Voorwaarden

De brandweer helpt altijd eerst de mensen die in levensgevaar zijn, bv. wanneer er gewonden zijn, bij brandgevaar of instortingsgevaar of bij gevaren op de openbare weg (omgevallen boom, doorgesneden kabels, gaslek, gevallen stenen, ...). Enkel in die gevallen mag u het noodnummer bellen.

Na extreem weer kan de brandweer ook niet-dringende interventies uitvoeren, bijvoorbeeld:

  • veel schade aan de dakbedekking
  • ondergelopen kelder
  • wateroverlast op de openbare weg.

Wanneer er geen risico op levensgevaar is en er voor de schade geen interventie van de brandweer nodig is, neemt u contact op met een gekwalificeerde professional (elektricien of netbeheerder, aannemer, boomzager, ...). U mag de brandweer niet contacteren voor bv. een elektriciteitspanne, een omgevallen boom in de tuin, een beschadigd tuinhuis, hagelschade aan een voertuig, ...

Procedure

Melding via online formulier

Via het e-loket van 1722 ((opent in nieuw venster)) kunt u online een niet-dringende interventie van de brandweer aanvragen. Gebruik het e-loket niet voor een omgevallen boom in de tuin, schade aan uw tuinhuis, hagelschade aan uw voertuig of een stroompanne.

U kunt ook via Stormschade.Vlaanderen online brandweerhulp aanvragen ((opent in nieuw venster)). Uw melding komt rechtstreeks in de meldkamer van uw brandweer terecht. Op de website vindt u ook de contactgegevens van professionele hulp (dakwerker, boomzager, opruimingsfirma...) in uw omgeving.

Opgelet: niet elke hulpverleningszone heeft een online formulier. In dat geval neemt u rechtstreeks contact op met uw brandweerkorps of belt u naar het nummer 1722 wanneer het actief is.

Bellen naar 1722

Vorm het nummer 1722 tijdens storm of wateroverlast voor niet-dringende interventies van de brandweer. De activatie van het nummer 1722 zal steeds via de media aangekondigd worden.

Wacht rustig op antwoord. Haak niet in, want daardoor komt u opnieuw aan het begin van de wachtlijst te staan.

Nadat u het nummer 1722 hebt gebeld, is het belangrijk om geduldig te wachten op de komst van de brandweer. Zij bekijken situatie per situatie en bepalen wie het eerst verder geholpen moet worden. Als u al gebeld hebt naar 1722, bel dan niet terug om te vragen wanneer de brandweer komt.

Wanneer het nummer 1722 overbevraagd is, kunt u bij lange wachttijden best uw probleem melden aan het e-loket van 1722 ((opent in nieuw venster)).

Brandweer in uw buurt

Als uw hulpverleningszone geen online formulier heeft en het nummer 1722 is (nog) niet geactiveerd, dan kunt u ook altijd contact opnemen met het brandweerkorps van uw gemeente via hun rechtstreeks nummer ((opent in nieuw venster)).

Bedrag

Oproepen naar 1722 zijn betalend.