Gedaan met laden. U bevindt zich op: Actie 11: (digitaal) wegwijs in het verkeer Acties rond mobiliteit

Actie 11: (digitaal) wegwijs in het verkeer

Beschrijving

Digitale toepassingen worden steeds meer ingebed in onze mobiliteitssystemen. Om van de ene naar de andere locatie te gaan, maken we steeds meer gebruik van apps om routes, overstappunten en haltes te vinden, het kopen van trein-, tram- en busbiljetten en het huren van deelmobiliteit. Maar niet iedereen is even thuis in deze digitale wereld: het gebrek aan digitale vaardigheden is een drempel bij de huidige mobiliteitssystemen. Dat is vooral zichtbaar bij ouderen, laaggeschoolden en in mindere mate bij mensen met een laag inkomen.

Om dit te verhelpen kan je als lokaal bestuur een ‘buddywerking’ opzetten. Een ‘buddywerking’ is een ondersteunend netwerk dat inwoners met weinig digitale kennis wegwijs maakt in het gebruiken van de diverse apps. De ‘buddies’ zijn vrijwilligers die kort opgeleid worden in het ondersteunen van de doelgroepen. Ze helpen deze kwetsbare inwoners één op één door o.a. de werking van de apps uit te leggen, enkele keren samen te oefenen en bereikbaar te zijn voor verdere vragen.

Opzet

  • Trekker

    Lokaal bestuur of vzw

  • Te betrekken partners

    Afhankelijk van lokale invulling (dienstencentrum, seniorenverenigingen, armoedeverenigingen, vormingsorganisaties)

  • Doelgroep(en) bereikt

    Afhankelijk van lokale Invulling (vooral ouderen, laaggeschoolden en mensen met een laag inkomen)

  • Geschatte impact

    Verhoogde capaciteit en zelfredzaamheid bij kwetsbare groepen

  • Geschatte tijd

    Minder dan 1 jaar.

  • Geschatte kostprijs

    Laag, kan op basis van vrijwilligers

  • Monitoringsindicator

    Afhankelijk van lokale invulling, bijvoorbeeld aantal inschrijvingen per jaar

  • Context

    Overal toepasbaar

  • Aandachtspunten/tips

    • De Lijn lanceerde voorjaar 2025 een Toolbox digitale inclusie(opent in nieuw venster) met informatie en presentatiemateriaal voor lesgevers.
    • De ‘buddywerking’ kan uitgebreid worden naar andere digitale toepassingen en/of naar andere vaardigheden in het verkeer, zoals bijvoorbeeld het oefenen van fiets- of busroutes.
    • Communiceer via scholen, gemeenschapscentra en lokale organisaties om het initiatief zo breed mogelijk bekend te maken.
    • 7% van de Vlamingen heeft thuis geen toegang tot het internet. Als gemeente kan je bijkomend inzetten op het sensibiliseren van deze Vlamingen over goedkope internettarieven bij providers, het sociaal tarief van de federale overheid of door zelf financiële tussenkomst voor hen voorzien voor internet, een smartphone of computer, bijvoorbeeld via het OCMW.

In de praktijk

Uit bevragingen bij de Laakdalse senioren is geconcludeerd dat een deel van hen moeilijkheden ondervindt bij het nemen van het openbaar vervoer. De gemeente Laakdal zet daarom Lijnbuddies (opent in nieuw venster)in om senioren wegwijs te maken in het openbaar vervoer. Een lijnbuddy is een vrijwilliger die samen met de gebruiker een traject met de bus tracht on-der de knie te krijgen, door één tot twee keer samen op pad te gaan. Deze actie kan ook naar digitale vaardigheden of andere doelgroepen worden uitgebreid.