Een energieleverancier is niet hetzelfde als een netbeheerder.

  • De netbeheerder zorgt voor het vervoer van elektriciteit en aardgas via de leidingen. Wie uw netbeheerder ((opent in nieuw venster))is, hangt af van uw woonplaats. U kunt uw netbeheerder dus niet zelf kiezen.
  • Uw verbruik betaalt u aan uw leverancier van aardgas of elektriciteit. Een leverancier kunt u wel zelf kiezen.

Aansluiting of afsluiting gas en elektriciteit, meterstand (ook defecte meter of budgetmeter), schade door storing, technische aspecten, certificaten voor zonnepanelen

  1. Dien eerst een klacht in bij uw netbeheerder.
  2. Als u niet tevreden bent over het antwoord van uw netbeheerder

Factuur, leveringscontract, agressieve verkoopstechnieken

  1. Dien eerst een klacht in bij uw energieleverancier.
  2. Bent u niet tevreden over het antwoord dat u kreeg:

Premies van de netbeheerder voor energiebesparing

Een klacht over de toekenning of uitbetaling van een premie van de netbeheerder in Vlaanderen.

  1. Dien eerst een klacht in bij netbeheerder Fluvius via het online klachtenformulier ((opent in nieuw venster)).
  2. Bent u niet tevreden met het antwoord, dan kunt u een klacht indienen bij de Klachtencommissie van Fluvius ((opent in nieuw venster)).
  3. Als u niet tevreden bent over het antwoord dat u kreeg in stap 1 of 2, stuur uw klacht naar het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA), per post, e-mail of met het online contactformulier ((opent in nieuw venster)).
  4. Bent u ontevreden over de behandeling van uw klacht door VEA, dan kunt u een klacht indienen bij de Vlaamse Ombudsdienst op het gratis nummer 1700 (elke werkdag van 9 tot 19 u) of via klachten@vlaamseombudsdienst.be (opent in uw e-mail applicatie).

VREG en prosumententarief

Hebt u een klacht over de werking van de VREG (Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt) of over het prosumententarief?

  1. Dien eerst een klacht in bij de VREG.
  2. ​Als u niet tevreden bent over het antwoord van de VREG, dan kunt u een klacht indienen bij de Vlaamse Ombudsdienst op het gratis nummer 1700 (elke werkdag van 9 tot 19 u) of via klachten@vlaamseombudsdienst.be (opent in uw e-mail applicatie).