Vlaamse toetsen - veelgestelde vragen
Ontdek het antwoord op veelgestelde vragen over de Vlaamse toetsen.
Digitale toetsen
De computervaardigheden beperken zich tot de navigatie in het toetsplatform en het aanduiden van antwoorden bij verschillende vraagtypes, zoals meerkeuzevragen, sleepvragen, ...
Bij leesteksten is het soms noodzakelijk dat de leerlingen naar beneden scrollen om de volledige tekst te kunnen lezen.
Leerlingen krijgen meer informatie over deze vaardigheden in het instructiefilmpje. Tijdens de kennismakingstoets kunnen leerlingen deze vaardigheden inoefenen.
Hulpmiddelen
Lees meer over hulpmiddelen.
Neen. Het toetsplatform heeft geen ingebouwde voorleesfunctie. Leerlingen die in de klas voorleessoftware gebruiken, mogen deze software ook gebruiken tijdens het afleggen van de toets. De leerling gebruikt in dat geval de software die al op het toestel geïnstalleerd is. De voorleessoftware werkt het best als je de webversie gebruikt. Ontdek hoe je externe voorleessoftware kan inzetten in het toetsplatform(opent in nieuw venster).
De toetscoördinator registreert op voorhand alle individuele hulpmiddelen zoals voorleessoftware in het Vlaamse toetsen Schoolloket.
Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften mogen tijdens de toetsen de individuele hulpmiddelen gebruiken die ze dagelijks in de klas gebruiken. Lees meer over hulpmiddelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
Het toetsplatform ondersteunt het gebruik van een brailleleesregel niet.
Inhoud van de Vlaamse toetsen
Lees meer over de inhoud van de toetsen.
Alle toetsvragen worden opgesteld volgens de vastgelegde eindtermen. Lees meer informatie over de inhoud van de toetsen.
Neen. De vragen zijn vertrouwelijk.
Bekijk een voorbeeldtoets(opent in nieuw venster) uit de e-cursus voor toetsassistenten.
LeerID
Lees meer over LeerID(opent in nieuw venster).
De lokale beheerder (meestal de directeur) moet in dit geval de de LeerID-beheerder het LeerID-recht geven in het Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid. Dan kunnen zij zelf accounts aanmaken en beheren. Het is steeds intern de vraag wie binnen de organisatie dit recht zou moeten krijgen.
Neen. Het systeem bepaalt zelf willekeurig de wachtwoorden. Het LeerID-account is van de leerling en volgt de leerling doorheen de schoolcarrière. Daarom is het niet de bedoeling om schooleigen wachtwoorden te gebruiken.
Neen. Op het moment dat je de wachtwoorden downloadt, moet je de output opslaan om te kunnen verdelen onder de leerlingen. Dit werd beslist in het kader van de privacy en veiligheid rond deze gegevens op basis van het advies van de Vlaamse Toezichtscommissie.
Neen. Per LeerID moet er eenmalig een LeerID-account geactiveerd worden. Vervolgens volgt het LeerID-account de leerling en moet je niet elk jaar een nieuw account activeren voor dezelfde leerling.
Leerlingen die van het basisonderwijs overstappen naar het secundair onderwijs zijn ‘in transitie’. Deze leerlingen komen in transitie te staan met hun basisaccount. Ze hebben 30 dagen de tijd om een zelf gekozen, gevorderd wachtwoord in te geven. Zodra ze dit doen, gaan ze over van ‘in transitie’ naar ‘gevorderd’.
De kaartjes bevatten de info van het LeerID-account van de leerlingen. Afhankelijk van de leeftijd van de leerlingen kan je de kaartjes eventueel in hun agenda kleven. Natuurlijk is het veiliger wanneer de leerlingen hun gebruikersnaam en wachtwoord kunnen onthouden.
In dat geval moeten de leerlingen een nieuw wachtwoord aanvragen bij de LeerID-beheerder.
Als de leerlingen een eigen e-mailadres hebben gekoppeld aan hun gevorderd account, kunnen ze zelf het herstel van het wachtwoord uitvoeren.
De leerlingen klikken bij het aanmelden op “wachtwoord vergeten” en krijgen nadien een e-mail met een link om het wachtwoord te vernieuwen.
Neen. Het beheer van het LeerID-account zit bij de thuisschool. Indien je het leerID-account moet wijzigen, neem je best contact op met de thuisschool.
De lokale beheerder (meestal de directeur) kan één of meerdere personen het recht geven om voor een instellingsnummer op te treden als LeerID-beheerder. Deze personen creëren en beheren dan de accounts voor die instellingsnummers.
Ja, dat kan.
- Je selecteert de leerlingen waarvoor je een afbeeldingswachtwoord wil instellen.
- Onderaan het scherm klik je op “nieuw wachtwoord”.
- Bovenaan de lijst van nieuwe wachtwoorden duid je aan of je voor al deze leerlingen een afbeeldingswachtwoord of een gewoon wachtwoord wil aanmaken.
