Een cyberincident? U staat er niet alleen voor
Cyberincidenten treffen niet alleen grote bedrijven. Ook Vlaamse en lokale overheden krijgen steeds vaker te maken met phishing, ransomware of andere digitale dreigingen. Net daarom is het belangrijk om te weten waar u terechtkan als er iets misloopt.
Het Cyber Security Incident Response Team (CSIRT) staat 24/7 klaar om Vlaamse en lokale overheden te ondersteunen bij cyberincidenten.
Eén aanspreekpunt bij digitale incidenten
Weet u wie u moet contacteren als u een cyber security issue hebt binnen uw overheidsorganisatie, lokaal of Vlaams? “Het is eigenlijk heel simpel”, zegt Nik Du Bois van het Vlaams Centrum voor Digitale Veiligheid. “Contacteer dan altijd het CSIRT team.”
Het CSIRT werd dit jaar opgericht binnen het Vlaams Centrum voor Digitale Veiligheid en coördineert de ondersteuning bij cyberincidenten. Het team helpt lokale besturen én Vlaamse overheden — en dat laatste is een belangrijke uitbreiding.
Wat betekent dit concreet voor u?
Lokale besturen
Kent u het vroegere Cyber Response Team (CRT)? Dan verandert er weinig. Het CSIRT is de volgende stap in die werking, met dezelfde vertrouwde ondersteuning en zelfs hetzelfde telefoonnummer: 02 553 15 20
Vlaamse overheden
Voor u is deze dienstverlening nieuw. Waar Vlaamse administraties vroeger vooral aangewezen waren op federale instanties, is er nu een team dat specifiek focust op Vlaamse noden. “Het grote verschil hierbij is de garantie op ondersteuning,” zegt Du Bois hierover. “Vroeger konden Vlaamse overheden het CCB contacteren. Maar hun focus ligt op federale en ‘grote‘ incidenten, dus het is normaal dat die niet alles kunnen oppikken. Met het CSIRT kunnen we de Vlaamse overheden beter ondersteunen.”
Wie het CSIRT moet verwittigen, verschilt per organisatie. Dat kan een ICT-verantwoordelijke zijn, een CISO, een system engineer of een andere eindverantwoordelijke. Belangrijk is dat die rol vooraf duidelijk is vastgelegd in uw interne procedures.
Wat gebeurt er na een melding?
De ondersteuning van het CSIRT is breed, van adviesverlening via de telefoon tot assistentie ter plaatse in geval van grote incidenten.“ Elke case krijgt een specifieke aanpak,” verduidelijkt Du Bois. “Het doel van onze experts is om de organisaties te helpen de situatie snel en efficiënt onder controle te krijgen. Daarvoor assisteren we zowel met het sporenonderzoek en technische adviezen als met coördinatie en strategische opvolging. Daarnaast werken we ook nauw samen met het CCB en CCVO, dus we kunnen uw organisatie ook helpen met de wettelijke verplichtingen en de meldingsplicht.”
Wanneer contacteert u het CSIRT?
Du Bois roept op tot proactiviteit: “Soms is het niet altijd duidelijk of iets een IT-probleem is of een security-probleem. We willen uiteraard niet gebeld worden als er ergens een computer niet opstart. Maar als u een vermoeden heeft dat er een security-probleem zou kunnen zijn, meld het ons. De huidige geopolitieke situatie vraagt om een verhoogde alertheid. En dat betekent ook dat we liever te veel weten dan te weinig.”
Daarom is het CSIRT dag en nacht bereikbaar via 02 553 15 20
Sla vandaag nog de contactgegevens van CSIRT op
Met de eindejaarsperiode in zicht — traditioneel een moment van verhoogde cyberrisico’s — is dit hét moment om voorbereid te zijn.
- Sla de contactgegevens van het CSIRT op
- Deel ze met collega’s die betrokken zijn bij cyberveiligheid
- Bewaar ze ook offline (op een persoonlijk toestel of op papier)
📞 02 553 15 20
✉️ cyberresponse@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)