Bekwaamheidsbewijs en legitimatiekaart voor de toezichthouder milieuhandhaving en geluid
Het toezicht op de naleving van de milieuwetgeving wordt op lokaal en provinciaal niveau uitgeoefend door de aangestelde toezichthouders milieuhandhaving en geluid. Er gelden minimumaantallen voor de aanstelling van lokale toezichthouders.
Provinciale en lokale toezichthouders moeten beschikken over een bekwaamheidsbewijs ‘toezichthouder milieuhandhaving’ en ontvangen tevens een legitimatiekaart.
Provinciale en lokale toezichthouders geluid moeten beschikken over een bekwaamheidsbewijs ‘toezichthouder geluid’ en ontvangen tevens een legitimatiekaart.
Voorwaarden
Om aangesteld te kunnen worden als toezichthouder moet u een opleiding volgen die wordt georganiseerd door een erkend opleidingscentrum en slagen voor de bijhorende bekwaamheidsproef. De inhoud van de opleiding is vastgelegd in artikel 13 van het Milieuhandhavingsbesluit(opent in nieuw venster).
Procedure
Vraag het bekwaamheidsbewijs en de legitimatiekaart aan bij de Vlaamse overheid
- U beschikt over een Belgische eID: dien uw aanvraag in via het online erkenningenloket van het Departement Omgeving (klik op “Ga naar het erkenningenloket”; aanmelden met eID).
- U beschikt niet over een Belgische eID: stuur uw aanvraag met een aangetekende brief naar
Departement Omgeving
Team Erkenningen, afdeling GOP
Koning Albert II laan 15 bus 551
1210 Brussel
Aan de aanvraag voegt u volgende documenten toe:
- De certificaten van hogervermelde opleiding
- Het aanstellingsbesluit van het bevoegde orgaan(opent in nieuw venster). Klik hier voor een sjabloon van een aanstellingsbesluit.(Word bestand opent in nieuw venster)
- Een digitale pasfoto in kleur met een minimumgrootte van 20 mm op 30 mm en 236x354 pixels
- Een bewijs van de eedaflegging.
Contractuele personeelsleden die worden aangewezen als toezichthouder, leggen, vooraleer zij hun toezichtsopdracht kunnen vervullen, de eed af in handen van de overheid die hen heeft aangesteld of, bij gebrek aan een regeling van de eedaflegging, voor de rechtbank van eerste aanleg van het gerechtelijk arrondissement waartoe hun standplaats behoort. - Identificatiegegevens:
- voornaam + naam
- instelling
- functie
- correspondentieadres
- indien van toepassing: aanduiding van de hoedanigheid (agent of officier van de gerechtelijke politie, of hulpofficier procureur des Konings).
Als toezichthouder beschikt u pas over uw bevoegdheden vanaf de datum van ondertekening van het bekwaamheidsbewijs.
De legitimatiekaart is tien jaar geldig, het bekwaamheidsbewijs is geldig voor onbepaalde duur. Als uw legitimatiekaart bijna vervallen is kan u een nieuwe kaart aanvragen via het online erkenningenloket van het Departement Omgeving.