De huurprijs van een sociale woning in eigendom van de woonmaatschappij
Als u een sociale woning huurt in eigendom van een woonmaatschappij, dan wordt uw huurprijs berekend op basis van uw inkomen, uw gezinssituatie en de kwaliteit van de woning.
Energiecorrectie
Als uw woonmaatschappij extra geld investeerde om uw woning energiezuiniger en milieuvriendelijker te maken, dan verbruikt u minder energie. U bespaart dan geld op het gebruik van verwarming en warm water.
Om deze investering terug te kunnen verdienen, rekenen ze een maandelijkse toeslag aan bovenop uw huurprijs. Deze toeslag heet de energiecorrectie en telt enkel voor woningen met energiezuinige investeringen, zoals een goede isolatie of een zuinige verwarmingsketel.
De grootte van deze toeslag hangt af van de hoeveelheid energie die u minder verbruikt door de extra investering van de woonmaatschappij. Deze hoeveelheid energie berekenen ze volgens de regels die de Vlaamse Regering vastlegde.
De uitgespaarde hoeveelheid energie rekenen ze gedeeltelijk door aan het voordelige sociaal tarief. Op deze manier is de toeslag een eerlijk bedrag, dat altijd lager is dan het bedrag dat u bespaart op uw energiefactuur.
Huurlasten
Huurlasten zijn extra kosten die u betaalt bovenop de huurprijs. Ze zijn afhankelijk van uw woning en kunnen bijvoorbeeld zijn:
- onderhoud van gemeenschappelijke delen (zoals trappenhal of lift),
- onderhoud van centrale verwarming,
- huur van een garage.
Deze kosten worden apart aangerekend en staan los van de huurprijsberekening.
Klachten
Hebt u een vraag over uw huurprijsberekening? Dan contacteert u altijd eerst uw woonmaatschappij. Als u de uitleg onvoldoende vindt, kunt u zich wenden tot de klachtenbehandelaar van de woonmaatschappij.
Pas als u niet tevreden bent met de dienstverlening van de woonmaatschappij of de behandeling van uw klacht, neemt u contact op met de Vlaamse Ombudsdienst.
U kunt niet bij Wonen in Vlaanderen terecht met een klacht over de huurprijs of uw sociale verhuurder.