Over welke jongeren gaat het?
De leerlingen in alternerende opleidingen zijn minimaal 15 en maximaal 25 jaar oud en zitten in het secundair onderwijs. Ze volgen een opleiding in duaal leren, deeltijds beroepssecundair onderwijs of de leertijd. De leerlingen worden in de opleidings- of onderwijsinstelling gescreend om na te gaan of ze klaar zijn om te leren op een werkplek. Hou er rekening mee dat het om jongeren in opleiding gaat, het zijn dus geen volwaardige werknemers. Geef hen ruimte om te groeien.
Een leerling vinden
Leerlingen kunnen de erkende werkplekken raadplegen ((opent in nieuw venster))op de website duaalleren.vlaanderen. Zorg er dus voor dat uw werkplekken vlot te vinden zijn door de informatie over uw werkplekken actueel te houden in het digitale loket app.werkplekduaal.be. U kan per opleiding en vestiging waarvoor u erkend bent aanduiden of er een beschikbare werkplek is. Per vestiging kan u een voorstellingstekst, foto’s en contactgegevens toevoegen. Hoe meer jongeren kunnen zien en aanvoelen wat het betekent om in uw onderneming te mogen leren, hoe groter de kans dat ze contact met u zullen opnemen.
Beheer uw werkplekken in het digitale loket ((opent in nieuw venster)).
U kunt ook contact opnemen met een school in de buurt die de opleiding aanbiedt voor het beroep waarin uw onderneming actief is. Bekijk alle scholen die alternerende opleidingen aanbieden ((opent in nieuw venster)).
Hebt u een leerling gezocht maar niet gevonden? Vul onderstaand contactformulier in en u wordt gecontacteerd voor verdere ondersteuning.
Hoeveel jongeren mag ik opleiden?
U mag nooit meer leerlingen tegelijkertijd opleiden dan dat er werknemers in uw onderneming zijn. Als u geen werknemers in dienst heeft, dan mag u maximum één jongere tegelijkertijd opleiden.
Per vestigingsplaats mag het aantal jongeren in opleiding niet meer bedragen dan het aantal werknemers verbonden door een arbeidsovereenkomst.
Het aantal leerlingen dat een mentor gelijktijdig mag opleiden wordt vastgelegd door het (sectoraal) partnerschap (raadpleeg de bevoegdheidsverdeling).
Sectoraal partnerschap | Maximaal aantal leerlingen per mentor | Andere beperkingen |
---|---|---|
Andere (erkenning behandeld door het Vlaams Partnerschap Duaal Leren) | 3 | |
Auto en aanverwante sectoren | 2 | Ook beperking van aantal leerlingen dat per vestiging opgeleid mag worden op basis van vestigingsgrootte:
|
Binnenvaart | 3 | |
Bouw | 1 | Ook beperking van aantal leerlingen dat per vestiging opgeleid mag worden op basis van vestigingsgrootte:
|
Chemie, Kunststoffen en Life Sciences | 4 | |
Elektriciens: installatie en distributie | 2 | |
Grafische sector en Papier- en kartonbewerkende sector | 3 | |
Groene sectoren | 1 | |
Haartooi-fitness-schoonheidszorgen | 1 | |
Horeca | 1 | |
Houtsectoren | 2 | Ook beperking van aantal leerlingen dat per vestiging opgeleid mag worden op basis van vestigingsgrootte:
|
Kleding & Confectie | 2 | |
Lokale Besturen | 3 | |
Social Profit | 2 | Ook beperking van aantal leerlingen dat per vestiging opgeleid mag worden op basis van vestigingsgrootte:
|
Technologische industrie | 3 | |
Textiel | 2 | Mits motivatie (bijvoorbeeld grootte van de onderneming) bij de aanvraag kan de mentor drie leerlingen begeleiden |
Textielverzorging | 2 | |
Transport en Logistiek en Afhandeling op Luchthavens | Het maximale aantal leerlingen/mentor hangt af van de opleiding:
| |
Voedingsnijverheid | 1 tot 3 |
Intakegesprek en overeenkomst
Nodig de leerling uit voor een intakegesprek vooraleer u een overeenkomst afsluit. Bedenk op voorhand wat de verwachtingen zijn, maar wees realistisch: de tewerkstelling maakt immers deel uit van de opleiding van de jongere. In het intakegesprek kan u de wederzijdse verwachtingen bespreken, een realistisch beeld van de job schetsen en peilen naar de motivatie van de jongere. Op die manier vergroot u de kans op een goede match tussen leerling en werkplek.
Klaar om te starten? Sluit dan een overeenkomst af met de jongere. Zorg voor een warm onthaal van de jongere op de werkplek en maak duidelijke afspraken van bij de start.