Gedaan met laden. U bevindt zich op: Hoe kunnen data uit verkeerssensoren en –tellingen lokale besturen helpen? Nieuwsberichten van Digitaal Vlaanderen

Hoe kunnen data uit verkeerssensoren en –tellingen lokale besturen helpen?

Blogbericht
9 november 2022

Mobiliteit is een uitdaging voor onze samenleving. Ook bij de lokale besturen staan verkeersveiligheid, onderhoud van infrastructuur, geluidsoverlast en uitstoot hoog op de agenda. Uit een eerste overleg tussen de Vlaamse Smart Data Space (VSDS) en lokale besturen blijkt nu dat deze laatste vooral interesse hebben in data uit verkeerssensoren en – tellingen om zo meer inzicht te verwerven en goed onderbouwde beslissingen te kunnen nemen.

De Vlaamse Smart Data Space (VSDS) is opgericht om de data uit sensoren in Vlaanderen te publiceren, te delen en vooral om hergebruik van die data aan te moedigen. Het is een samenwerking tussen publieke en private partners die moet leiden tot slimme en duurzame toepassingen. Op dinsdag 18 oktober vond een overleg plaats met geïnteresseerde lokale besturen. De Vlaamse Smart Data Space (VSDS) stelde vijf use cases voor rond mobiliteit. Een use case of praktijkvoorbeeld geeft op een eenvoudige manier weer wat een systeem (een stukje software) moet doen vanuit het gebruikersperspectief. De lokale besturen mochten input en feedback geven en de vijf voorstellen rangschikken volgens de prioriteiten en belangen binnen hun eigen organisatie. De use case rond Verkeerssensoren en verkeerstellingen bleek het populairst. Andere use cases gingen over:

  • Vervoersaanbod: deze use case wil de integratie van het verruimde vervoersaanbod mogelijk maken.
  • Actuele inname openbaar domein: deze use case wil zorgen voor actuelere en correctere data in het minderhinder-platform GIPOD.
  • Taxi: deze use case wil data van taxi’s gebruiken voor de analyse, onderbouwing en uitwerking van beleidsbeslissingen.
  • Beweegbare objecten: het gaat om beweegbare bruggen, tunnels die tijdelijk afgesloten worden, spoorwegovergangen of verdwijnpaaltjes. Deze use case wil de data hierover ontsluiten op een gestandaardiseerde manier. Op die manier kan de informatie gebruikt worden door navigatiediensten of waarschuwingsdiensten.

Verkeersdrukte in heel Vlaanderen meten

“Verkeerstellingen gebeuren nu met verschillende technieken” aldus Justine Ottevaere. “Door ze op dezelfde manier te publiceren, kunnen de data makkelijker hergebruikt worden. Op die manier kan de verkeersdrukte in heel Vlaanderen worden gemeten. De informatie wordt gebruikt om de weginfrastructuur te verbeteren, het openbaar vervoer te optimaliseren en de verkeersveiligheid te verhogen. Op termijn kunnen de gegevens ook gecombineerd worden met andere data, bijvoorbeeld over luchtkwaliteit.”

De use case wordt nu verder uitgewerkt met de stad Antwerpen. Daarna wordt bekeken hoe dit project ook bij andere lokale besturen of organisaties kan worden gerealiseerd.

Relanceplan ‘Vlaamse Veerkracht’

De bouw van de Vlaamse Smart Data Space en ook het uitwerken van het praktijkvoorbeeld rond mobiliteit kadert in het relanceplan Vlaamse Veerkracht. Binnen het VSDS-project worden naast mobiliteit nog andere use cases uitgewerkt, bijvoorbeeld binnen het domein ‘water’.

Meer informatie?

Informatie over de Vlaamse Smart Data Space vindt u op deze pagina.

Informatie over het relanceplan ‘Vlaamse Veerkracht’ vindt u op deze pagina. (opent in nieuw venster)