Gedaan met laden. U bevindt zich op: Eerste snellaadpaal binnen concessie Vlaamse overheid officieel in gebruik Nieuwsberichten

Eerste snellaadpaal binnen concessie Vlaamse overheid officieel in gebruik

Nieuwsbericht
15 juli 2025

De stad Ieper heeft vandaag samen met laadpaalexploitant Allego de eerste snellaadpaal op Iepers grondgebied officieel in gebruik genomen. Allego is de eerste exploitant die een snellaadpaal operationeel heeft binnen de concessie van de Vlaamse overheid, waarbij steden en gemeenten samen met het Departement Mobiliteit en Openbare Werken locaties op het publieke domein ter beschikking stellen voor de uitrol van snellaadinfrastructuur.

De laadpaal bevindt zich op de strategisch gelegen randparking Rijselsepoort en maakt deel uit van de Vlaamse concessie voor snellaadinfrastructuur, gecoördineerd door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW). De snellader is 24/7 publiek toegankelijk en maakt het mogelijk om elektrische voertuigen in slechts 15 tot 40 minuten van 20% naar 80% op te laden, afhankelijk van het voertuig en het laadvermogen.

Vooruitstrevende technologie voor gebruiksgemak

De nieuwe snellader is uitgerust met de allernieuwste “Plug & Charge” technologie. Hierbij fungeert de elektrische wagen zelf als betaalmiddel: zodra de stekker wordt aangesloten, start het laadproces automatisch en wordt de betaling veilig en transparant afgehandeld.

Strategische locatie en toekomstgerichte visie

Met deze snellaadpaal zetten we een nieuwe stap richting duurzame en toegankelijke mobiliteit. Het is de eerste snellaadpaal op openbaar domein in onze stad, en de locatie – vlakbij het stadscentrum, het station en de autosnelweg – is bewust gekozen. Zo bieden we extra comfort aan elektrische rijders en versterken we het laadnetwerk in Ieper.
DD

Diego Desmadryl

Schepen van Mobiliteit in Ieper

Vlaamse aanpak voor een dekkend laadnetwerk

De plaatsing van de snellader in Ieper kadert binnen het actieplan Clean Power for Transport (CPT) van de Vlaamse overheid. Binnen dat plan maakt Vlaanderen onder meer werk van een basisnetwerk van publiek toegankelijke snelladers. Vlaanderen organiseert deze concessie ter ondersteuning van de steden en gemeenten. Zij kunnen potentiële locaties voor snellaadpalen voorstellen. Na een toetsing van het Departement MOW worden locaties aanbesteed aan een laadpaalexploitant. Snellaadpalen die geplaatst worden binnen deze concessie zijn steeds 24/7 publiek toegankelijk. Daarnaast ligt ook de laadprijs vast.

Steden en gemeenten kunnen locaties voorstellen voor snellaadpalen. Door palen op strategische locaties te plaatsen, realiseren we over heel Vlaanderen een dekkend netwerk met een hoge kwaliteitsgarantie dat aansluit bij de laadbehoeften van de gebruikers. Deze aanpak zorgt voor een gecoördineerde en toekomstgerichte uitbouw van elektrisch laden in Vlaanderen.
Annick De Ridder

Annick De Ridder

Vlaams minister van Mobiliteit

Met deze eerste snellader in Ieper wordt niet alleen het lokale laadnetwerk versterkt, maar draagt de stad ook bij aan de bredere Vlaamse ambitie om elektrisch rijden toegankelijker, efficiënter én gebruiksvriendelijker te maken.

Steden en gemeenten kunnen locaties doorgeven voor de strategische plaatsingen van publieke snelladers op het openbaar domein via het E-loket van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken: E-loket strategische plaatsing van publieke laadpalen (voor lokale besturen).