Gedaan met laden. U bevindt zich op: Stad Hasselt en Digitaal Vlaanderen lanceren de Hasselt app Nieuwsberichten van Digitaal Vlaanderen

Stad Hasselt en Digitaal Vlaanderen lanceren de Hasselt app

Productupdate
14 april 2023

Altijd en overal verbonden met je stad

Sinds kort kunnen inwoners, ondernemers en bezoekers van Hasselt de Hasselt-app downloaden, de kortste weg naar de dienstverlening en het aanbod van de stad. De app is de eerste grote blikvanger van de digitale transformatie die de stad heeft ingezet, en is een nauwe samenwerking met Digitaal Vlaanderen van de Vlaamse overheid.

De Hasselt-app is de stad in je broekzak. Het is een gratis app waar je alle informatie kan terugvinden over de dienstverlening van de stad, het openbaar domein of het aanbod in de stad. Je kan er een afspraak of melding maken, en meer dan 200 documenten of attesten aanvragen. De Hasselt-app geeft je ook rechtstreeks toegang tot ‘Mijn Burgerprofiel’ en berichten van je eBox.

Inloggen kan veilig en gemakkelijk via Itsme. De app is méér dan het digitale loket van de stad en wil het dagelijkse leven van iedere Hasselaar verbeteren. Denk aan het maken van een melding of afspraak, een herinnering voor je huisvuilophaling of het bewaren van een Hasseltbon in de digitale portefeuille. Met de Hasseltbon kan je eenvoudig afrekenen bij deelnemende handelaars.

Blikvanger van digitale transformatie

Burgemeester Steven Vandeput en schepen van ICT & Digitalisering Frank Dewael bij de lancering van de Hasselt-app eind 2022.

Achterliggend is de Hasselt-app één van de blikvangers van de digitale transformatie van de stad. “Met ‘Digitaal Hasselt’ willen we de dienstverlening van de stad klantgerichter en toegankelijker maken, en zoveel mogelijk administratieve rompslomp vermijden. Dit alles moet veilig gebeuren en zonder dat we daarbij iemand in de steek laten. Stad Hasselt gebruikt daarvoor heel wat oplossingen en expertise van Digitaal Vlaanderen, het digitale agentschap van de Vlaamse overheid”, vertelt burgemeester Steven Vandeput van de stad Hasselt.

“Digitaal Vlaanderen is een echte partner bij onze digitale transformatie. Met Mijn Burgerprofiel en Dosis bijvoorbeeld bieden ze kant-en-klare oplossingen voor ons zodat Hasselaars altijd al hun dossiers en meldingen te zien krijgen, ook die van andere overheden. En met Toegangsbeheer kan dit alles veilig en gemakkelijk verlopen, terwijl de stad Hasselt maximaal ontzorgd wordt”, aldus Dominik Verhaegen, Directeur ICT van stad Hasselt.

Hasselt was het eerste lokale bestuur dat aan de slag ging met de nieuwe ICT-raamcontracten van Digitaal Vlaanderen (perceel 5), voor de gunning van een geïntegreerd CRM-systeem. Dat biedt de stad een klantendatabank van ondernemers en verenigingen die actief zijn in de stad. “Op dit platform zal het mogelijk zijn voor ondernemers om een terras- en uitbatingsvergunning aan te vragen, alsook een vergunning voor ambulante handel. Binnen enkele maanden zullen ook subsidie-aanvragen mogelijk zijn via deze module”, zegt Frank Dewael, schepen van ICT & Digitalisering van stad Hasselt.

“Stad Hasselt is een ambitieuze stad. Op minder dan 4 maanden is het CRM-platform opgezet door onze ICT-partners. We hebben de stad Hasselt daarbij volledig ontzorgd van de koppeling die nodig is tussen het CRM-platform en onze Vlaamse bouwstenen. Die ontwikkeling is nu ook herbruikbaar voor andere overheden in Vlaanderen waardoor we de digitale transformatie van overheden verder kunnen versnellen”, zegt Jan Smedts, administrateur-generaal van Digitaal Vlaanderen.

Mijn Burgerprofiel ingebouwd

Betrokken collega's van stad Hasselt bij de lancering van de Hasselt-app eind 2022, met vooraan Dominik Verhaegen, ICT directeur.

De Hasselt-app bevat eveneens een geïntegreerde versie van Mijn Burgerprofiel.

“De meeste burgers gaan het liefst naar hun eigen gemeente om hun overheidszaken te regelen. Dat is de overheid die het dichtst bij hen staat. Als inwoner van Hasselt kan je dus de app van Hasselt gebruiken, ook om je Vlaams groeipakket te raadplegen, je omgevingsvergunning op te volgen of een huwelijksakte te downloaden”, verklaart Goedele Van der Spiegel, afdelingsverantwoordelijke van Digitaal Vlaanderen.

“We bieden gemeenten de keuze aan. Zij kunnen met al onze bouwstenen aan de slag om een eigen app te maken, zoals Hasselt gedaan heeft. Daarnaast bieden we ook een kant-en-klare Burgerprofiel-app aan die lokale besturen onder eigen naam kunnen uitbrengen. Op die manier willen we alle lokale besturen aan boord krijgen van Mijn Burgerprofiel zodat de Vlaming één overzicht heeft van al zijn zaken bij de overheid, of het nu een dossier is van de Vlaamse of de lokale overheid”.

Meer informatie?

Meer informatie over Mijn Burgerprofiel vindt u op deze pagina.