2021: COVID-19 en toegenomen digitalisering duwen MAGDA-cijfers de hoogte in
MAGDA, het platform om persoonsgevoelige data te delen, kende in 2021 25% meer datadelingen (transacties) dan het jaar voordien. Het aantal transacties via webservices verdubbelde zelfs.
De stijging is deels toe te wijzen aan de talrijke nieuwe applicaties die op MAGDA aangesloten zijn. Toch gaf vooral de Covid-crisis de cijfers een serieuze boost.
De MAGDA Documentendienst, die in 2020 opgestart is, werd een centrale schakel bij de vaccinaties en uitreiking van certificaten. In totaal verstuurde de MAGDA Documentendienst vorig jaar 16,2 miljoen documenten van in totaal 153 verzenders naar de ebox van de burger en via klassieke post. Ook de COVID-certificaten werden via de Documentendienst van MAGDA veilig en snel verstuurd.
Vorig jaar sloten liefst 690 nieuwe toepassingen aan op MAGDA om hun persoonsgevoelige data te delen. Dat is een record op jaarbasis.
Ook MAGDA Online, de applicatie die MAGDA toegankelijk maakt via een webbrowser, kende een verdubbeling in gebruik. Eind 2021 gebruikten 3200 overheidsmedewerkers MAGDA Online. Dit zijn bijvoorbeeld gemeentebesturen of overheidsmedewerkers die in het kader van dossierverwerking gegevens uit MAGDA moeten kunnen opvragen. MAGDA Online toont sinds 2021 ook de gegevens van de domeinen mobiliteit en sociale zekerheid.
Het aantal MAGDA-transacties illustreert als geen ander hoe datagedreven de dienstverlening van de overheid vandaag is.