Gedaan met laden. U bevindt zich op: Keuring van een voertuigenpark bij overname of fusie

Keuring van een voertuigenpark bij overname of fusie

Wanneer bij een overname of fusie van een bedrijf het voertuigenpark wordt overgedragen, moeten de voertuigen opnieuw ingeschreven en gekeurd worden. De technische keuring kan in deze gevallen vervangen worden door een administratieve keuring. De voertuigen hoeven dan niet voorgereden te worden in het keuringscentrum. Het voorleggen van de boorddocumenten volstaat. Deze regeling geldt ook voor fusies van gemeenten, OCMW's, politiezones, hulpverleningszones en intercommunales. Houd er rekening mee dat deze administratieve procedure enkel geldt voor een voertuigenpark van 10 voertuigen of meer.

Waarom een nieuwe keuring?

Wanneer bij een overname of fusie nieuwe rechtspersonen ontstaan, kunnen de bestaande inschrijvingen van voertuigen niet overgedragen worden. Deze voertuigen moeten opnieuw ingeschreven worden op naam van de nieuwe rechtspersonen. Voor ieder voertuig moet een nieuwe kentekenplaat en een nieuw inschrijvingsbewijs aangevraagd worden bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV)(opent in nieuw venster).

Een nieuwe inschrijving van bestaande voertuigen vraagt ook een keuring. Aangezien het om een groot aantal voertuigen gaat, is het praktisch moeilijk haalbaar om alle voertuigen bij het keuringsstation aan te bieden. Daarom kan deze keuring worden vervangen door een administratieve keuring waarbij enkel de keuringsbewijzen worden aangepast en de nieuwe eigenaar wordt vermeld.

Procedure

Voertuigen categorie M1 (personenwagens) en N1 (lichte vracht) moeten gekeurd worden vóór inschrijving, terwijl categorie M2, M3, N2, N3 gekeurd moet worden na inschrijving maar vóór ingebruikname. Meer informatie over de voertuigcategorieën: Art. 1 van het Koninklijk Besluit van 15 maart 1968.

  • Stap 1

    U dient uw aanvraag in bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken

    Zonder aanvraag moeten de voertuigen effectief bij de keuring worden aangeboden voor een fysieke controle.

  • Stap 2

    Uw aanvraag bevat

    • de naam, het adres en het KBO-nummer van zowel het oorspronkelijke bedrijf/bestuur als het nieuwe.
    • Het gekozen keuringscentrum.
    • Een lijst van de betrokken voertuigen (minimaal 10), met vermelding van:
      • het chassisnummer
      • het merk en het model
      • de vorige kentekenplaat
      • het type voertuig (M1, M2, N1,...)
      • het bouwjaar
    • Document met de akte van de fusie/overname. In het geval van een gemeentefusie de publicatie van het decreet tot samenvoeging in het Belgisch Staatsblad.
  • Stap 3

    Uw aanvraag wordt doorgestuurd

    Wanneer uw aanvraag is goedgekeurd, contacteert het Departement Mobiliteit en Openbare Werken de directie van de onderneming die het keuringscentrum beheert. Deze onderneming maakt op haar beurt de informatie over aan het betrokken keuringscentrum.

  • Stap 4

    U contacteert het keuringscentrum

    U ontvangt een kopie van de brief, waarna u het betrokken keuringscentrum kan contacteren voor de praktische afhandeling van de procedure.

Lees ook