Een energieleverancier is niet hetzelfde als een netbeheerder.

  • De netbeheerder zorgt voor het vervoer van elektriciteit en aardgas via de leidingen. Wie uw netbeheerder ((opent in nieuw venster))is, hangt af van uw woonplaats. U kunt uw netbeheerder dus niet zelf kiezen.
  • Uw verbruik betaalt u aan uw leverancier van aardgas of elektriciteit. Een leverancier kunt u wel zelf kiezen.

Aansluiting of afsluiting gas en elektriciteit, meterstand (ook defecte meter of budgetmeter), schade door storing, technische aspecten, certificaten voor zonnepanelen

Een klacht over Fluvius (distributienetbeheerder)? U bent ontevreden met

  • de technische aansluiting van elektriciteit/aardgas in uw woning
  • de afsluiting van elektriciteit/aardgas in uw woning
  • verkeerde meterstanden op uw factuur
  • uw zonnepanelendossier
  • de digitale meter
  • de prepaid meter (nieuwe benaming voor budgetmeter)
  • een defect aan de meter
  • de betaling van een premie voor rationeel energieverbruik
  • een langdurige stroomonderbreking
  1. Dien een klacht in bij Fluvius ((opent in nieuw venster))
  2. Bent u ontevreden over de behandeling van uw klacht door Fluvius? Of gaat u niet akkoord met het antwoord van Fluvius? Dan kan u een klacht indienen bij de klachtencommissie Fluvius ((opent in nieuw venster))
  3. !!! Stap drie is enkel bedoeld voor klachten over de betaling van een premie voor rationeel energieverbruik:
    Bent u niet tevreden met het antwoord dat u kreeg in stap 1 of 2?
    Stuur uw klacht dan naar het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap ((opent in nieuw venster)) (VEKA)
  4. Niet tevreden met het antwoord van de klachtencommissie Fluvius? Dan kan u klacht indienen bij de Vlaamse Ombudsdienst ((opent in nieuw venster)).

Vlaamse Ombudsdienst

Leuvenseweg 86

1000 Brussel

klachten@vlaamseombudsdienst.be

Telefoon: 1700 (gratis en elke werkdag van 9 tot 19 u)

Factuur, leveringscontract, agressieve verkoopstechnieken

Een klacht tegen uw energieleverancier? U bent ontevreden over

  • een prijsvoorstel
  • uw energiecontract
  • het bedrag van uw voorschotfactuur of van uw jaarlijkse afrekening
  • een specifieke aanrekening op de factuur (bijvoorbeeld prosumententarief, bijdrage Energiefonds, kosten WKK, vaste vergoeding)
  • de naleving van de wetgeving zoals telefonische verkoop van energiecontracten, deur-aan-deur verkoop van energiecontracten, … (het consumentenakkoord en de gedragscode)
  1. Dien een klacht (mail of brief) in bij uw leverancier
  2. Bent u niet tevreden over de behandeling van uw klacht door de leverancier? Of gaat u niet akkoord met het antwoord van de leverancier? Dan kan u een schriftelijke klacht indienen bij de Federale Ombudsdienst voor Energie ((opent in nieuw venster)).

De Ombudsdienst voor Energie ontvangt klachten over leveranciers uit Vlaanderen, Wallonië, Brussel en de Oostkantons.
Ombudsdienst voor Energie
Koning Albert II - Laan 8 bus 6
1000 Brussel
klacht@ombudsmanenergie.be
plainte@mediateurenergie.be

Premies van de netbeheerder voor energiebesparing

Een klacht over de toekenning of uitbetaling van een premie van de netbeheerder in Vlaanderen.

  1. Dien eerst een klacht in bij netbeheerder Fluvius via het online klachtenformulier ((opent in nieuw venster)).
  2. Bent u niet tevreden met het antwoord, dan kunt u een klacht indienen bij de Klachtencommissie van Fluvius ((opent in nieuw venster)).
  3. Als u niet tevreden bent over het antwoord dat u kreeg in stap 1 of 2, stuur uw klacht naar het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA), per post, e-mail of met het online contactformulier ((opent in nieuw venster)).
  4. Bent u ontevreden over de behandeling van uw klacht door VEA, dan kunt u een klacht indienen bij de Vlaamse Ombudsdienst op het gratis nummer 1700 (elke werkdag van 9 tot 19 u) of via klachten@vlaamseombudsdienst.be (opent in uw e-mail applicatie).

VREG

Hebt u een klacht over de werking van de VREG (Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt) of over een VREG medewerker?
Stuur een e-mail naar klachten@vreg.be

Het energiebeleid

Een klacht over het energiebeleid?

Dan kunt u het bevoegde kabinet (Vlaams of Federaal) contacteren.

Zuhal Demir

Vlaams minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme

Kabinet Martelaarsplein - 2de verdieping

Martelaarsplein 7, 1000 Brussel

Telefoonnummer: 02 552 61 00

kabinet.demir@vlaanderen.be

Tinne Van der Straeten

Federaal minister van Energie

FINTO- Kruidtuinlaan 50/156 - 8de verdieping

1000 Brussel

Telefoonnummer: 02 277 70 29

info@vanderstraeten.belgium.be

Veelgestelde vragen