Actie 9: een betaalbaar fietsaanbod
Beschrijving
Een maatregel om mobiliteitsarmoede te beperken is om fietsen voor zoveel mogelijk inwoners haalbaar en betaalbaar te maken. Ook bij fietsen is er namelijk een socio-economische kloof waargenomen: in centrumsteden maken meer huishoudens in de hogere inkomenscategorieën wekelijks gebruik van de fiets in vergelijking met de laagste inkomenscategorie. Als lokaal bestuur kan je een fietsverhuur of fietsleasingsysteem opzetten voor kwetsbare groepen om deze kloof te helpen dichten. Ook het (helpen) opzetten van projecten waarbij tweedehandsfietsen worden opgeknapt en opnieuw aangeboden, is een waardevol – en bovendien circulair - initiatief. Verder creëren deze initiatieven kansen voor sociale tewerkstelling.
Opzet
Trekker
Lokaal bestuur of vzw
Te betrekken partners
Bestaande fietsorganisaties, de kringwinkel, fietsbib, etc.
Doelgroep(en) bereikt
Afhankelijk van lokale invulling
Geschatte impact
Grotere bewegingsvrijheid bij gebruikers en een positieve bijdrage aan klimaatmitigatie
Geschatte tijd
Afhankelijk van bestaand aanbod, kort tot middellang
Geschatte kostprijs
Afhankelijk van bestaand aanbod, laag tot gemiddeld
Monitoringsindicator
Aantal fietsen verhuurd/geleased/gekocht per jaar
Context
Overal toepasbaar, de schaal van het initiatief is afhankelijk van de grootte van jouw gemeente. Kleinere gemeenten kunnen een samenwerking opzetten
Aandachtspunten/tips
- Een cruciale voorwaarde is een veilig en aaneengesloten netwerk van fietsinfrastructuur in de woon-, dorps- en stadskernen en langs grote verkeersassen.
- Een fiets hebben is één ding, kunnen fietsen is nog iets anders. Fietslessen organiseren op maat van kinderen, volwassenen en senioren (e-bikes) is een grote meerwaarde.
- De mogelijkheid hebben om de fiets te onderhouden is ook belangrijk: een fietshersteldienst, een publiek toegankelijke materialenbib voor herstellingen en/of opleidingen rond fietsonderhoud kunnen hier een antwoord op bieden.
- Gezocht: een initiatief dat een fietsaanbod uitbreidt met e-steps en e-scooters. Bij sommige doelgroepen is dat laatste een alternatief met voldoende status of voor mensen die om fysieke redenen niet kunnen fietsen.
In de praktijk
Mobiel vzw(opent in nieuw venster) zorgt in Kortrijk voor een geïntegreerd aanbod aan fietsvoorzieningen. Zowel voor het huren, leasen als aankopen van tweedehands fietsen kan je er terecht. Er wordt gemikt op bewoners, bedrijven en bezoekers. Er zijn hersteldiensten, opleidingen om te leren fietsen of zelf herstellingen uit te voeren. Als fietspunt beheren zij de blue-bikes aan het station.
De stad Luik werkt onder de noemer Vélocité (opent in nieuw venster)aan een integraal aanbod rond fietsen, waarin o.a. fietsen aan een aantrekkelijke prijs aangeboden worden. Door het succes is het initiatief uitgebreid naar elektrische fietsen. Het project heeft zo een duidelijke positieve invloed op de mobiliteitskeuzes van een groot aantal Luikenaars. Nederlandstalige info via Fietsberaad(opent in nieuw venster).