgend filmpje ((opent in nieuw venster)) worden de te volgen stappen duidelijk uitgelegd.

Bereikbaarheid registratiekantoren tijdens de coronacrisis

  • Lokaal kantoor: Neem contact op met de gemeente om na te gaan of het activeren van de digitale sleutels ter plaatse mogelijk is en u zich hiervoor naar het gemeentehuis mag begeven (al dan niet op afspraak).
  • Federaal registratiekantoor: Maak een afspraak via servicedesk.dto@bosa.fgov.be (opent in uw e-mail applicatie).
  • U woont in het buitenland en moet de grens over: Neem contact op met de gemeente of het federaal registratiekantoor om na te gaan of het activeren van de digitale sleutels mogelijk is en u zich hiervoor naar het kantoor mag begeven.

Afhankelijk van de tijd die u nog hebt om online een aanvraag te doen of formaliteit te vervullen bij de digitale overheid kunt u wachten met activeren tot de coronamaatregelen zijn versoepeld.

Veelgestelde vragen