chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    VRT - de openbare omroep

    VRT is de afkorting van de Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie, de openbare omroep van de Vlaamse Gemeenschap. Een overzicht van het aanbod van de VRT vindt u op de website.

    Openbare opdracht

    Als openbare omroep heeft de VRT een openbare opdracht. Deze openbare opdracht zit vervat in het Mediadecreet van 27 maart 2009.

    De VRT moet volgens die openbare opdracht:

    • een zo groot mogelijk aantal mediagebruikers bereiken
    • voor een kwalitatief hoogstaand aanbod zorgen in de sectoren informatie, cultuur, educatie en ontspanning
    • bijdragen tot de ontwikkeling van de identiteit en diversiteit van de Vlaamse cultuur
    • programma's maken voor een breed en algemeen publiek, maar ook voor een nichepubliek

    Naast de bepalingen van het mediadecreet sluit de VRT elke vier jaar een beheersovereenkomst met de Vlaamse overheid. De beheersovereenkomst legt de afspraken tussen de Vlaamse overheid en de VRT voor die periode vast.

    Krachtlijnen van de meest recente beheersovereenkomst zijn onder meer:

    • een derde televisiekanaal, naast Eén en Canvas
    • streefcijfers voor Vlaamse en Nederlandstalige muziekproducties
    • diversiteit (o.a. vertegenwoordiging van vrouwen of nieuwe Vlamingen)

    Vragen en klachten

    De VRT communiceert open en transparant over haar programma's, de diensten die ze verleent en het beleid dat ze hanteert.

    Wilt u de VRT een vraag stellen, dan kunt u terecht bij de klantendienst van de VRT: De klantendienst stelt een ruime databank aan vragen en antwoorden ter beschikking via de website.

    Vindt u het antwoord op uw vraag niet in die databank, dan kunt u contact opnemen met de klantendienst:

    • via het contactformulier (te vinden in de databank onder de vraag ‘Contact met de klantendienst van de VRT’)
    • via het telefoonnummer van de klantendienst elke werkdag tussen 9u en 12u (02 741 25 80)

    De VRT beschikt ook over een eigen klachtendienst. U contacteert de klachtendienst:

    • via het contactformulier (te vinden in de databank onder de vraag ‘Een klacht formuleren’)
    • via het mailadres klachtenprocedure@vrt.be
    • via het telefoonnummer van de klachtendienst elke werkdag tussen 9u en 17u (02 741 59 93)

    De VRT beantwoordt klachten volgens het klachtendecreet. Als u het niet eens bent met de manier waarop de VRT deze klacht heeft afgehandeld, kunt u contact opnemen met de Vlaamse ombudsman. De VRT erkent ook de uitspraken van de Raad voor de Journalistiek, de Vlaamse regulator voor de Media en van de Jury voor Eerlijke Reclamepraktijken.

    Contact

    De Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

    Adres
    Radio 2 Vlaams Brabant
    Auguste Reyerslaan 52
    1030 Schaarbeek
    België
    Telefoon
    027413111
    E-mail
    Website