Gedaan met laden. U bevindt zich op: Dienstencheques volledig digitaal sinds 1 juni en in Mijn Burgerprofiel vanaf 17 juni Werk & Sociale Economie

Dienstencheques volledig digitaal sinds 1 juni en in Mijn Burgerprofiel vanaf 17 juni

Nieuwsbericht
2 juni 2025

Sinds zondag 1 juni 2025 zijn de dienstencheques in Vlaanderen volledig digitaal. Gebruikers kunnen geen papieren dienstencheques meer aankopen: die worden vervangen door elektronische cheques, die de gebruikers kunnen beheren in een online portefeuille. Sinds 17 juni 2025 vindt u uw online portefeuille in Mijn Burgerprofiel. 

Het voorbije jaar lichtte de Vlaamse overheid alle dienstenchequegebruikers in over de digitalisering van het systeem. De impact op die gebruikers verschilt naargelang hun profiel. Digitale gebruikers kennen het systeem al en ondervinden dus geen impact door de digitalisering. Papieren gebruikers werden aangespoord om over te stappen op elektronische dienstencheques of een keuze voor een alternatieve oplossing door te geven. Wie nog een voorraad papieren dienstencheques heeft liggen, werd gerustgesteld: die kunnen ze nog gebruiken tot de vervaldatum.

Alternatieve oplossingen voor digitaal minder vaardige gebruikers

Elektronische dienstencheques worden beheerd in een online portefeuille. Om toegang te krijgen tot die online portefeuille, moeten gebruikers inloggen met een digitale sleutel. Dat is niet voor iedereen even gemakkelijk, in het bijzonder voor de gebruikers van papieren dienstencheques die minder digitaal vaardig zijn. Voor deze mensen werkte de Vlaamse overheid samen met Pluxee alternatieve oplossingen via e-mail of brief en telefoon uit, om de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van het dienstenchequesysteem te blijven garanderen.

Overstap naar Mijn Burgerprofiel

De online portefeuille voor elektronische dienstencheques is op 17 juni 2025 van de Beveiligde Zone (Pluxee) verhuisd naar Mijn Burgerprofiel, de centrale, digitale toegangspoort van de Vlaamse overheid. Deze verandering heeft geen impact op de digitale gebruikers. De omgeving in Mijn Burgerprofiel ziet er anders uit, maar de manier van inloggen en alle vertrouwde functionaliteiten blijven behouden.

Op die manier gaat ook het dienstenchequesysteem mee met de digitale dienstverleningsstrategie om de kwaliteit van de digitale dienstverlening van de Vlaamse overheden te garanderen en te verbeteren. Daarnaast wordt Mijn Burgerprofiel zo ook hét dienstenloket voor één van de bekendste producten van de Vlaamse overheid.

Dienstencheques in Vlaanderen

Eind mei 2025 telde Vlaanderen ruim 850.000 actieve dienstenchequegebruikers. 91% daarvan maakt al gebruik van elektronische dienstencheques. Dat is een stijging van maar liefst 9% in vergelijking met april 2024. Ter vergelijking: doorgaans bedraagt die stijging 2% op jaarbasis. Daarnaast kozen ruim 30.000 gebruikers voor een alternatieve oplossing via e-mail of brief en telefoon, of een volmacht.