Pluk ideeën voor een Gemeentehuis van de toekomst
ABB helpt lokale besturen om hun dienstverlening meer burgergericht te maken. Via ‘Gemeentehuis van de Toekomst’ lopen verschillende projecten die het pad effenen. Bekijk de video’s waarin enkele projectteams hun project toelichten, inclusief praktische projectinfo voor hergebruik.
ABB ondersteunt nu al enkele jaren de digitale transitie van lokale besturen, wat houdt dat in? Wat zijn de grote verdiensten ervan?
Danny: “We zijn gestart als een relanceproject na de covidpandemie. Toen nog onder de naam ‘Gemeente zonder Gemeentehuis’. Vanuit het relanceplan ‘Vlaamse Veerkracht’ kregen we financiële ondersteuning om de lokale dienstverlening mee te versterken en klantvriendelijker te maken. Ondertussen hebben we al 61 projecten op de teller staan waar in totaal 78% van de Vlaamse steden en gemeenten aan deelnemen. Het grootste deel van die projecten zet in op het thema van innovatieve dienstverlening. Andere thema’s zijn de digitale democratie en het lokaal bestuur als een werkplek van de toekomst.
Digitalisering helpt lokale besturen focussen op de essentie van hun werk: oplossingsgericht meedenken met de burger op basis van correcte en geactualiseerde data. Burgers en ondernemers vinden het normaal om hun bankzaken met de pc of een app te regelen. Op dezelfde manier willen ze hun persoonlijk dossier bij de gemeente inkijken en transacties uitvoeren, met een eenvoudige klik op de muis of met een swipe. In alle veiligheid, zonder verplaatsing, tijdverlies of gedoe. Belangrijk is dat ze zelf kunnen kiezen. Zo is de dienstverlening altijd dichtbij, digitaal en persoonlijk.”
“Onze filosofie is dat de projecten het pad effenen, zodat andere lokale besturen aan de slag kunnen met de resultaten en geleerde lessen.”
Hoe zorgden jullie ervoor dat de middelen een brede impact hebben?
Danny: “Samenwerking en opschaling zijn belangrijke aandachtspunten in de projecten. We hebben het bijvoorbeeld eenvoudig gemaakt om met verschillende lokale besturen een gezamenlijk project in te dienen. Samenwerking kan lokale dienstverlening naar een hoger niveau tillen. We brengen ook lokale besturen samen voor kennisdeling, intergemeentelijke intervisie en organiseren geregeld een kennisbeurs. Op die beurs van september 2024 konden de deelnemers inspiratie opdoen bij 16 thematische standen. Denk aan zaken als: welke informatie uit de bestaande bronnen kan je automatisch laten doorstromen in plaats van die info (onnodig) op te vragen bij burgers of bedrijven? Of, wat komt er allemaal kijken bij de aankoop of ontwikkeling van gezamenlijke dienstverlening? Onze filosofie is dat de projecten het pad effenen zodat andere lokale besturen aan de slag kunnen met de resultaten en geleerde lessen.”
Bekijk hieronder een video over Family ProEf.
Lokale digitale assistent
Wichelen communiceert met zijn bewoners via Tamtam, een nieuw communicatiekanaal op Whatsapp. Inwoners krijgen snel en gepersonaliseerd informatie via een applicatie die ze kennen en die ze altijd bij de hand hebben.
Bekijk hieronder een video over lokale digitale assistent.
Draagbaar loket
In Brugge gaat een stadsmedewerker bij minder-mobiele burgers langs om de aanvraag van een eID-kaart ter plaatse in orde te brengen. De volledige procedure van aanvraag tot aflevering, dus inclusief het nemen van een pasfoto, gebeurt aan huis of in de voorziening.
Bekijk hieronder een video over het draagbaar loket.