E34-West ter hoogte van de Waaslandhaven
Het project ‘E34-West ter hoogte van de Waaslandhaven’ heeft verschillende doelstellingen:
- de Waaslandhaven en het haventracé aansluiten op de E34 en de andere snelwegen;
- veiliger verkeer door het havenverkeer weg te houden uit de dorpen;
- veiliger fietsen door betere fietswegen en een performant fietsnetwerk;
- de nieuwe infrastructuren inpassen in de omgeving en het landschap.
Aanleiding voor het project
Het verkeer tussen het westelijke deel van de Waaslandhaven en de E34 verloopt momenteel via lokale verbindingswegen zoals Blikken, Schoorhavenweg en N451. Om een volwaardige en veilige aansluiting te realiseren, voorziet het project Extra containercapaciteit haven Antwerpen (ECA)(opent in nieuw venster) in de aanleg van een nieuwe havenweg, de Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven (WOW). Die weg zal via het nieuwe complex Waaslandhaven-West aansluiten op de E34. Daarnaast wordt ook de verkeerswisselaar R2-E34 opgewaardeerd.
De Vlaamse Regering keurde op 2 mei 2025 het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) ‘E34-West ter hoogte van de Waaslandhaven’(opent in nieuw venster) goed.
Verdere stappen voor de start van de werken
Het GRUP vormt de basis voor de verdere uitwerking van het project. Voor het starten van de werken moeten nog heel wat stappen doorlopen worden:
- Het schetsontwerp uitwerken tot een detailontwerp
- Een nieuw milieueffectenrapport opmaken
- Andere onderzoeken zoals archeologie, bodemonderzoeken... uitvoeren.
Aan de hand van dat alles wordt een omgevingsvergunningsaanvraag afgewerkt en ingediend voor goedkeuring. Parallel zal een innameprocedure (onteigening) opgestart worden voor de landbouwgronden.
Pas na het verkrijgen van de omgevingsvergunning en het verwerven van alle noodzakelijke gronden kunnen de werken van start gaan. Die starten met het verplaatsen van een aantal belangrijke ondergrondse pijpleidingen die nu vlak naast de E34 gelegen zijn. Pas wanneer die verplaatst zijn, kunnen de effectieve bouwwerken aanvangen. Er wordt nog onderzocht hoe de werken gefaseerd zullen worden.
In kader van de verdere projectuitwerking loopt een participatief traject met alle relevante stakeholders. Daarnaast zal er in het kader van de vergunningsprocedure ook een openbaar onderzoek georganiseerd worden.
Projectinhoud
Hieronder vindt u het schetsontwerp uit het GRUP. Dat ontwerp wordt verder uitgewerkt tot een detailontwerp. Daarbij kan dit ontwerp binnen de krijtlijnen van de voorwaarden in het GRUP nog aangepast worden.
Delen van het project
Het bestaande complex Vrasene verdwijnt op zijn huidige locatie. Haar functie wordt overgenomen door het nieuw te bouwen complex Waaslandhaven-West. De verbinding Verrebroek-Vrasene via de N451 wordt een route voor dorpsverkeer. De verbinding N451-E34 loopt via de rechtgetrokken Schoorhavenweg. Het nieuwe complex Waaslandhaven-West wordt aangelegd in de ecologische cluster rond de waterloop Hoge Landen, naast het Liefkenshoekspoor, als een ‘Hollands complex’. Dat zorgt voor een rechtstreekse aansluiting van de Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven op de E34.
Het complex Watermolen verbindt de Schoorhavenweg en de Hoogschoorweg met de Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven via twee lichtengeregelde T-kruispunten.
De verkeerswisselaar wordt heraangelegd als een compacte knoop waarbij de R2-E34 Zelzate de nieuwe hoofdrichting wordt.
Het bestaande complex Melsele-Kallo blijft behouden, maar de verbinding met de Waaslandhaven wordt geknipt, behalve voor hulpdiensten en fietsers.
Het fietsnetwerk wordt uitgebreid met:
- een fietssnelweg parallel aan de E34 vanaf Vliegenstal
- combinatie fietstunnel en -brug tussen logistiek park Waasland West en Oost
- een noordelijke Oost-Westverbinding langs de bestaande noodweg
- een fietsbrug ter hoogte van de Waelenweg
- een verbinding richting Kallo via de waterloop van de Hoge Landen.
Het GRUP E34-West bepaalde dat er ten zuiden van de E34 een groene bufferdijk komt met parallel een fietssnelweg en een doorlopende rietgracht. Op sommige plaatsen is dat een waterloop, op andere plaatsen langsheen het project dient ze om het overstromingsgevoelige gebied te compenseren. Naast de gracht komt een karrespoor voor landbouwvoertuigen. Het GRUP voorziet ook de aanleg van leidingstraten in de ondergrond.
Op vraag van de gemeente, de boerenbond en enkele landbouwers wordt dit ontwerp aangepast. Er wordt een nieuw GRUP ‘Leidingstrook ter hoogte van de Waaslandhaven’ opgestart om de aanleg van ondergrondse leidingen te beperken tot de zone onder de wegen, en niet meer onder de landbouwpercelen. Het geheel van bufferdijk, grachten en wegen wordt ook zo compact mogelijk ontworpen. Dat gebeurt in nauw overleg met de betrokken partijen.
Denk mee
De omwonenden, ondernemers en gebruikers van de E34 worden zoveel mogelijk bij dit project betrokken. Hieronder vindt u een overzicht van alle participatiemomenten.
Blijf op de hoogte
Ontvangt u graag het laatste nieuws over het project in uw mailbox? Schrijf u dan in voor de digitale nieuwsbrief.
Voor meer informatie over privacy verwijzen we naar de privacyverklaring van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.