Gedaan met laden. U bevindt zich op: Bindend advies over het opstarten van een ambtshalve uitvoering Bevoegdheden

Bindend advies over het opstarten van een ambtshalve uitvoering

Titelhoudende overheden (stedenbouwkundige inspecteur, burgemeester) moeten de Raad om advies vragen vooraleer een ambtshalve uitvoering van een door de rechter bevolen herstelmaatregel kan worden opgestart. 

Wat is een ambtshalve uitvoering?

Wanneer de uitvoering van de gerechtelijke herstelmaatregel gebeurt door de titelhoudende overheid (stedenbouwkundige inspecteur, burgemeester) in het geval de veroordeelde de herstelmaatregel zelf niet uitvoert, wordt er gesproken van ambtshalve uitvoering. De rechter zal de stedenbouwkundige inspecteur en de burgemeester machtigen om wanneer de veroordeelde zelf niet de gerechtelijke herstelmaatregel binnen de door de rechtbank bepaalde termijn uitvoert, dit te laten gebeuren op kosten van de veroordeelde.

Verplicht advies door de Hoge Raad voor de Handhavingsuitvoering:

Titelhoudende overheden (stedenbouwkundige inspecteur, burgemeester) kunnen maar overgaan tot het opstarten van de ambtshalve uitvoering van een gerechtelijke herstelmaatregel als ze daarvoor voorafgaand positief advies van de Raad krijgen. Wanneer de titelhoudende overheid een advies hierover vraagt zijn er 2 mogelijkheden: 

  • De Raad geeft een positief advies: de titelhoudende overheid kan dan de ambtshalve uitvoering opstarten.   

  • De Raad geeft een negatief advies: de titelhoudende overheid kan de ambtshalve uitvoering niet opstarten.

De Raad moet dit advies geven binnen een termijn van 60 dagen. Doet hij dit niet, dan kan de titelhoudende overheid eraan voorbij gaan en de ambtshalve uitvoering van een gerechtelijke herstelmaatregel zonder advies opstarten.  

Deze termijn van 60 dagen is een vervaltermijn, die ingaat de dag na deze van de betekening van de adviesaanvraag. De Raad respecteert deze vervaltermijn. 

Onder “opstarten van de ambtshalve uitvoering” wordt verstaan:

  1. het beginnen van een gunningsprocedure tot aanwijzing van een particulier die het vonnis of arrest uitvoert; 
  2. het schriftelijk of mondeling belasten van een particulier binnen een raamovereenkomst tot de uitvoering van het vonnis of arrest; 
  3. het geven van de nodige instructies aan een ambtenaar of een dienst voor de uitvoering van het vonnis of arrest.  

Hoe beoordeelt de Raad de adviesaanvraag?

De relevante elementen van het beoordelingskader van de Raad worden in elk advies vermeld.

Een advies over de ambtshalve uitvoering moet steunen op motieven die ontleend worden aan:

1° het recht, met inbegrip van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur zoals die specifiek binnen de ruimtelijke ordening gelden;

2° de weerslag van inbreuken op de rechten van derden en op de plaatselijke ordening, meer bepaald het niveau van de goede ruimtelijke ordening van naburige percelen dat zou worden behaald als zich geen schade ten gevolge van een stedenbouwkundig misdrijf of een stedenbouwkundige inbreuk zou hebben voorgedaan.

De toetsing aan het recht behelst zowel een toetsing aan de formele rechtsbronnen als een toetsing aan alle positiefrechtelijke rechtsbronnen, met inbegrip van de algemene rechtsbeginselen, waaronder het gelijkheidsbeginsel, en de algemene beginselen van behoorlijk bestuur.

Naast een legaliteitscontrole, voert de Raad ook een opportuniteitscontrole uit.

De Raad maakt daarbij een eigen analyse van de concrete ruimtelijke weerslag van de wederrechtelijke handeling(en) op de rechten van derden en op de plaatselijke ordening en beoordeelt of de uitvoering van de bevolen herstelmaatregel noodzakelijk is vanuit het oogpunt van de goede ruimtelijke ordening.

Voor meer informatie kan worden verwezen naar de verslagboeken.

Adviesprocedure

Bij negatief advies: gemotiveerd verzoek tot heroverweging