Gedaan met laden. U bevindt zich op: De huurprijs van een sociale woning in eigendom van de woonmaatschappij

De huurprijs van een sociale woning in eigendom van de woonmaatschappij

Als u een sociale woning huurt in eigendom van een woonmaatschappij, dan wordt uw huurprijs berekend op basis van uw inkomen, uw gezinssituatie en de kwaliteit van de woning.

Hoe wordt de huurprijs van een sociale woning berekend?

De woonmaatschappij gebruikt een formule om een voorlopige huurprijs te berekenen:

(Inkomen / 54) - gezinskorting - patrimoniumkorting + energiecorrectie = voorlopige huurprijs

Is deze voorlopige huurprijs te hoog of te laag dan wordt hij begrensd:

  • Minimale huurprijs + energiecorrectie (EC) = ondergrens
  • Maximale huurprijs = bovengrens

Lag de voorlopige huurprijs al tussen dit minimum en maximum dan is de voorlopige huurprijs gelijk aan de definitieve huurprijs.

Was de voorlopige huurprijs te hoog of te laag, dan is de definitieve huurprijs gelijk aan het minimum of het maximum.

Let op: De huurlasten maken geen deel uit van de formule zelf, maar worden achteraf toegevoegd.

Energiecorrectie

Als uw woonmaatschappij extra geld investeerde om uw woning energiezuiniger en milieuvriendelijker te maken, dan verbruikt u minder energie. U bespaart dan geld op het gebruik van verwarming en warm water.

Om deze investering terug te kunnen verdienen, rekenen ze een maandelijkse toeslag aan bovenop uw huurprijs. Deze toeslag heet de energiecorrectie en telt enkel voor woningen met energiezuinige investeringen, zoals een goede isolatie of een zuinige verwarmingsketel.

De grootte van deze toeslag hangt af van de hoeveelheid energie die u minder verbruikt door de extra investering van de woonmaatschappij. Deze hoeveelheid energie berekenen ze volgens de regels die de Vlaamse Regering vastlegde.

De uitgespaarde hoeveelheid energie rekenen ze gedeeltelijk door aan het voordelige sociaal tarief. Op deze manier is de toeslag een eerlijk bedrag, dat altijd lager is dan het bedrag dat u bespaart op uw energiefactuur.

Huurlasten

Huurlasten zijn extra kosten die u betaalt bovenop de huurprijs. Ze zijn afhankelijk van uw woning en kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • onderhoud van gemeenschappelijke delen (zoals trappenhal of lift),
  • onderhoud van centrale verwarming,
  • huur van een garage.

Deze kosten worden apart aangerekend en staan los van de huurprijsberekening.

Klachten

Hebt u een vraag over uw huurprijsberekening? Dan contacteert u altijd eerst uw woonmaatschappij. Als u de uitleg onvoldoende vindt, kunt u zich wenden tot de klachtenbehandelaar van de woonmaatschappij.

Pas als u niet tevreden bent met de dienstverlening van de woonmaatschappij of de behandeling van uw klacht, neemt u contact op met de Vlaamse Ombudsdienst.

U kunt niet bij Wonen in Vlaanderen terecht met een klacht over de huurprijs of uw sociale verhuurder.

Betalingsproblemen door de energiecrisis?

Hebt u het door de energiecrisis financieel moeilijk en kunt u uw huur niet meer betalen? Contacteer dan meteen uw sociale verhuurder. Zij kunnen u helpen en, samen met u, een oplossing zoeken.

Zoek hier de contactgegevens van uw sociale verhuurder