Gedaan met laden. U bevindt zich op: Leidingentunnel onder Visartsite zorgt voor toekomstgerichte infrastructuur Nieuws

Leidingentunnel onder Visartsite zorgt voor toekomstgerichte infrastructuur

Nieuwsbericht
10 oktober 2025

Binnenkort start de afdeling Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken met de aanleg van een nieuwe leidingentunnel onder de Visartsite in Zeebrugge. Deze tunnel komt onder de huidige Visartsluis te liggen. Deze leidingentunnel bundelt alle kabels en leidingen, zoals elektriciteit, gas, water en telecom op één centrale plek, diep onder de grond. Hiermee houden we de ondergrond overzichtelijk en maken we ruimte voor toekomstige ontwikkelingen. De werken verlopen in verschillende fasen en zullen vooral tijdens het eerste jaar ook bovengronds zichtbaar zijn. Wanneer er meer zicht is op de start van de werken zal er gerichte communicatie naar de buurt gebeuren.  

Wat is een leidingentunnel?

Een leidingentunnel is een tunnel die verschillende kabels en leidingen bundelt, zoals die van waterleidingen (bv. Farys), elektriciteit en gas (bv. Fluvius) en telecommunicatie (bv. Proximus). Deze leidingentunnel heeft een binnendiameter van 3,5 meter en ligt 30 meter onder de grond. Hij vervangt het huidige netwerk van kabels en leidingen dat momenteel op verschillende plekken en dieptes door het gebied loopt. Door alles te centraliseren in één diepe tunnel, blijft de ruimte bovengronds vrij voor toekomstige ontwikkelingen.

De werken in meerdere fasen

De bouw van de leidingentunnel verloopt in meerdere fasen om de hinder voor de omgeving zo beperkt mogelijk te houden.

Fase 1:

Binnenkort gaat de eerste fase van start, een traject van ongeveer twee jaar. Het eerste jaar starten we met het bouwen van de toegangsschachten: diepe, verticale kokers die van het straatniveau helemaal tot aan de toekomstige leidingentunnel lopen. Via deze schachten vervoeren we alle materialen die nodig zijn om de tunnel te bouwen. Ook na de bouw blijven deze schachten belangrijke toegangsdeuren tot de leidingentunnel zodat technici later ook andere kabels en leidingen kunnen installeren of inspecties kunnen uitvoeren.

Er worden twee schachten gebouwd: één in de omgeving van de Hullstraat en één in de omgeving van de Kapitein Fryattstraat. Boven de grond komt een grote ronde constructie met een stalen deksel, omheind voor de veiligheid.

Visualisatie van de leidingentunnel

In het tweede jaar start de realisatie van de tunnel. Dan wordt de tunnel zelf geboord. De boormachine schuift stap voor stap door de grond, terwijl achter haar de tunnelelementen worden aangevoerd en in elkaar worden gezet. Zo groeit de tunnel beetje bij beetje verder onder de grond. Ook worden in deze fase de kabelgoten en leidingsystemen geplaatst waarin later de elektriciteitskabels, waterleidingen, gasleidingen en telecomverbindingen worden gebundeld.

Fase 2:

In de tweede fase, die meteen volgt op de bouw van de tunnel en ongeveer een half jaar duurt, krijgt de leidingentunnel zijn technische uitrusting. Dat betekent dat de tunnel wordt voorzien van alles wat nodig is om hem veilig en bruikbaar te maken: verlichting, ventilatie, noodvoorzieningen, enzoverder.

Fase 3:

Zodra de leidingentunnel volledig klaar en uitgerust is, worden de bestaande kabels en leidingen die nu nog verspreid in de ondergrond liggen, één voor één naar hun nieuwe plaats in de tunnel verplaatst.

Hinder voor de omgeving

Tijdens fase 1:

In het eerste jaar is er vooral hinder door de aanleg van toegangsschachten. Die zijn bovengronds zichtbaar en gaan gepaard met grondverzet en betonwerken, wat tijdelijk zorgt voor geluid, stof en beperkte verkeershinder.

In het tweede jaar verschuift de werf grotendeels ondergronds. De bovengrondse activiteiten worden dan geconcentreerd aan de oostzijde van de site, in de omgeving van de Hullstraat, om de hinder voor de rest van de buurt zo veel mogelijk te beperken.

Tijdens fase 2:

In de tweede fase, waarin de tunnel wordt uitgerust met alle nodige technieken, blijft de hinder voor de buurt heel beperkt. Het meeste werk gebeurt volledig ondergronds. Bovengronds is er enkel werfverkeer nodig aan de toegangsschachten voor de aan- en afvoer van materiaal.

Minderhinderplan

Om de hinder voor de buurt zo veel mogelijk te beperken, worden de werken voornamelijk uitgevoerd op weekdagen tussen 7.00 en 19.00 uur. Enkel in uitzonderlijke gevallen kan er ’s nachts of in het weekend worden gewerkt. Dergelijke werken zullen tot een minimum worden beperkt en steeds tijdig en duidelijk aan de omwonenden worden gecommuniceerd.

Op bovenstaand kaartje vindt u een overzicht van de werfzone.

Veelgestelde vragen