Vlaamse toetsen: planning en stappenplan voor scholen
In 2024 vinden de Vlaamse toetsen plaats in het 4de leerjaar lager onderwijs en 2de leerjaar secundair onderwijs. Volg het stappenplan voor een vlotte afname.
Vind een overzicht en tijdschema van alle stappen.
Informeren
Vanaf september 2023.
- Stap 1
Neem eerst de pagina ‘Bereid je school voor op de toetsen’ goed door. Daar vind je info over de inhoud van de toetsen, afname, ondersteuning, feedback en planning. Daarna kan je je schoolteam juist informeren over de afname van de Vlaamse toetsen.
Toon het filmpje over de toetsen aan je schoolteam.
In onderling overleg met je schoolteam wijs je de verschillende rollen toe: toetscoördinator, toetsassistent, ICT-verantwoordelijke (bij voorkeur ook de LeerID-beheerder). Lees meer over de rollen.
- Stap 2
Je informeert de leerlingen die de Vlaamse toetsen in 2024 afleggen en hun ouders. Dat kan met:
- De verplichte ouderbrief.
- Filmpjes voor ouders en leerlingen.
- Een informatiepakket voor ouders. Dat pakket bevat een flyer, brochure, PowerPoint en materiaal voor mailing en sociale media.
Administratieve voorbereiding
Tot en met 29 maart 2024.
- Stap 1
Via het Gebruikersbeheer(opent in nieuw venster) ken je de rechten toe aan de medewerkers die inloggen op de Schoolloketten:
- De toetscoördinator krijgt het recht ‘Vlaamse toetsen Schoolloket gebruiker’. Nadien kan hij inloggen op het Vlaamse toetsen Schoolloket.
- De ICT-verantwoordelijke krijgt het recht ‘LeerID-beheerder’. Nadien kan hij inloggen op het LeerID Schoolloket.
Je kan als directie ook jezelf de bovenstaande rechten geven zodat je kan inloggen op de schoolloketten. Het is ook mogelijk om het recht van toetscoördinator voor meerdere instellingsnummers toe te wijzen aan dezelfde persoon.
Vind meer info over het Gebruikersbeheer.(opent in nieuw venster)
- Stap 2
Nadat je als toetscoördinator het juiste gebruikersrecht (zie stap 1) kreeg, kan je inloggen via het Vlaamse toetsen Schoolloket (opent in nieuw venster)en de 2 toetsmomenten bekijken.
Je plant de kennismakingstoets en de Vlaamse toetsen in, je voorziet lokalen en de nodige toetsassistenten om de afname te begeleiden.
- Stap 3
Doorloop als voorbereiding op je taken de e-cursus voor de toetscoördinator(opent in nieuw venster). Aan het einde van de e-cursus kan je een checklist downloaden met een overzicht van al je taken.
- Stap 4
Je logt in op het Vlaamse toetsen Schoolloket(opent in nieuw venster) en duidt aan welke leerlingen eigen hulpmiddelen mogen gebruiken of een vrijstelling krijgen voor de Vlaamse toets Nederlands en/of wiskunde. Maak in het Schoolloket ook de leerlingengroepen aan. Lees in de e-cursus voor toetscoördinatoren(opent in nieuw venster) hoe je dat doet.
Controleer de ingevulde gegevens. Registreren kan tot en met 29 maart 2024. Nadien kan je niets meer wijzigen.
- Stap 5
Maak in het LeerID Schoolloket(opent in nieuw venster) LeerID-accounts aan voor de leerlingen die de Vlaamse toetsen afleggen.
Problemen? Vind ondersteuning.(opent in nieuw venster)
Praktische voorbereiding
Maart tot en met april 2024.
- Stap 1
Je zorgt dat het nodige ICT-materiaal voor de afname op school aanwezig is. De ICT-verantwoordelijke van de school kan hierbij ondersteunen.
Vind de materialenlijst in de checklist aan het einde van de e-cursus toetscoördinator.(opent in nieuw venster)
- Stap 2
Neem vooraf zeker de instructiehandleiding door om een vlotte afname te garanderen. Download de instructiehandleiding.(PDF bestand opent in nieuw venster)
Doorloop als voorbereiding op je taken ook de e-cursus voor de toetsassistent(opent in nieuw venster). Aan het einde van de e-cursus kan je een checklist(PDF bestand opent in nieuw venster) downloaden met een overzicht van al je taken.
