Gedaan met laden. U bevindt zich op: Extra voordelen

Extra voordelen

BIV en verkeersbelasting

In het Vlaams Gewest is een EV vrijgesteld van BIV (belasting op inverkeerstelling) en jaarlijkse verkeersbelasting. Dat geldt tot eind 2020 ook voor een wagen op aardgas of een PHEV. De precieze voorwaarden voor CNG en PHEV en de wijzigingen in de verkeersbelastingen vanaf 1 januari kan je hier nalezen.

Fiscale voordelen voor particulieren

Voor de aankoop van een elektrische motorfiets, drie- of vierwieler kan belastingvermindering worden bekomen in de personenbelasting. Bij de driewielers moet het gaan om voertuigen met een maximumsnelheid van meer dan 45 km/u. Bij de vierwielers gaat het over voertuigen met een lege massa van ten hoogste 400 kg (550 kg voor voertuigen gebruikt in het goederenvervoer), exclusief de batterijen. De belastingvermindering bedraagt 15% van de aankoopprijs met een maximum van 3.070 euro bij de motorfiets en de driewieler en 5.040 euro bij de vierwieler (aanslagjaar 2019).

Fiscale voordelen voor werkgevers

Een elektrisch bedrijfsvoertuig geeft een aantal fiscale voordelen t.o.v. een klassiek voertuig met verbrandingsmotor. Door de hoge fiscale aftrek en het lage Voordeel Alle Aard (VAA) is zowel de werkgever als de werknemer beter af.

De fiscale voordelen voor de werkgever zijn afhankelijk van de rechtsvorm van het bedrijf:

In een vennootschap zijn de kosten van aankoop en gebruik van een bedrijfswagen gedeeltelijk fiscaal aftrekbaar. Een EV (of een ander voertuig met 0 gr CO2-uitstoot) geniet hier van een extra voordelige aftrekbaarheid van 120% in de vennootschapsbelasting. Ook de kosten van een oplaadpunt, ook bij de werknemer thuis, mogen meegeteld worden.

Ter vergelijking: voor benzine- en dieselmotoren bepaalt de CO2-uitstoot de maximale aftrekbaarheid. Een wagen die minder dan 60 gr CO2-uitstoot, geniet van 100% fiscale aftrek. Voor wagens die meer uitstoten, is het aftrekpercentage lager.

Vanaf 1 januari 2020 zal dit systeem worden aangepast en zal een nieuwe formule gebruikt worden. Wagens die meer dan 200 g CO2 uitstoten, zullen dan nog van een aftrek van 40% genieten; voor de andere zal die tussen de 50% en de 100% liggen naar gelang de CO2-uitstoot.

De kosten van het elektrisch laden worden beschouwd als een brandstofkost waarop de schaal van 75% van toepassing is.

Voor een zelfstandige met een eenmanszaak of vrij beroep wordt er voor personenwagens vanaf 1 januari 2018 ook onderscheid gemaakt tussen de verschillende voertuigen. De fiscale aftrek zal variëren in functie van de CO2-uitstoot met een minimum aftrekbaarheid van 75% en een maximum van 100%.

Ook de elektriciteitskosten zijn 75% aftrekbaar.

De BTW op de autokosten kan - voor wat betreft bepaalde economische activiteiten – worden afgetrokken tot een maximum van 50%. Deze beperking geldt eveneens voor de BTW op de kosten van de elektriciteit afgenomen via een laadpaal. De BTW op de kosten van een oplaadstation kan volgens de gewone regels in aftrek worden gebracht tot een maximum van 100%. De details van deze regeling zijn terug te vinden in artikel 45 van het BTW-wetboek.

Fiscaal voordeel voor werknemers

Voor de werknemer is een elektrisch bedrijfsvoertuig eveneens fiscaal gunstig. De berekening van het Voordeel Alle Aard (VAA) is gebaseerd op de CO2-uitstoot en de cataloguswaarde. Voor een elektrisch voertuig, dat geen CO2-uitstoot, komt dit niet op 0 uit, maar wordt gebruik gemaakt van een, zij het lage, vaste CO2-parameter.