Een energieleverancier is niet hetzelfde als een netbeheerder.

  • De netbeheerder zorgt voor het vervoer van elektriciteit en aardgas via de leidingen. Wie uw netbeheerder (opent in nieuw venster)is, hangt af van uw woonplaats. U kunt uw netbeheerder dus niet zelf kiezen.
  • Uw verbruik betaalt u aan uw leverancier van aardgas of elektriciteit. Een leverancier kunt u wel zelf kiezen.

Aansluiting of afsluiting gas en elektriciteit, meterstand (ook defecte meter of budgetmeter), schade door storing, technische aspecten, certificaten voor zonnepanelen

Een klacht over Fluvius (distributienetbeheerder)? U bent ontevreden over

  • technische aansluiting van elektriciteit/aardgas in uw woning
  • afsluiting van elektriciteit/aardgas in uw woning
  • verkeerde meterstanden op uw factuur
  • zonnepanelendossier
  • digitale meter
  • prepaid meter (nieuwe benaming voor budgetmeter)
  • defect aan de meter
  • betaling van een premie voor rationeel energieverbruik
  • langdurige stroomonderbreking
  1. Dien een klacht in bij Fluvius(opent in nieuw venster)
  2. Bent u ontevreden over de behandeling van uw klacht door Fluvius? Of gaat u niet akkoord met het antwoord van Fluvius? Dan kunt u een klacht indienen bij de klachtencommissie Fluvius(opent in nieuw venster)
  3. Enkel voor klachten over de betaling van een premie voor rationeel energieverbruik:
    Bent u niet tevreden met het antwoord dat u kreeg in stap 1 of 2?
    Stuur uw klacht dan naar het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) via veka@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) of het VEKA-Contactformulier(opent in nieuw venster).
  4. Niet tevreden met het antwoord van de klachtencommissie Fluvius? Dan kunt u klacht indienen bij de Vlaamse Ombudsdienst(opent in nieuw venster).

Factuur, leveringscontract, agressieve verkoopstechnieken

Een klacht tegen uw energieleverancier? U bent ontevreden over

  • een prijsvoorstel
  • uw energiecontract
  • het bedrag van uw voorschotfactuur of van uw jaarlijkse afrekening
  • een specifieke aanrekening op de factuur (bijvoorbeeld prosumententarief, bijdrage Energiefonds, kosten WKK, vaste vergoeding)
  • de naleving van de wetgeving zoals telefonische verkoop van energiecontracten, deur-aan-deurverkoop van energiecontracten, … (het consumentenakkoord en de gedragscode)

Premies van netbeheerder Fluvius

Een klacht over de toekenning of uitbetaling van een premie van Fluvius in Vlaanderen.

  1. Dien eerst een klacht in bij netbeheerder Fluvius via het online klachtenformulier(opent in nieuw venster).
  2. Bent u niet tevreden met het antwoord, dan kunt u een klacht indienen bij de Klachtencommissie van Fluvius(opent in nieuw venster).
  3. Als u niet tevreden bent over het antwoord dat u kreeg in stap 1 of 2, stuur uw klacht naar het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA), per post, e-mail of met het online contactformulier(opent in nieuw venster).
  4. Bent u ontevreden over de behandeling van uw klacht door VEA, dan kunt u een klacht indienen bij de Vlaamse Ombudsdienst op het gratis nummer 1700 (elke werkdag van 9 tot 19 u) of via klachten@vlaamseombudsdienst.be(opent in uw e-mail applicatie).

VREG

Hebt u een klacht over de werking van de VREG (Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt) of over een VREG medewerker?
Stuur een e-mail naar klachten@vreg.be(opent in uw e-mail applicatie).

Klacht over het energiebeleid

Contacteer het kabinet (Vlaams of Federaal) van de bevoegde minister:

Veelgestelde vragen