Gedaan met laden. U bevindt zich op: Actie 7: Zet in op de minimale levering van aardgas en elektriciteit Acties rond wonen en energie

Actie 7: Zet in op de minimale levering van aardgas en elektriciteit

Beschrijving

Kwetsbare huishoudens worden na het niet betalen van hun energiefacturen bij een commerciële leverancier klant bij netbeheerder Fluvius. Met een digitale meter in voorafbetaling (de Prepaid-functie), kunnen deze huishoudens via het OCMw tussen 1 november en 31 maart onder bepaalde voorwaarden een minimale levering aardgas aanvragen om hun woning te verwarmen. Voor elektriciteit kunnen de huishoudens met een exclusieve nachtmeter ook van de minimale levering elektriciteit gebruik maken. Het is de taak van het OCMW om na te gaan of er aan alle voorwaarden voldaan is. Na de goedkeuring laadt het OCMW iedere 14 dagen een bedrag op de digitale meter op. Dit bedrag wordt bepaald op basis van woningtypologie en beschermde of niet-beschermde afnemer.

Elk OCMW kan gebruik maken van een platform van Fluvius waar ze kan terugvinden wie op hun grondgebied klant is bij de netbeheerder en wie een digitale meter in voorafbetaling heeft. Als OCMW kan je deze huishoudens best proactief contacteren om afsluiting van de energieafvoer te vermijden. Als ze niet telefonisch of per brief bereikbaar zijn, kan je hen een bezoek aan huis brengen.

Opzet

  • Trekker

    Het OCMW

  • Te betrekken partners

    Fluvius, SAAMO, CAW en het Energiehuis

  • Doelgroep(en) bereikt

    Klanten aangesloten bij netbeheerder Fluvius

  • Geschatte impact

    Directe impact; (zeer) kwetsbare huishoudens kunnen zich voldoende verwarmen. De bedragen worden jaarlijks berekend en zijn goed voor 60% van het gemiddeld verbruik van drie woningtypes (appartement, rijwoning, vrijstaande woning).

  • Geschatte tijd

    Afhankelijk van bestaande werking

  • Geschatte kostprijs

    70% van de opgeladen bedragen wordt vergoed door het VEKA. De overige 30% kan het OCMW terugvorderen van de klant, maar bij voorkeur financiert het lokaal bestuur dit vanuit het federaal Gas- en Elektriciteitsfonds of eigen middelen.

  • Monitoringsindicator

    Het aantal toegekende minimale leveringen ten opzichte van het aantal klanten bij de netbeheerder met een digitale meter in voorafbetaling

  • Context

    Overal toepasbaar.

  • Aandachtspunten/tips

    • Werk voor de proactieve benadering eventueel samen met het CAW en/of SAAMO.
    • Zet aansluitend in op het Sociaal Mazoutfonds (opent in nieuw venster)bij mensen die zich verwarmen met stookolie en hiervoor onvoldoende financiële middelen hebben.
    • Koppel de toekenning van de minimale levering aan actie 6: ‘Mijn Energiescan’ en kleine energiebesparende maatregelen voor extra impact.
    • Bekijk ook of de verwarmingsketel moet onderhouden worden. Als dit nodig is, kan gebruik worden gemaakt van het begeleidingstraject bij het Energiehuis en de financiële tussenkomst in de factuur van het onderhoud.
    • Onderzoek of de minimale levering automatisch(er) kan toegekend worden.