Waarvoor kunt u terecht bij Teletolk?

Via een teletolk kunt u enkel gesprekken voor persoonlijke doeleinden voeren zoals:

  • afspraken maken met bijvoorbeeld arts of kapper
  • vragen om informatie bij een overheid of organisatie.

Het gesprek heeft een persoonlijk karakter. De teletolk die voor u optreedt, heeft zwijgplicht.

Hoe werkt het?

Een teletolksessie is een geschreven dialoog via het internet.

  • U tikt uw vraag in.
  • Een teletolk leest uw vraag voor aan de persoon waarmee u in contact wil komen.
  • U ziet op uw computerscherm telkens uw vraag en het antwoord van uw contactpersoon.

Teletolk is bereikbaar:

  • elke werkdag tussen 8 en 19 uur
  • zaterdag van 10 tot 18 uur.

U kunt een teletolksessie voeren zonder tijdsbeperking. Om voldoende bereikbaarheid te garanderen vragen wij u het gesprek na 30 minuten af te ronden.

Om een Teletolksessie op te starten klikt u op de knop 'Start een Teletolksessie'.

Instructievideo voor Teletolk

Een toelichting in de Vlaamse Gebarentaal kunt u hier bekijken

Waarvoor kunt u niet terecht bij Teletolk?

U kunt Teletolk niet gebruiken voor commerciële doeleinden. Teletolk kan gesprekken met commerciële doelen weigeren of stopzetten. Dat geldt ook voor nummers van betaallijnen (zoals 0906 en 0909).

Het is niet mogelijk om een persoon in het buitenland te contacteren.

Teletolk is een dienstverlening van de Vlaamse overheid en biedt geen garantie in anderstalige ondersteuning.

Hebt u een informatievraag aan de overheid, maar weet u niet bij wie u terecht kunt?

Stel uw vraag aan 1700 via het contactformulier of start een chatsessie op Vlaanderen.be. Klik bovenaan op 'Hulp nodig?'.

Hebt u dringende hulp nodig van brandweer, ambulance of politie?

Dan kunt u ook gebruik maken van de app 112 BE (opent in nieuw venster). Met die app kunt u via berichten met de noodcentrale communiceren.

Contact

Hebt u een technisch probleem of een opmerking over Teletolk? Geef ons zo veel mogelijk informatie, dan kunnen wij u nog beter helpen.