Klacht over energieleverancier, netbeheerder of VREG
Hebt u een klacht over uw energieleverancier, netbeheerder of over de VREG? Bekijk hieronder hoe u een klacht kunt indienen. U doet dat best schriftelijk (brief, e-mail) of via het online formulier.
Een energieleverancier is niet hetzelfde als een netbeheerder.
- De netbeheerder zorgt voor het vervoer van elektriciteit en aardgas via de leidingen. Wie uw netbeheerder (opent in nieuw venster)is, hangt af van uw woonplaats. U kunt uw netbeheerder dus niet zelf kiezen.
- Uw verbruik betaalt u aan uw leverancier van aardgas of elektriciteit. Een leverancier kunt u wel zelf kiezen.
Aansluiting of afsluiting gas en elektriciteit, meterstand (ook defecte meter of budgetmeter), schade door storing, technische aspecten, certificaten voor zonnepanelen
Een klacht over Fluvius (distributienetbeheerder)? Problemen met:
- technische aansluiting van elektriciteit/aardgas in uw woning
- afsluiting van elektriciteit/aardgas in uw woning
- verkeerde meterstanden op uw factuur
- zonnepanelendossier
- digitale meter
- sociale energieleverancier (Fluvius prepaid = nieuwe benaming voor vroegere budgetmeter)
- defect aan de meter
- betaling van een premie voor rationeel energieverbruik
- langdurige stroomonderbreking
- Dien een klacht in bij Fluvius(opent in nieuw venster)
- Bent u ontevreden over de behandeling van uw klacht door Fluvius? Of gaat u niet akkoord met het antwoord van Fluvius? Dan kunt u een klacht indienen bij de klachtencommissie Fluvius(opent in nieuw venster)
- Niet tevreden met het antwoord van de klachtencommissie Fluvius? Dan kunt u klacht indienen bij de Vlaamse Ombudsdienst.
Factuur, leveringscontract, agressieve verkoopstechnieken
Een klacht over uw energieleverancier? Problemen met:
- een prijsvoorstel
- uw energiecontract
- het bedrag van uw voorschotfactuur of van uw jaarlijkse afrekening
- een specifieke aanrekening op de factuur (bijvoorbeeld prosumententarief, bijdrage Energiefonds, kosten WKK, vaste vergoeding, capaciteitstarief)
- de naleving van de wetgeving zoals telefonische verkoop van energiecontracten, deur-aan-deurverkoop van energiecontracten, … (het consumentenakkoord en de gedragscode)
Eerst een klacht indienen bij de leverancier. Als u niet tevreden bent met het antwoord van de leverancier dan kan u een klacht indienen bij de Federale ombudsdienst(opent in nieuw venster)
Premies van netbeheerder Fluvius
Een klacht over de toekenning of uitbetaling van een premie van Fluvius in Vlaanderen.
- Dien eerst een klacht in bij netbeheerder Fluvius via het online klachtenformulier(opent in nieuw venster).
- Bent u niet tevreden met het antwoord, dan kunt u een klacht indienen bij de Klachtencommissie van Fluvius(opent in nieuw venster).
- Als u niet tevreden bent over het antwoord dat u kreeg in stap 1 of 2, stuur uw klacht naar het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA), per post, e-mail of met het online contactformulier(opent in nieuw venster).
- Bent u ontevreden over de behandeling van uw klacht door VEKA, dan kunt u een klacht indienen bij de Vlaamse Ombudsdienst op het gratis nummer 1700 (elke werkdag van 9 tot 19 u) of via klachten@vlaamseombudsdienst.be(opent in uw e-mail applicatie).
Klacht over de VREG
Hebt u een klacht over de werking van de VREG of over een VREG medewerker? Dan kunt u hiervoor een klacht indienen.
Klacht over het energiebeleid
Contacteer het kabinet (Vlaams of Federaal) van de bevoegde minister:
- Zuhal Demir - Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme
- Tinne Van der Straeten(opent in nieuw venster) - Federaal minister van Energie