- Zodra je dit hebt aangeduid, kan je dit alles bewaren en afdrukken.
Neen. Op dit moment kan dat niet. LeerID is een groeiverhaal. Voor de eenvoud werd nu beslist om het type account niet vrij te laten aanpassen.
Enkel voor leerlingen die uit het gewone basisonderwijs naar het gewone secundaire onderwijs overstappen, zal het basisaccount automatisch worden overgezet naar een gevorderd account. De leerling krijgt 30 dagen de tijd om het wachtwoord van het basisaccount aan te passen met een eigen gekozen en gevorderd wachtwoord.
Resultaten - feedback
De resultaten van leerlingen met een individueel aangepast curriculum of anderstalige nieuwkomers worden niet meegenomen in de algemene resultaten van de school.
De school krijgt wel de individuele resultaten (vaardigheidsscore) van deze leerlingen.
Toetscoördinatie - Vlaamse toetsen Schoolloket
Ja, dat kan. Via het Gebruikersbeheer kan je als directie of lokaal beheerder verschillende toetscoördinatoren aanduiden die het recht “Vlaamse toetsen Schoolloket gebruiker” krijgen en dus toegang hebben tot het Vlaamse toetsen Schoolloket. Je kan zelf als school beslissen wie verantwoordelijk is voor welke vestigingsplaats of doelgroep.
Ja, dat kan. De directie kent in dat geval voor ieder instellingsnummer het recht “Vlaamse toetsen Schoolloketgebruiker” toe aan dezelfde persoon.
De toetscoördinator van de school waar de leerling vóór 29 maart 2024 was ingeschreven, registreerde de leerlinggegevens in het Vlaamse toetsen Schoolloket.
Je mag er als toetscoördinator vanuit gaan dat dit in orde is voor deze leerling. Je kan eventueel de vorige school hierover even contacteren. Voor leerlingen die veranderen van school of administratieve groep worden er nieuwe toetsen klaargezet.
Ja. Je kan leerlingen in het LeerID Schoolloket en in het Vlaamse toetsen Schoolloket selecteren op instellingsnummer en vervolgens op vestigingsplaats. Leerlingen worden opgehaald vanuit Discimus op basis van ingerichte administratieve groepen van een vestiging. Wanneer leerlingen veranderen van school of administratieve groep zal de informatie automatisch gesynchroniseerd worden.
Toetsmomenten
Ja, dit is correct.
In het Vlaamse toetsen Schoolloket zie je voor het 1ste toetsmoment zowel een toets Nederlands als een toets wiskunde. Lees meer over de invulling van de toetsmomenten.
Toetsduur
Lees meer over de toetsduur.
Leerlingen starten in principe op hetzelfde moment met de toets. Dit helpt bij het plannen van pauzes. Als het nodig is, kunnen leerlingen op verschillende tijden starten. Het is wel belangrijk dat alle leerlingen de toets binnen het vastgelegde toetsmoment kunnen afwerken. Een groep pas laten starten nadat een andere groep de volledige toetsenreeks heeft afgelegd is niet mogelijk binnen het vastgelegde toetsmoment.
Ja, dat is mogelijk zolang er geen verbindingsproblemen zijn. Als een leerling of een groep leerlingen even offline zijn, kan de toets wel niet meer heropgestart worden. Het is dus belangrijk dat de toetsen afgelegd worden binnen het vastgelegde toetsmoment.
Er is een tijdslimiet ingesteld op toetsniveau. De tijdslimiet is zichtbaar voor de leerlingen. De aftelklok kan je niet onzichtbaar maken.
De vastgelegde toetsduur volstaat ook voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften om voldoende vragen te kunnen oplossen. Adaptief toetsen zorgt ervoor dat deze leerlingen toch een eerlijke en vergelijkbare score krijgen.
Vrijstellingen
Lees meer over vrijstellingen voor de Vlaamse toetsen.
Als leerlingen geregistreerd zijn als anderstalige nieuwkomer zijn ze standaard vrijgesteld van deelname aan de Vlaamse toetsen. Je school kan beslissen dat deze leerlingen toch deelnemen wanneer ze voldoende het Nederlands beheersen. De toetscoördinator registreert de deelname van deze leerlingen in het Vlaamse toetsen Schoolloket.
Neen. Leerlingen die geen individueel aangepast curriculum () volgen of geen anderstalige nieuwkomer zijn, moeten verplicht deelnemen.
Voor leerlingen die een individueel aangepast curriculum () volgen, beoordeelt het schoolteam of hun deelname zinvol en haalbaar is. Deze leerlingen nemen standaard niet deel, tenzij de school een deelname registreert in het Vlaamse toetsen Schoolloket.
Ja. Enkel leerlingen die een individueel aangepast curriculum () volgen, kunnen een vrijstelling bekomen.