Historiek van het Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Oostende
Van 2019 tot 2024 werkte de vervoerregio Oostende aan een Regionaal Mobiliteitsplan (RMP). Hier vind je een overzicht van verschillende cruciale stappen en processen in het ontstaan van dat RMP.
Documenten RMP (2020-2023)
Het Regionaal Mobiliteitsplan is opgebouwd in drie fasen: oriëntatiefase (oriëntatienota), synthesefase (visienota) en eindfase (Regionaal Mobiliteitsplan).
- Stap 10/22024
Op 10 februari 2024 heeft de Vlaamse Minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters het Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050 voor de vervoerregio Oostende officieel goedgekeurd, nadat de Vervoerregioraad het plan op 26 januari 2024 definitief heeft vastgesteld. Dat plan tekent de toekomst van de mobiliteit in de vervoerregio Oostende uit en bevat acties voor lokale en bovenlokale overheden om die toekomstvisie te realiseren. Dit plan is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen de steden en gemeenten van de vervoerregio met de Vlaamse Overheid en de provincie. De nadruk wordt gelegd op het bovenlokale aspect, zonder het lokale uit het oog te verliezen. Ook het middenveld en de burger zelf werkten hieraan mee.
Bekijk het Regionaal Mobiliteitsplan:
In de tweede fase – de synthesefase – bepalen we de doelstellingen en schetsen we het gewenste toekomstscenario. Dat doen we samen met de gemeenten en de regionale beleidsactoren, met input van burgers en stakeholders. Het resultaat wordt gebundeld in de synthesenota, die zal bestaan uit 2 elementen: de visienota en de netwerken.
De visienota geeft aan welke richting we uit willen als vervoerregio. Die visienota zal als basis dienen voor het milieuonderzoek. Het is belangrijk om voor de verdere uitwerking van het RMP en dus ook het opmaken van het actieplan te kunnen terugvallen op een solide, gedragen basis. Aangezien de visienota aangeeft hoe de vervoerregio de mobiliteit in de toekomst ziet, vormt het dus ook de basis voor het actieplan.
Op de vervoerregioraad van ? werd de visienota gevalideerd door de leden van de vervoerregioraad.
- Stap 21/22020
De Vervoerregioraad Oostende heeft op ? de oriëntatienota goedgekeurd. De oriëntatienota is een eerste stap in de opmaak van het regionaal mobiliteitsplan. De oriëntatienota beschrijft hoe onze mobiliteit georganiseerd is, hoe de bestaande netwerken gebruikt worden, hoe we ons verplaatsen, welke verplaatsingsrelaties er zijn, …
Ook knelpunten en sterktes komen aan bod. Kortom, de oriëntatienota geeft een beeld van de bestaande toestand van mobiliteit in onze regio.
Plan-MER (2022-2023)
De mogelijke milieueffecten van het goedgekeurde Regionaal Mobiliteitsplan zijn gedocumenteerd in een bijhorend Plan-Milieueffectenrapportage (Plan-MER). Dat plan kreeg op 23 november 2023 een gunstige kwaliteitsbeoordeling van het Team Mer (Departement Omgeving). De milieubeoordeling verliep in verschillende stappen.
- Stap 14/22024
- Stap 10/12024
Op 10 januari 2024 gaf het Team MER een positieve kwaliteitsbeoordeling op het Plan-MER van de vervoerregio Oostende.
Bekijk hier de kwaliteitsbeoordeling van Team MER(PDF bestand opent in nieuw venster)
De binnengekomen adviezen uit het openbaar onderzoek en de adviesvraag werden gebundeld en verwerkt, desgevallend werden het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het ontwerp Plan-Mer aangepast.
- Stap 4/92023
Het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het ontwerp Plan-MER gingen samen in openbaar onderzoek van 4 september 2023 tot en met 2 november 2023 en werden tevens voorgelegd voor advies aan adviesinstanties die geselecteerd werden i.s.m. team MER. Deze adviesvraag liep van 5 augustus 2023 tot en met 2 november 2023.
Na de adviesronde werd de Nota Inhoudsafbakening (NIA) bijgewerkt, rekening houdend met de binnengekomen adviezen.
- Stap 18/12023
Het Team Mer (Departement Omgeving van de Vlaamse overheid) deed een kwaliteitsbeoordeling van het voorstel tot inhoudsafbakening van het plan-MER (NIA) en de wijze waarop is omgegaan met de adviezen die daarop zijn verleend in het kader van opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Oostende.
In wisselwerking met het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en volgens de krijtlijnen uit de Nota Inhoudsafbakening werd een ontwerp Plan-Mer opgesteld. Hierin werden ook de opmerkingen uit de kwaliteitsbeoordeling van Team Mer op de Nota Inhoudsafbakening meegenomen.
- Stap 12/92022
Vervoerregio Oostende verstuurde de Nota inhoudsafbakening (NIA) op 15 februari 2023 naar de verschillende adviesinstanties. Raadpleeg hieronder de ontvangen adviezen op de NIA per adviesinstantie.
- Advies Agentschap Natuur en Bos(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Agentschap Onroerend Erfgoed(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Agentschap Zorg en Gezondheid(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Blankenberge(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Bredene(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Landbouw en Visserij(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Omgeving VMM(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Infrabel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Jabbeke(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies NMBS(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies VMM Watertoets(PDF bestand opent in nieuw venster)
De Nota Inhoudsafbakening (NIA) brengt de adviesinstanties op de hoogte van het voornemen om een strategisch plan-MER voor het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Oostende op te stellen en vormt ook een uitnodiging om mee te denken over de gewenste inhoud van het milieueffectrapport, over de effecten die kunnen samenhangen met het plan, en over de manier waarop de effecten bestudeerd worden. De Nota Inhoudsafbakening beschrijft kort de opzet en ambities van het Regionaal Mobiliteitsplan en de verschillende alternatieven voor dat plan. De inhoudsafbakening geeft op hoofdlijnen aan wat zal onderzocht worden in het plan-MER, en hoe dat zal gebeuren. Het opmaken en voorstellen van deze inhoudsafbakening is de eerste formele stap in de MER-procedure.
Participatietraject (2019-2023)
Zoals het decreet basisbereikbaarheid voorschrijft, heeft de vervoerregio Oostende een participatietraject op maat van de regio gevolgd bij de opmaak van haar Regionaal Mobiliteitsplan.
- Stap 10/102019
Mensen met een mobiliteitsbeperking en vertegenwoordigers van organisaties die het voor hen opnemen gingen in dialoog rond de uitdagingen voor mobiliteit.
- Stap 10/102019
Jongeren gingen in dialoog rond de uitdagingen voor mobiliteit.
- Stap 10/22020
Op een startmoment kregen stakeholders en raadsleden informatie over de doelstellingen van de vervoerregio en het verloop van het beleidsplantraject.
- Stap 4/52020
Stakeholders werden geïnformeerd over het OV-plan en konden feedback geven op de verschillende initiatieven en acties.
- Stap 9/72020
Stakeholdersoverleg mobiliteit
- Stap 10/72020
Via sociale media en andere kanalen werden burgers uitgenodigd om een enquête in te vullen over mobiliteit.
- Stap 18/82020
Infomoment raadsleden openbaar vervoerplan
- Stap 17/112020
Gesprek stakeholders over beleidsrichtingen thema ruimte
- Stap 10/122020
Gesprek stakeholders over beleidsrichtingen thema fiets, parkeren en toegankelijkheid
- Stap 1/32023
- Stap 3/102023
Infocafé burgers en stakeholders n.a.v. openbaar onderzoek