- Stap 3
Je begeleidt de leerlingen bij de kennismakingstoets. Toon het introductiefilmpje aan je leerlingen. Je test dit filmpje het best vooraf uit. Het introductiefilmpje is beschikbaar na de krokusvakantie 2024.
De kennismakingstoets zorgt ervoor dat leerlingen het toetsplatform, het type toetsvragen en de hulpmiddelen leren kennen.
Afname
Van 24 april tot en met 15 mei 2024.
- Stap 1
Je begeleidt de leerlingen bij het afleggen van de Vlaamse toetsen. Je neemt vooraf de instructiehandleiding(PDF bestand opent in nieuw venster) door voor een vlotte afname. Raadpleeg ook de checklist voor toetsassistenten(PDF bestand opent in nieuw venster) en het document met eerste hulp bij vragen tijdens de toetsafname(PDF bestand opent in nieuw venster) (nieuw document 15 april 2024)
Tijdens de afname van de Vlaamse toetsen hou je een schoolintern logboek(PDF bestand opent in nieuw venster) bij. Het ingevulde logboek bezorg je nadien aan de toetscoördinator, die de gegevens bundelt in het toetsverslag (online na krokusvakantie 2024).
- Stap 2
Na de afname maak je het toetsverslag(opent in nieuw venster) op, op basis van de logboeken die zijn ingevuld door de toetsassistenten.
- Stap 3
Na afname van de Vlaamse toetsen vul je een beknopte bevraging(opent in nieuw venster) over het verloop van dit proces in.
De bevraging brengt je taakbelasting als toetscoördinator in kaart en gaat na hoe vlot de planning verliep. Dit helpt om de kwaliteit van de afname verder te optimaliseren.
Feedback
Vanaf eind juni 2024.
- Stap 1
Na verwerking ontvangen alle scholen de resultaten van de Vlaamse toetsen in Mijn Onderwijs(opent in nieuw venster). Er wordt geen rechtstreekse feedback aan leerlingen en ouders voorzien. Als school kies je zelf hoe je dit doet.
De feedback bestaat uit 2 delen:
- De eerste feedback bevat onder meer gegevens op leerlingniveau en is vanaf eind juni 2024 beschikbaar.
- Uitgebreidere feedback volgt in het najaar 2024.
- Stap 2
Ga na welke informatie de schoolfeedback voor jullie aan de oppervlakte brengt:
- Wat betekenen de resultaten? In het feedbackdashboard vind je alvast heel wat uitleg die je kan helpen om de cijfers en visualisaties te interpreteren.
- Hoe waarderen jullie de resultaten? Zijn jullie tevreden met de resultaten of zien jullie werkpunten?
Door de resultaten samen te interpreteren, bouw je als team gedeelde kennis op én creëer je draagvlak voor mogelijke acties die op een later moment geformuleerd zullen worden. Roep tijdig hulp in wanneer jullie moeilijkheden ervaren met de interpretatie.
- Stap 3
Denk na over mogelijke verklaringen voor de resultaten, en houd er rekening mee dat je dat proces soms vaker dan één keer moet doorlopen.
Vanuit die verklaringen kunnen jullie vervolgens beslissen om beleid en/of praktijk bij te sturen, of net om bepaalde zaken te borgen: behouden en versterken wat al goed gaat.
Zoek aansluiting bij bestaande doelstellingen voor interne kwaliteitszorg en bestaande acties voor schoolontwikkeling. Wat willen jullie bereiken, en waar werken jullie al gericht aan?
Overzicht
Hieronder een chronologisch overzicht van alle stappen.
Planning
Vind de belangrijkste data voor de organisatie van de Vlaamse toetsen in het schooljaar 2023-2024.
Datum | Activiteit |
---|---|
8 januari 2024 | Start registratieperiode
Start aanmaken LeerID’s via LeerID Schoolloket.(opent in nieuw venster) |
11 maart 2024 | Start oefenperiode (kennismakingstoets) |
29 maart 2024 | Einde registratieperiode LeerID’s voor alle leerlingen die deelnemen zijn aangemaakt via het LeerID Schoolloket.(opent in nieuw venster) |
23 april 2024 | Einde oefenperiode (kennismakingstoets) |
24 april - 14 mei 2024 | Afname Vlaamse toetsen: 2de leerjaar secundair onderwijs |
29 april - 15 mei 2024 | Afname Vlaamse toetsen: 4de leerjaar lager onderwijs |
Eind juni 2024 | Eerste feedback Vlaamse toetsen in functie van de klassenraad. |
Najaar 2024 | Uitgebreide feedback Vlaamse toetsen in functie van schoolontwikkeling. |