Gedaan met laden. U bevindt zich op: Toekenning recht op extra dienstencheques verloopt nu automatisch Nieuwsberichten van Digitaal Vlaanderen

Toekenning recht op extra dienstencheques verloopt nu automatisch

Blogbericht
2 juni 2021

Personen met een handicap, ouders van kinderen met een handicap of oudere personen met een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden hoeven niet langer een attest voor te leggen om extra dienstencheques aan te kopen tegen een gunstiger tarief. Het toekennen van de rechten werd door het agentschap Werk en Sociale Economie geautomatiseerd. Het gegevensdelingsplatform MAGDA zorgt er nu voor dat de gegevens over het sociaal statuut en de handicapgegevens vanzelf doorstromen naar de bevoegde instantie. Een administratieve zorg minder voor heel wat burgers.

“Iedereen kan jaarlijks tot 400 dienstencheques per jaar aankopen aan 9 euro per stuk, voor gezinnen zijn dit 800 dienstencheques per jaar” legt Joris Gaens uit. Hij werkt als product owner MAGDA bij Digitaal Vlaanderen. “Enkele specifieke groepen kunnen extra dienstencheques bestellen. Het gaat om personen met een beperking, ouders van minderjarige kinderen met een beperking en oudere personen met een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden. Deze mensen mogen tot 2000 dienstencheques per jaar bestellen. Daarvoor moesten ze jaarlijks een attest van de overheid indienen bij Sodexo dat de dienstencheques aflevert. Dit attest is nu niet meer nodig.”

Data delen via het gegevensdelingsplatform MAGDA

Het recht om extra dienstencheques te kunnen bestellen, wordt vanaf nu automatisch toegekend. De gegevens over het sociaal statuut en de handicapgegevens van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) stromen automatisch door naar de toepassing voor dienstencheques bij het departement Werk en Sociale Economie (WSE). Het gegevensdelingsplatform MAGDA van Digitaal Vlaanderen zorgt voor een betrouwbare en veilige deling van de informatie. Op die manier kan het recht automatisch toegekend worden en moet er geen attest meer ingediend worden bij Sodexo.

De automatische erkenning bespaart heel wat mensen overbodig papierwerk. Het is ook een mooi voorbeeld van hoe digitalisering voor een efficiëntere en klantvriendelijkere overheid zorgt.

Meer informatie?

Meer informatie over de automatische toekenning vind je op deze pagina.

Informatie over het gegevensdelingsplatform MAGDA vind je op deze pagina.