Gedaan met laden. U bevindt zich op: Rijgeschiktheidstesten: 9 op de 10 geteste bestuurders kan nog veilig aan verkeer deelnemen Persberichten

Rijgeschiktheidstesten: 9 op de 10 geteste bestuurders kan nog veilig aan verkeer deelnemen

In 2024 hebben 5653 bestuurders in Vlaanderen een rijgeschiktheidsevaluatie bij het Centrum voor Rijgeschiktheid en voertuig Aanpassing (CARA) van Vias institute ondergaan. Daar wordt zowel medisch, neuropsychologisch als rijpraktisch bekeken of ze (nog) veilig aan het verkeer kunnen deelnemen. In 88% van de gevallen is gebleken dat ze nog mochten rijden, al dan niet met een beperking op het rijbewijs en/of aanpassingen aan hun voertuig. Vanaf nu is er ook een extra regionale hub geopend in het ziekenhuis AZ Delta Roeselare. Alle onderzoeken kunnen daar nu ter plaatse uitgevoerd worden, waar voordien sommige onderzoeken alleen in Brussel konden plaatsvinden. 

Vorig jaar werden in Vlaanderen in totaal 5653 personen door het CARA onderzocht op hun rijgeschiktheid. 12% van de geteste bestuurders kreeg te horen dat hun rijgeschiktheid niet (meer) voldoende is om (nog) veilig aan het verkeer deel te nemen. De overige 88% kan wel nog veilig aan het verkeer deelnemen, al dan niet met aanpassingen aan hun voertuig en/of beperkingen op hun rijbewijs.

In totaal kreeg bijna de helft van de bestuurders (49%) een aanpassing aan hun voertuig opgelegd. Dat is een lichte stijging ten opzichte van 2019 (44%). In quasi alle gevallen is de aanpassing de verplichting om te rijden met een auto met een automatische versnellingsbak. Daarnaast kreeg een kleinere groep een combinatie van aanpassingen opgelegd zoals het rijden met een wagen met automatische versnellingsbak en een gas- en rembediening aan het stuur.

Bril, overdag rijden of prothese

Bijna 6 op de 10 bestuurders (58%) kreeg minstens één beperking opgelegd. Dat is een lichte stijging ten opzichte van 2019 (53%). Binnen die groep is de meest voorkomende beperking om alleen te rijden met bril of contactlezen. Een andere vaak voorkomende beperkingen is de straalbeperking. Dat wil zeggen dat ze enkel in een beperkte straal rond hun woning nog met de wagen mogen rijden. Andere beperkingen die opgelegd worden zijn: niet rijden op de autosnelweg, enkel overdag rijden of het dragen van een prothese/orthese. Ook een combinatie van de voorgaande beperkingen komt uiteraard voor.

Doorverwijzing van arts

Dat zowel het aandeel personen met een aanpassing en/of een beperking stijgt heeft te maken met het feit dat door artsen steeds gerichter wordt doorverwezen naar het CARA. Om die reden komen steeds vaker complexe gevallen op het CARA terecht voor een evaluatie. Ongeveer 22% van de personen die getest worden bij het CARA worden goedgekeurd zonder bijkomende voorwaarden. De mensen die getest worden op hun rijgeschiktheid zijn zeker niet alleen ouderen. De gemiddelde leeftijd van iemand die door het CARA onderzocht wordt is 61 jaar. De jongste was 16 jaar en de oudste was 99 jaar.

Opening regionale hub in AZ Delta in Roeselare

Vorig jaar onderzocht CARA van 1000 personen uit West-Vlaanderen de rijgeschiktheidsvraag. Voor sommige van die onderzoeken moesten de bestuurders zich naar Brussel verplaatsen. 2 jaar geleden werd al een eerste regionale hub geopend in Limburg: in het Jessa Ziekenhuis in Hasselt. Vanaf nu is er ook in West-Vlaanderen zo’n regionale afdeling. In het AZ Delta in Roeselare kunnen voortaan alle CARA- evaluaties gebeuren, zodanig dat de bestuurders zich niet meer naar Brussel moeten verplaatsen.

Revalidatiearts dr. Charlotte Schepens:Vroeger konden enkel revalidanten van AZ Delta een rijvaardigheidstest ondergaan in Roeselare. Veel mensen moesten voor een medisch onderzoek, neuropsychologisch onderzoek en rijgeschiktheidstest naar Brussel, wat voor iemand met een beperking een serieuze drempel is. Dankzij de samenwerking met CARA kunnen nu alle testen doorgaan op campus Brugsesteenweg. Zo helpen we mensen dichter bij huis veilig mobiel te blijven.”

Daarnaast zijn er puur voor de rijpraktische onderzoeken al langer mobiele antennes in heel Vlaanderen. Dat zorgt ervoor dat kandidaten nog meer geëvalueerd kunnen worden op de plaats waar ze behandeld worden.

Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “Met de opening van deze tweede regionale hub versterken we de toegankelijkheid van rijgeschiktheidsonderzoeken in Vlaanderen. Het feit dat 9 op de 10 bestuurders na evaluatie opnieuw veilig de weg op kunnen, bewijst dat we inzetten op maatwerk én mobiliteit op mensenmaat. Zo garanderen we een verkeersveilig systeem waarin iedereen zich vlot, verantwoord en zo zelfstandig mogelijk kan blijven verplaatsen.”

Wat is het CARA?

Het rijgeschiktheidscentrum CARA is een multidisciplinaire afdeling van Vias die al meer dan 40 jaar bestaat. Het onderzoekt of mensen met een functionele stoornis nog veilig aan het verkeer kunnen deelnemen op basis van medische, neuropsychologische en rijpraktische criteria. Die onderzoeken gebeuren, na een medische doorverwijzing, enkel bij personen van wie er twijfel is over de rijgeschiktheid. Afhankelijk van de aandoening wordt beslist welke onderzoeken nodig zijn. Na alle onderzoeken wordt op basis van wettelijke criteria een beslissing genomen door een arts, na multidisciplinair overleg.

Daar zijn verschillende uitkomsten mogelijk:

  • De bestuurder kan (verder) rijden zonder aanpassingen of beperkingen op het rijbewijs.
  • De bestuurder mag enkel verder rijden met aanpassingen aan zijn voertuig, vb verplichte automatische versnellingsbak.
  • De bestuurder mag enkel (verder) rijden met beperkingen op het rijbewijs: vb enkel nog in een straal van 10 kilometer rond zijn woning.
  • De bestuurder mag (verder) rijden met beperkingen op het rijbewijs en aanpassingen aan zijn voertuig.
  • De persoon wordt rijongeschikt verklaard en moet het rijbewijs inleveren.

De onderzoeken bij het CARA zijn gratis en worden in Vlaanderen gefinancierd door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid. Samen met Vias ziet het departement erop toe dat de rijgeschiktheidsonderzoeken op een efficiënte en kwaliteitsvolle manier kunnen gebeuren. CARA onderzoekt steeds op welke manier bestuurders zo lang mogelijk op een veilige manier nog aan het verkeer kunnen deelnemen.